صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / کاهش ساعات درسی سال آخر دبیرستان / افزایش فاصله امتحانات نهایی با کنکور

معاون وزیر آموزش و پرورش از پیشنهادات و مذاکرات جدید خبر داد

کاهش ساعات درسی سال آخر دبیرستان / افزایش فاصله امتحانات نهایی با کنکور

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه نرخ پوشش دوره متوسطه اول۹۴ درصد و در متوسطه دوم ۸۲درصد است گفت: چهار استان هدف که از میانگین کشوری پایین تر هستند را در اولویت داریم. کمیته مناطق محروم تشکیل شده تا با حمایت نهادهای حمایتی وسازمان برنامه این فاصله را کم کنیم.

زرافشان معاون آموزش و پرورش

به گزارش کسب و کار نیوز، علی زرافشان در نشست خبری که در نمایشگاه دستاوردها و عملکرد یک ساله وزارت آموزش و پرورش که در دبیرستان البرز برگزار شد با اشاره به آموزش کارآفرینی به دانش آموزان گفت: این طرح طی سال‌های گذشته با همکاری دانشگاه تهران اجرا شد و امسال یک پیمایش ملی خواهیم داشت که دانش آموزان متوسطه اول تحت پوشش قرار خواهند گرفت.

وی افزود: دانش آموزان یک کارنامه ۱۴ صفحه‌ای دریافت می‌کنند که توانمندی آنها در هر شاخص کارآفرینی در آن مشخص و مشاغلی به آنها پیشنهاد می‌شود.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه دوره های آموزشی و کارگاهی برای دانش آموزان برگزار می‌شود که در نهایت منجر به شکل گیری بازارچه‌های کار آفرینی می‌شود عنوان کرد: تاکید بر کارآفرین پروری در سند تحول مورد تاکید است. این طرح را از متوسطه اول شروع می‌کنیم زیرا به دنبال نهادینه سازی ویژگی‌های کارآفرینی در آنها هستیم.

زرافشان به تفاهم با شهرک‌های صنعتی و راه اندازی دفاتر کاردانش در شهرکهای صنعتی اشاره کرد و گفت: بچه‌ها در محیط کار قرار می‌گیرند و می‌توانند با کسب توانمندی جذب همان صنایع شوند.

وی به تجهیز هنرستان ها اشاره کرد و گفت: دو سال اخیر تخصیص بودجه برای تجهیز هنرستان ها بی‌سابقه بوده است. ۵۲ میلیارد تومان بودجه سال گذشته ما بود که خرداد امسال ابلاغ اعتبار شد. ۹ میلیارد تومان هم از سوی سازمان نوسازی اختصاص یافت. علاوه بر آن برای بودجه ۳۷.۵ میلیاردی سال جاری، ابلاغ اعتبار کامل صورت گرفته و تا قبل از شروع سال تحصیلی تجهیزات لازم خریداری و در اختیار هنرستان ها قرار می‌گیرد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: از محل دو درصد عوارض گاز نیز حدود۵۰ میلیارد ابلاغ اعتبار شده است. تخصیص و ابلاغ اعتبار بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار در سال های گذشته بی‌سابقه بوده است. برای تجهیز آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های آموزشی نیز مبلغی در نظر گرفته شده است.

زرافشان با بیان اینکه برنامه‌های ما از این پس ناظر بر ارتقای کیفیت خواهد بود، درباره لزوم توجه به مدارس عشایری و دورافتاده عنوان کرد: ردیف بودجه مستقلی برای مدارس عشایری داریم اما هنگام توزیع بودجه، مناطق محروم را در اولویت قرار می‌دهیم.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه دانش آموزان شاخه نظری بر اساس برنامه درس ملی باید بعد از کسب مدرک کارشناسی وارد دوره اشتغال شوند و ما باید زمینه ورود آنها به دانشگاه را فراهم کنیم عنوان کرد: ما یک پیوست آموزشی داریم که بچه ها آماده شوند تا سه سال در دبیرستان و چهار سال در دانشگاه درس بخوانند.

پیشنهادی برای کاهش ساعات درسی سال آخر دبیرستان

مذاکره در شورای پذیرش دانشجو به منظور افزایش فاصله برگزاری امتحانات نهایی با کنکور

وی درباره پیشنهاد کاهش ساعت برنامه درسی در آخرین پایه دوره متوسطه گفت: ۳۴ ساعت درس در هفته وقت دانش آموزان را برای آمادگی در کنکور می‌گیرد. مذاکراتی در شورای پذیرش دانشجو داشتیم تا فاصله برگزاری امتحانات نهایی و کنکور افزایش یابد. کنکور اول تیر است و خواستیم که در نیمه دوم تیر برگزار شود، زیرا امتحانات نهایی اواخر خرداد به اتمام می‌رسد و خوب است یک فرصت یک ماهه برای آمادگی کنکور داشته باشند. برنامه ما این بود که با کاهش ساعات آموزش این فرصت را بیشتر فراهم کنیم. در جلسه پایانی شورای سنجش این بحث مطرح شده است.

زرافشان ادامه داد: قبلا در پیش دانشگاهی ۴ درس نهایی بود و اوایل خرداد امتحاناتش برگزار می‌شد. مادامی که کنکور برگزار می‌شود واقعیت تلخی است اما باید فرصت لازم برای آمادگی کنکور را برای آنها فراهم کنیم.

پاسخ دادن به آزمون‌های چهارگزینه‌ای سازمان سنجش نیازمند تکنیک‌های خاصی است

وی ادامه داد: سازمان سنجش نوع خاصی از آزمون های چهارگزینه‌ای برگزار می‌کند که پاسخ دادن به آنها نیازمند تکنیک‌های خاصی است، اما در آموزش و پرورش یکی از اصول ارزیابی پیشرفت تحصیلی از آسان به سخت است، اما در کنکورها گاهی اولین سوالات سخت ترین سوالات است و یک نوع آمادگی ذهنی را می طلبد.

زرافشان افزود: ما به لحاظ محتوایی پیوستار بین دبیرستان و دانشگاه داریم اما پیوستار روشی در نوع برگزاری آزمون ها نداریم و باعث می‌شود ناچار باشیم فرصتی را برای تمرین روش های موفقیت در کنکور فراهم کنیم.

۸۹٫۵ درصد دانش آموزان با استفاده از سابقه تحصیلی دانشگاه می‌روند

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به سابقه تحصیلی و تاثیر قطعی آن بر کنکور گفت: ۸۹٫۲۴ درصد دانش آموزان از طریق صرفا سابقه تحصیلی به دانشگاه می روند و آزمونی نمی دهند. اصرار ما بر تاثیر سابقه قطعی این است که می‌تواند سیطره کنکور را از بین ببرد.

وی درباره قانون منع بکارگیری بازنشستگان نیز اظهار کرد: بازنشسته شخصی است که حکم بازنشستگی برای وی صادر شده و حقوق بازنشستگی دریافت می‌کند. قانون تصریح کرده است که بکارگیری این افراد ممنوع است به استثنای مشمولین ماده ۷۱ قانون مدیریت خدمات کشوری که مقامات اعم از وزرا و معاونین وزرا را دربرمی‌گیرد. در اصلاحیه جدید سطح استثنا تا وزیر آمده و معاونین مشمول نمی‌شوند. اگر در بین معاونین شخصی قبلا بازنشسته شده باشد و با قرارداد همکاری می‌کند برای وی ممنوعیت برقرار است. یک مدیر استانی و یک مسؤل وزیر را داریم که شامل می‌شوند.

زرافشان افزود: منع بکارگیری بازنشستگان در مشاغل کارشناسی نیز بند دوم این قانون است. به این ترتیب اگر بازنشسته داشته باشیم می‌توانند پاره وقت و تا ۱۴ ساعت خدمت کنند. طبق قانون مدیریت خدمات کشوری کسی که لیسانس دارد با ۶۰ سال سن بازنشسته می‌شود و شخصی که فوق لیسانس دارد با ۶۵ سال سن بازنشسته می‌شود.

دچار کمبود نیروی انسانی رسمی هستیم

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه دچار کمبود نیروی انسانی رسمی هستیم گفت: امسال ۴۲ هزار ردیف جذب و استخدام در اختیار آموزش و پرورش قرار گرفت که ۲۵ هزار ردیف استخدامی از طریق کنکور سراسری و ۱۷ هزار نفر از طریق آزمون  بود. این روند باید برای سال‌های آتی نیز وجود داشته باشد زیرا با پیک خروج و بازنشستگی نیرو در سال های آینده روبرو خواهیم بود. امسال کمبود نیرو وجود دارد اما با روش های پیش بینی شده تامین خواهد شد.

وی درباره نرخ پوشش در دوره دبیرستان نیز اظهار کرد: نرخ پوشش دوره متوسطه اول ۹۴ درصد است و نرخ پوشش در جنس دختران و پسران بسیار نزدیک است به استثنای سیستان و بلوچستان که هم فاصله پوشش آن در سطح ملی با دیگر استان ها زیاد است و هم در خود استان بین دختران و پسران. چهار استان هدف که از میانگین کشوری پایین تر هستند را در اولویت داریم. کمیته مناطق محروم تشکیل شده تا با حمایت نهادهای حمایتی و سازمان برنامه این فاصله را کم کنیم. در دوره متوسطه دوم نرخ پوشش ۸۲ درصد است.

ادامه دارد

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.