صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / هر نوع بی‌توجهی یا ابراز گله‌مندی در شرایط فعلی، باوجدان جامعۀ دانشگاهی سازگار نیست

رئیس دانشگاه شهید بهشتی:

هر نوع بی‌توجهی یا ابراز گله‌مندی در شرایط فعلی، باوجدان جامعۀ دانشگاهی سازگار نیست

رئیس دانشگاه شهید بهشتیبا اشاره به جلسه‌ای که به دعوت دکتر جهانگیری از رؤسای دانشگاه‌های سطح یک برگزارشده بود، گفت: در شرایط فعلی عمق حرکتی که از سوی دشمن علیه کشورمان شروع‌شده به واقع یک رویارویی خصمانه است. وظیفۀ ما سنگین است و هر نوع بی‌توجهی یا گله‌مندی، مخلّ شخصیتی است که از ما توقع می‌رود و باوجدان جامعۀ دانشگاهی سازگار نیست.

صدوق رییس دانشگاه شهید بهشتی

به گزارش کسب و کار نیوز، دکتر سیدحسن صدوق رئیس دانشگاه شهید بهشتی در یکصد و شصت و دومین جلسۀ شورای دانشگاه شهید بهشتی گفت: بر ما دانشگاهیان است که از شرایط حساس کنونی تحلیلی درست و واقع‌بینانه داشته باشیم. ایستادگی در مقابل سختی‌ها از وظایف و تکالیف دینی ملی و میهنی ماست.

وی با بیان اینکه اکنون شرایط جامعه و کشور به اینگونه است که بدخواهان و به‌ویژه رئیس جمهور آمریکا و نیز تیم همکار وی بیش از پیش برآنند که با فشارهای اقتصادی و تشدید تحریم‌ها، مردم ما و خانواده‌ها را نگران حال و آیندۀ خود نمایند و به خیال خام خود میان نظام و مردم این سرزمین گسستگی ایجاد نمایند، تاکید کرد: بر ما دانشگاهیان است که از شرایط حساس کنونی تحلیلی درست و واقع‌بینانه داشته باشیم. ایستادگی در مقابل سختی‌ها از وظایف و تکالیف دینی ملی و میهنی ماست. تردیدی نداریم که مقاومت در برابر دشواری‌ها از مردم پسندیده و برای دانشگاهیان به عنوان تصمیم‌سازان که منزلت مرجعیت برای بخش‌های وسیعی از جامعه دارند یک تکلیف ملی است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر دانشجویان به عنوان فرزندان برومند این سرزمین چشم و دل به زبان اساتید خود دارند. پس بر ماست که نه تنها هیچ گونه رخوتی به خود راه ندهیم تا بتوانیم برای فرزندان میهن امیدآفرین باشیم. زنهار که ما به گونه‌ای در کلاس‌های درس صحبت کنیم که یأس و ناامیدی نسبت به حال و آینده را برانگیزیم.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی افزود: قبول داریم که کشور ما شرایط سختی را تجربه می‌کند که با تدبیر و پایداری و عبور از این شرایط، قطعاً افق روشنی در پیش رو قرار دارد. کشور ما در یک منطقۀ حساس قرارگرفته و کشورهای زیادی امید بسته‌اند به اینکه جمهوری اسلامی ایران چگونه در این شرایط در مقابل آمریکا ایستادگی خواهد کرد و عبور از این شرایط برای آن‌ها هم ایجاد امید خواهد کرد. بنابراین تلاش ما در مواجهه با شرایط کنونی کشور، یک تلاش ملی، دینی و انسانی است که لازمۀ آن این است که بدون هیچ‌گونه سستی درصحنۀ جدید فعال و نقش‌آفرین باشیم.

القای روحیۀ یأس و ناامیدی در دانشجویان خلاف اخلاق حرفه‌ای در حوزۀ دانشگاه است

دکتر صدوق در ادامۀ سخنان خود به مکاتبۀ برخی از دانشجویان با مدیریت دانشگاه اشاره نمود و گفت: اینکه بعضی از اساتید در کلاس به‌جای تشویق و ایجاد انگیزه و روحیه در دانشجویان، نوعی یأس و ناامیدی القا می‌کنند، خلاف اخلاق حرفه‌ای در حوزۀ دانشگاه است. وظیفۀ ما مدیران این است که در جلساتی که در دانشکده‌ها برگزار می‌کنیم این موارد را به همکاران یادآوری کنیم.

وی ادامه داد: اگر خودمان دچار خودباختگی و گرفتار دغدغه شده باشیم دیگر چه انتظاری از ما می توان داشت؛ ذات نایافته از هستی بخش؛ کی تواند که شود هستی بخش. رسالت ما در این شرایط  این است که به یکدیگر و به‌کل جامعه امید دهیم و این مسئلۀ مهمی است. تکلیف کاملاً روشن است، همانطور که رهبر عظیم‌الشأن انقلاب فرمودند، ما همچنان ایستاده‌ایم و از دولت دفاع می‌کنیم و با نقش‌آفرینی‌های خودمان در عرصۀ علم و فناوری، نمی‌گذاریم میدان به دست دشمن یا افراد ناباب و جاهل بیفتد.

دکتر صدوق با اشاره به سخنان اخیر مقام معظم رهبری (مدظله) و نقل فرازی از بیانات اخیر ایشان “… آن‌ها که می‌گویند دولت باید برکنار شود در نقشۀ دشمن نقش‌آفرین هستند. دولت باید سرکار بماند و باقدرت، وظایف خود را در حل مشکلات انجام دهد؛” افزود: مقام معظم رهبری (مدظله)  با این جمله آب پاکی را روی دست کسانیکه امید واهی به برکناری دولت بسته‌اند ریخت.رئیس دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: “تکلیف کاملاً روشن است؛ همانطور که رهبر عظیم‌الشأن انقلاب اسلامی فرمودند، ما از دولتمان حمایت می‌کنیم؛ ما همچنان ایستاده‌ایم و از دولت دفاع می‌کنیم و با نقش‌آفرینی‌های خودمان در عرصۀ علم و فناوری نمی‌گذاریم میدان به دست دشمن یا افراد ناباب و جاهل بیفتد.”

 گزارش دیدار رؤسای دانشگاه‌های سطح یک با وزیر امور خارجه

رئیس دانشگاه شهید بهشتی در ادامۀ سخنان خود با اشاره به دیدار رؤسای دانشگاه‌های سطح یک با دکتر ظریف وزیر امور خارجه افزود: “ازجمله مسائل مهمی که در این جلسه مطرح شد  ضرورت گسترش روابط بین‌المللی دانشگاه‌ها بود. انتظار آن است که نوع برخورد سفارتخانه‌های مقیم متناسب با شأن دانشگاهیان باشد، بطوریکه دانشجویان و همکاران ما برای سفرهای علمی و فرصت مطالعاتی از تسهیلات بیشتری برخوردار باشند.”

دکتر صدوق گفت: “با توجه به برنامۀ بین‌المللی شدن دانشگاه‎‌ها به خصوص دانشگاه‌های سطح یک، شایسته است سفارت‌خانه‌های جمهوری اسلامی در کشورها بایستی همکاری بیشتری داشته باشند. رئیس دانشگاه با اشاره به اظهارات دکتر ظریف در خصوص ایستادگی اعضای برجام به جز ایالات متحدۀ آمریکا بر مواضع برجامی خود، ابراز امیدواری نمود که بتوانیم از تبعات و منافع آن که دانشگاه‌ها تاکنون از آن بی‌نصیب نبوده‌اند؛ همچنان برخوردار باشیم. اکنون زمینه‌ها و تمایل همکاری خوبی در انجام پروژه‌های مشترک و حتی برگزاری رشته‌ها و دوره‌های مشترک با دانشگاه‌های پیشرفتۀ اروپا و روسیه وجود دارد.”

دیدار رؤسای دانشگاه‌های سطح یک با معاون اول رئیس‌جمهور

رئیس دانشگاه شهید بهشتی در ادامه به جلسۀ رؤسای دانشگاه‌های سطح یک با معاون اول رئیس‌جمهور به دعوت ایشان و با حضور برخی از معاونان وزارت علوم اشاره نمود و افزود: ازجمله مسائلی که در این جلسه مطرح شد وضع عمومی کشور و تلاش دشمن برای تضعیف روحیۀ مرم بود. 

دکتر صدوق به نقل از دکتر جهانگیری گفت: “همۀ اقلام معیشتی مردم آماده است؛ به لحاظ تأمین ارز، صدور و منابع اعتباری مشکلی وجود ندارد. دغدغه‌ای که در جامعه ایجادشده نتیجۀ تلاش دشمن از طریق شبکه‌های مجازی و رسانه‌های دیگر است و باید قبول کنیم که دشمن در تحریک جو روانی در جامعه بسیار جدی است.”

وی ادامه داد: وظیفۀ ما دانشگاهیان به‌عنوان بخش نخبۀ جامعه این است که در حوزۀ شخصی و مدیریتی خودمان به این نکات توجه داشته باشیم و تلاش‌های لازم را در کارآفرینی و مهارت‌آموزی به دانشجویان به‌کار بگیریم.” دکتر صدوق به نقل از دکتر جهانگیری افزود: “دانشگاه‌ها در تقویت سرمایه‌های اجتماعی به عنوان پشتوانۀ اصلی نظام می‌تواند بیشتر نقش‌آفرین باشد.

مکاتبۀ رؤسای دانشگاه‌های سطح یک با معاون اول رئیس‌جمهور

رئیس دانشگاه شهید بهشتی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: رؤسای دانشگاه‌های سطح یک، دو مکاتبه با معاون اول رئیس‌جمهور داشتند؛ یکی از مکاتبه‌ها در خصوص مسائل ارزی بود و درخواست دانشگاه‌ها برای تأمین ارز موردنیاز با توجه به اهمیت فوق‌العادۀ مسئلۀ ارز برای تأمین تجهیزات در دانشگاه‌ها، فرصت مطالعاتی، سفرهای علمی و غیره. 

دکتر صدوق ادامه داد: “پاسخ دکتر جهانگیری در خصوص این درخواست، قول مساعدت در خصوص تأمین ارز موردنیاز حتی بیش از درخواست دانشگاه‌ها بود البته در تأمین منابع ریالی لازم است دانشگاه‌ها و وزارت عتف کوشا باشند. مکاتبۀ دیگر در خصوص بودجۀ تخصیص داده‌شده به دانشگاه‌ها است. بودجه‌ای که تاکنون به دانشگاه تخصیص داده شده حدود ۵/۳۸ درصد است که قرار شد در تخصیص‌های آتی جبران شود.

سپردن کامل امور به دانشگاه‌های سطح یک در خصوص پذیرش دانشجو، در دستور کار وزارت عتف

دکتر صدوق در خصوص برنامۀ وزارت علوم برای سپردن هرچه بیشتر امور دانشگاه‌های سطح یک به خود این دانشگاه‌ها گفت:” اگر این موضوع در وزارت علوم نهادینه شود و در صورت موافقت معاونت آموزشی وزارت متبوع، دانشگاه می‌تواند در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در پردیس‌ دانشجو بپذیرد.” رئیس دانشگاه با اطلاع‌رسانی در خصوص تصویب تأسیس پردیس بین‌المللی دانشگاه در هیئت امنای مورخ ۲۷/۴/۹۷ ابراز امیدواری کرد که مراحل اجرایی این فرایند هرچه زودتر طی شود تا بتوانیم در سه مقطع تحصیلی در پردیس دانشگاهی پذیرش دانشجو داشته باشیم.

ساماندهی حق‌التدریس‌ها و حق‌التحقیق‌ها در دستور کار وزارت عتف

رئیس دانشگاه شهید بهشتی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: طرح دیگری که در دستور کار وزارت علوم است طرح ساماندهی حق‌التدریس‌ها و حق‌التحقیق‌هاست. البته هدفمندسازی و بهینه‌سازی حق‌التدریس‌ها را ما در دانشگاه شروع کرده بودیم و ساماندهی وضعیت حق‌التدریس‌ها در ترم‌های اخیر منتج به ۲۰۰۰ ساعت صرفه‌جویی شد که معادل ریالی آن ۲ میلیارد تومان صرفه‌جویی برای دانشگاه همراه داشته است. این طرح در دانشگاه تهران هم از مدت‌ها پیش شروع‌شده و به نتایج مطلوبی منجر شده است. 

وی ادامه داد: در جلسۀ مشترکی که با وزارت عتف برگزار شد، با اصل موضوع و طرح پیشنهادی به این معنی که حق التدریس حذف و رساله های دکتری کاهش یابد و در عوض اعطای پایه های تشویقی از صرفه‌جویی هایی که حاصل می‌شود، مخالفتی وجود نداشت؛ اما در خصوص روش و جدول امتیازی که به‌جای آن قرار می‌گیرد، دانشگاه ها خواستار سپردن تصمیم‌گیری به خود هستند.” رئیس دانشگاه در ادامه تأکید کرد که این صرفا یک طرح پیشنهادی است و نبایستی دغدغه ای در شرایط کنونی ایجاد کند.

دکتر صدوق اصلاحیۀ آیین‌نامۀ ارتقای اعضای هیئت علمی، محور دیگری بود که توسط رئیس دانشگاه تشریح شد.  

رئیس دانشگاه شهید بهشتی گفت: “در این اصلاحیه بر طرح‌های برون‌سازمانی تأکید بیشتری شده است و برای افرادی که نتوانند در این زمینه اقدام کنند جایگزین‌هایی پیش‌بینی شده که اعضا در فرایند ارتقا با مشکل روبرو نشوند.”

وی تاکید کرد: عضو هیئت علمی باید در درون خودش مسئولیت شناس باشد، مدیران در دانشکده و پژوهشکده‌ها باید نظارت کامل بر عملکرد اعضا داشته باشند و برگزاری کامل کلاس‌ها یا کلاس‌های جبرانی، شرکت در شورای گروه و دانشکده همه باید تحت مدیریت مدیر و مسئول مربوط باشد تا از این طریق بهره‌وری در دانشگاه بیشتر شود. ضمنا باید به این نکته توجه داشته باشیم که درصورتی‌که همۀ ما وظایف خود را به‌درستی انجام دهیم، مسئولیت شناس باشیم و حق‌التدریس‌ها هم در حد ضرورت باشد خود به خود طرح یاد شده اجرایی شده است . به عبارت دیگر ساماندهی حق‌التدریس و حق‌التحقیق مسئله‌ای است که به نفع و صلاح کیفیت و اعتبار و نیز به سود همکاران عزیز است

رئیس دانشگاه شهید بهشتی با تأکید بر این نکته که این طرح نباید موجب دغدغه و ایجاد نگرانی در همکاران شود در جمع‌بندی سخنان خود در این بخش افزود: باید اصل این طرح را قبول کرد. طرح تمام‌وقت وجود دارد ولی با توجه به عدم رعایت مفاد موجود در طرح تمام‌وقت و اشتغال داشتن و مسئولیت برخی از اعضای هیئت علمی در بیرون دانشگاه، عواملی از این قبیل موجب می‌شود طرح‌هایی به این صورت از بالادست پیشنهاد می‌شود.

 دکتر صدوق گفت: عضو هیئت علمی باید در درون خودش مسئولیت شناس باشد. مدیران در دانشکده و یا پژوهشکده‌ها باید نظارت کامل بر عملکرد اعضا داشته باشند. برگزاری کامل کلاس‌ها یا کلاس‌های جبرانی، شرکت در شورای گروه و دانشکده همه باید تحت مدیریت مدیر و مسئول مربوط باشد تا از این طریق بهره‌وری در دانشگاه بیشتر شود.

وی ادامه داد: آنچه در این طرح پیشنهادشده، یک بخش، اساساً وظایفی اصلی یک عضو دانشگاه است و بخش دیگر کیفیت کار عضو هیئت علمی است که در آیین‌نامۀ ارتقا هم ذکرشده. پس باید به این نکته توجه داشته باشیم که درصورتی‌که همۀ ما وظایف خود را به‌درستی انجام دهیم، مسئولیت شناس باشیم و حق‌التدریس‌ها هم در حد ضرورت باشد، خود به خود طرح یاد شده اجرایی شده است.

رییس دانشگاه شهید بهشتی در ادامه خاطرنشان کرد: به عبارت دیگر ساماندهی حق‌التدریس و حق‌التحقیق مسئله‌ای است که به نفع و صلاح کیفیت و اعتبار و نیز به سود همکاران است. باید سامان‌دهی در خصوص تدریس و تحقیقات اعضای هیئت علمی درون دانشگاهی داشته باشیم.

دکتر صدوق در پایان ابراز امیدواری کرد که با همکاری دانشکده‌ها و پژوهشکده‌ها با معاونت آموزشی دانشگاه، صرفه‌جویی در خصوص موضوع حق‌التدریس‌ها بیشتر از سال قبل اتفاق بیفتد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.