صفحه اصلی / اجتماعی / بهداشت و سلامت / اولویت‌های نظام بهداشت کشور در دولت ۱۲/اجرای برنامه “پزشکی خانواده”
اولویت‌های نظام بهداشت کشور در دولت ۱۲/اجرای برنامه “پزشکی خانواده”

معاون وزیر بهداشت اعلام کرد

اولویت‌های نظام بهداشت کشور در دولت ۱۲/اجرای برنامه “پزشکی خانواده”

معاون بهداشت وزیر بهداشت، ارتقای کیفیت بسته‌های خدمتی موجود در سطح شبکه بهداشت، اجرای برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع و پرونده الکترونیک سلامت را جزو اولویت‌های حوزه بهداشت در دوره فعلی خواند.

دکتر رئیسی معاون وزیر بهداشت

به گزارش کسب و کار نیوز،  دکتر علیرضا رئیسی در نشست خبری معاونت بهداشت وزارت بهداشت که به مناسبت هفته دولت برگزار شد، گفت: جنس فعالیت‌های حوزه بهداشت متفاوت است و نمی‌توان بسیاری از اقدامات آن را طی یک سال ارزیابی کرد. گاهی ۱۵ سال زمان نیاز است که نتایج فعالیتی مشخص شود. برای مثال شاخص‌های فعالیت‌های ما در حوزه دندانپزشکی شاید ۲۰ سال دیگر قابل ارزیابی باشد.

وی ادامه داد: تحقیقات و شواهد در دنیا نشان می‌دهند که ۲۰ تا ۲۵ درصد عوامل اجتماعی موثر بر سلامت در دست وزارت بهداشت و باقی آن در دست سایر ارگان‌ها است. در کشور ما بیش از ۷۰ درصد علل مرگ و میر ناشی از عوامل غیر واگیر مانند حوادث جاده‌ای، بیماری‌های قلب و عروق، سبک زندگی و … است. وظیفه وزارت بهداشت در این حوزه سیاستگذاری و هشدار است. اگر سالانه تعداد زیادی از مردم به دلیل کم تحرکی، آلودگی هوا و … از بین می‌روند، حل این مشکل در دست وزارت بهداشت نیست و سازمان‌های مختلف نیز باید در این زمینه مداخله کنند.

معاون وزیر بهداشت در ادامه تصریح کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی حوزه بهداشت تحولات چشمگیری داشته و شاخص‌های بسیار ارزشمندی به دست آمده است. برای مثال شما نمی‌توانید روستایی ۱۰۰۰ نفره پیدا کنید که خانه بهداشت نداشته باشد. افزون بر آن برای ۲۸ میلیون نفر ایرانی در روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر، شبکه گسترده‌ای برای خدمات حوزه سلامت در سطح یک ایجاد شد. در حال حاضر ۴۱۰۵ مرکز در روستا و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر در کنار ۱۸ هزار خانه بهداشت در مناطق روستایی خدمت ارائه می‌کنند. در طول ۴۰ سال گذشته خدمات این حوزه کامل شد، اما در دولت‌های یازدهم و دوازدهم مراکز بهداشت بازسازی و تجهیز شدند.

رئیسی در ادامه با اشاره به فعالیت پزشکان خانواده و مراقبان سلامت در مراکز مذکور گفت: در حال حاضر به ازای هر ۲۵۰۰ نفر یک مراقبت سلامت، به ازای هر ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر یک پایگاه سلامت و به ازای هر ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر یک مرکز جامع سلامت وجود دارد. کارشناسان تغذیه و سلامت روان نیز برای اولین بار به شبکه بهداشت اضافه شدند.

وی اولویت‌های وزارت بهداشت در حوزه بهداشت را در این دوره ارتقای کیفیت بسته‌های خدمتی موجود در سطح شبکه، اجرای برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع و همچنین پرونده الکترونیک سلامت اعلام کرد و گفت: پزشکی خانواده به این معنی است که تیمی وجود دارد که یکی از اعضای آن پزشک است و جمعیتی را برای دریافت خدمات سلامت تحت پوشش قرار می‌دهد. ما این برنامه را پیش از این در دو استان مازندران و فارس به صورت آزمایشی اجرا کردیم. پیش از اجرای آن نیز ساختاری کاملا آماده از قبل در روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر وجود داشت و پزشک خانواده در این مناطق پررنگ‌تر بود. همچنین در استان‌های فارس و مازندران پزشکان عمومی بخش خصوصی با بیمه‌ها قرارداد بسته و به عنوان پزشک خانواده فعالیت خود را آغاز کردند. این پزشکان در صورت نیاز، بیمار را به سطح دو ارجاع می‌دادند، اما همچنان از سطح دو بازخوردی به آنها داده نمی‌شد.

ادامه دارد

همچنین مطالعه کنید:

گردهم‌آیی تحول دیجیتال برای مدیران صنعت پخش مواد غذایی

به گزارش کسب و کار نیوز ، در این رخداد، سهراب کارگر، رییس انجمن ملی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.