صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / فرصت یکماهه نوآموزان برای سنجش سلامت / دانش قبلی تاثیری در تست‌های هوش آزمون‌های سمپاد ندارد
فرصت یکماهه نوآموزان برای سنجش سلامت / دانش قبلی تاثیری در تست‌های هوش آزمون‌های سمپاد ندارد

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی تشریح کرد

فرصت یکماهه نوآموزان برای سنجش سلامت / دانش قبلی تاثیری در تست‌های هوش آزمون‌های سمپاد ندارد

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه تا کنون یک میلیون نفر در طرح سنجش سلامت نوآموزان سنجش شده‌اند گفت: برآورد ما این است ۴۰۰ هزار نفر باقی مانده‌اند و در این یک ماه باید مراجعه کنند. تا کنون ۳۲۰۰ نفر به مدارس استثنایی ارجاع شده‌اند و این پایگاه‌ها تا پایان شهریور فعال هستند.

مجید قدمی - رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی

به گزارش کسب و کار نیوز، مجید قدمی در نشست خبری که در نمایشگاه دستاوردها و عملکرد یک‌ساله وزارت آموزش و پرورش در دبیرستان البرز برگزار شد با بیان اینکه رویکردهای آموزش و پرورش نوین این است که بچه ها را نباید در مدارس خاص قرار داد زیرا باید در مدارس عادی در کنار سایر دانش آموزان قرار بگیرند تا بتوانند برای زندگی آماده شوند گفت: اولویت ما آموزش و پرورش فراگیر است.

وی افزود: هنوز برای آسیب دیدگان ذهنی وارد مقوله آموزش و پرورش فراگیر نشده‌ایم، اما در روستاها کمتر از صدنفر به صورت آزمایشی وارد مدارس عادی شدند.

قدمی با بیان اینکه آموزش فراگیر طرحی همه جانبه است گفت: این طرح باعث رشد سایر دانش آموزان می‌شود زیرا معلم باید خود را رشد دهد و تقویت کند تا بتواند دانش آموزان با نیازهای ویژه را در کنار دانش آموزان عادی تربیت کند.

معاون وزیر آموزش و پرورش به برگزاری دوره های آموزشی و تولید فیلم های آموزشی برای آمادگی معلمان عادی مدارس فراگیر اشاره کرد و گفت: سازمان آموزش و پرورش استثنایی، سازمانی تخصصی است.

وی درباره چاپ و آماده سازی کتب درسی عنوان کرد: کلیه کتب چاپ شده و بیش از ۹۵ درصد به مدارس ارسال شده است، فقط کتب نابینایان در مرحله نهایی چاپ است. کتب دانش آموزان آسیب دیده ذهنی را خودمان چاپ و کتب نابینایان را خودمان به بریل تبدیل می کنیم.

قدمی ادامه داد: در قالب طرح خدمات حمایتی۱۶ هزار و ۵۳۹ پرونده در سه سال گذشته با رقمی بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان رسیدگی و مبالغ خدماتی چون
خرید سمعک، عینک، واکر، ویلچر، کاشت حلزون، خدمات جراحی و دندانپزشکی پرداخت شد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه معتقدیم باید پکیج خدمات جامعی برای دانش آموزان داشته باشیم عنوان کرد: امسال پیش بینی می‌کنیم سه میلیارد تومان برای این طرح هزینه کنیم که بستگی به میزان تخصیص اعتبارات دارد.

وی در پاسخ به شبهاتی پیرامون آزمون “ریون” که برای آزمون ورودی مدارس سمپاد درنظر گرفته شده بود گفت: مسئولیت طراحی سوال بر عهده ما نبود. قبلا آزمون ها روایی و اعتبار نداشت. بنده هم در گروه جمعی از متخصصان طراحی سوالات و شیوه گزینش بودیم که به سازمان ما نسبت داده شد. گفته شد تست ریون در بیرون وجود داشته و برخی آن را بلد بوده و کار کرده بودند در حالی که تست های هوشی همه در بازار وجود دارد.ضمن آنکه تست درست کردن هم به سادگی امکان پذیر نیست.

وی ادامه داد: ریون تنها تست استاندارد هوشی گروهی فارسی و در زمره ۱۰ تست برتر هوشی دنیاست. ریون دومین تست گروهی معتبر دنیاست. به هیچ وجه وابستگی به فرد ندارد و حافظه قبلی در آن تاثیرگذار نیست و ماتریس پیش رونده است. خانه روانشناسان و مشاوران این تست را تایید کرده اند.جهش تحصیلی هم تست وکسلر است که آن هم در بیرون و در بازار موجود است. فکر نکنید چون تست در بیرون هست قابلیت اجرایی‌اش را از دست می‌دهد. این تست وابستگی به دانش قبلی فرد ندارد.

قدمی تاکید کرد: انتخاب این تست یک گام به جلو بوده و نتایح اولیه هم کاملا نشان می‌دهد شرایط، شرایط علمی بوده است. همه انتظار داشتند از همین کتب موجود مجددا سوالاتی طرح شود که این اتفاق نیفتاد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی افزود: سال قبل ۹۵۹۱ نفر درخواست جهش داشتند که از این تعداد حدود ۴۸۲۴ نفر پذیرش شدند.

وی با بیان اینکه شدیدا با کمبود نیروی انسانی مواجه هستیم عنوان کرد: ابتدا در ساماندهی، معلمان مدارس استثنایی تامین می‌شوند و بعد سیستم تلفیق و پشتیبانی. از طریق مدارس پشتیبان دانش آموزان طرح فراگیر را رصد می‌کنیم. با توجه به کاهش نیروهای رابط، محتوایی را تهیه کردیم تا از طریق فیلم‌های آموزشی موارد را فراگیرند.

قدمی به خروج سالانه ۶۰۰ نفر نیرو از سیستم و ورود و جایگزینی یک سوم آنها از طریق دانشگاه فرهنگیان اشاره کرد و  درباره دانش آموزان دیرآموز گفت: سال قبل حدود ۶۸هزار دانش آموز دیرآموز شناسایی کردیم که از کم توان‌های ذهنی ۱۵ نمره بالاتر و از دانش آموزان عادی ۱۵ نمره هوشی کمتر هستند. اینها به مدارس عادی هدایت می‌شوند اما به معلمان آموزش می‌دهیم چگونه با آنها کار کنند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه تا کنون یک میلیون نفر در طرح سنجش سلامت نوآموزان سنجش شده‌اند گفت: برآورد ما این است ۴۰۰ هزار نفر باقی مانده‌اند و در این یک ماه باید مراجعه کنند. تا کنون ۳۲۰۰ نفر به مدارس استثنایی ارجاع شده‌اند و این پایگاهها تا پایان شهریور فعال هستند.

وی با بیان اینکه ۹۰ درصد دانش آموزان دارای معلولیت را به مدارس عادی هدایت می‌کنیم گفت: یعنی به خانواده‌ها می‌گوییم فرزند شما مشکل بینایی دارد و می‌تواند در مدرسه عادی درس بخواند اما خانواده خودش انتخاب می‌کند.

قدمی در پاسخ به کمپین “فرزندت_کجاست؟” گفت: سه فرزند دارم، یکی از آنها ازدواج کرده و خارج از کشور در کانادا تحصیل می‌کند و بورسیه بود و ریالی از داخل به وی داده نشده است. یک دخترم دانشجوی دانشگاه شهید بهشتی و پسرم مهندس صنایع است و در داخل کشور هستند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی درباره اینکه آیا مشمول قانون منع بکارگیری بازنشستگان می‌شود یا خیر؟ گفت: بنده هیئت علمی دانشگاه و پژوهشگاه مطالعات هستم و این قانون مشمول بنده و همکاران شبیه من نمی‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۵۰ هزار دانش‌آموز با نیازهای ویژه داریم که ۷۵ هزار نفرشان در مدارس خاص تحصیل می‌کنند و مابقی دانش‌آموزان تحت پوشش آموزش تلفیقی و فراگیر هستند گفت: هدف ما شناسایی به موقع دانش‌آموزان با نیازهای ویژه است. به دنبال این هستیم که به سرعت تشخیص و مداخله‌ کنیم و به همین علت سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان را به یک سال زودتر برای پیش دبستانی‌ها انجام دادیم و سال قبل حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار پیش‌دبستانی در سنجش شرکت کردند.
به گفته قدمی در مدارس استثنایی، بیش از ۵۵ هزار دانش‌آموز آسیب‌دیده ذهنی و  بیش از ۶۰۰۰ دانش‌آموز دو معلولیتی حضور دارند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.