صفحه اصلی / کارآفرینی / اخبار و رویدادهای کارآفرینی / طرح مهارت نگاه کارمندپروری را به کار آفرینی تغییر می دهد

معاون وزیر آموزش و پرورش:

طرح مهارت نگاه کارمندپروری را به کار آفرینی تغییر می دهد

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: با توسعه طرح «ایران مهارت» در دوره متوسطه اول نگاه کارمند پروری به کارآفرینی تغییر خواهیم داد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، «علی زرافشان» روز چهارشنبه در حاشیه نمایشگاه دستاوردهای یک سال وزارت آموزش و پرورش، در نشست خبری اظهار داشت: طرح مهارت سال قبل در ۸ استان اجرا شد و در سال تحصیلی جدید بنا داریم ۱۰ درصد مدارس کشور در دوره متوسطه اول زیر پوشش این طرح قرار گیرند.
وی ادامه داد: این طرح در راستای اجرای سند تحول مبنی بر مهارت آموزی اجرا می شود تا دانش آموزان بتوانند انتخاب رشته و هدایت تحصیلی آگاهانه برای ورود به دوره متوسطه دوم داشته باشند.
معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: همچنین طرح آموزش کارآفرینی سه سال قبل با همکاری دانشکده کار آفرینی دانشگاه تهران با زیر پوشش قرار دادن یک میلیون و ۸۰۰ هزار دانش آموز دوره متوسطه اول آغاز شد.
زرافشان یادآور شد: امسال یک پیمایش در میان دانش آموزان دوره متوسطه اول در قالب این برنامه انجام می شود و شاخص های مهارتی دانش آموزان مورد سنجش قرار می گیرد و کارنامه ای از تحلیل شخصیت بچه ها و توانمندی درباره شاخص های کار آفرینی برای آنها صادر خواهد شد و در ادامه دوره های آموزشی الکترونیکی برگزار شده و برگزیدگان کشوری نیز در دوره های حضوری شرکت می کنند.
وی افزود: دوره متوسطه اول بهترین زمان برای نهادینه کردن روحیه کارآفرینی در میان دانش‌آموزان است.
زرافشان همچنین از توافقنامه ای با شهرک های صنعتی برای راه اندازی دفاتر کار ودانش خبر داد تا دانش آموزان محیط کار و اشتغالزایی را تجربه کنند.
وی در مورد تجهیز هنرستان ها نیز توضیح داد: در بودجه سال ۹۶-۹۷ تحصیلی، ۵۲ میلیارد تومان و ۹ میلیارد تومان از سازمان نوسازی در جمع ۶۱ میلیارد تومان به استان ها برای خرید تجهیزات هنرستان ها ابلاغ اعتبار شد، همچنین مبلغ ۳۷ و نیم میلیارد تومان از بودجه سال تحصیلی ۹۷- ۹۸ برای این امر تعلق گرفت و ۵۰ میلیارد تومان نیز از روی قبوض گاز به آموزش و پرورش تعلق گرفت که برای خرید تجهیزات هنرستان ها اختصاص یافت.
زرافشان در مورد مدارس عشایری و تجهیز این مدارس نیز گفت: این مدارس در هر سه مقطع هستند، ردیف بودجه مشخصی برای آنها داریم که معاونت های محتلف تخصیص می دهند و این امر به ویژه با اولویت مناطق محروم صورت می گیرد.
**پیشنهاد کاهش ساعات درسی
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش همچنین با اشاره به طرح این وزارتخانه برای کاهش ساعات درسی توضیح داد: دانش آموزان‌ شاخه نظری بر اساس برنامه درسی ملی بعد از دوره دانشگاه و مقطع کارشناسی باید وارد بازار کار شوند و پیوستار آموزشی گذراندن ۳ سال دوره متوسطه و ۴ سال دانشگاه است؛ یعنی هدف ورود به دانشگاه است و آموزش و پرورش باید زمینه را فراهم کند.
وی تصریح کرد: با وجود ۳۵ ساعت آموزشی در هفته، دانش آموزان وقت کافی برای آماده شدن برای کنکور ندارند، بنابراین پیشنهاد دیرتر برگزار شدن کنکور در نیمه دوم‌ تیر از یک طرف و از طرف دیگر، کاهش ساعات آموزشی را داده ایم تا دانش آموزان بتوانند خود را برای کنکور آماده کنند‌.
وی ادامه داد: کنکور به شکل کنونی واقعیت تلخی جلوی روی دانش آموزان است و باید فرصت لازم را برای دانش آموزان برای ورود به دانشگاه فراهم کنیم.
زرافشان در پاسخ به این سوال که اگر پیوستار آموزشی بین دبیرستان و دانشگاه وجود دارد،
چرا دانش آموزان باید فرصت جداگانه ای برای آماده شدن شرکت در کنکور داشته باشند، گفت: پیوستار محتوایی و آموزشی بین دبیرستان و دانشگاه وجود دارد ولی از نظر شیوه سنجش بین وزارتخانه و سازمان سنجش تفاوت وجود دارد.
زرافشان ادامه داد: به همین دلیل دانش آموزان بعد از ورود به دانشگاه ادامه دروس نظری دبیرستان را فرا می گیرند ولی از نظر امتحان، سازمان سنجش به شیوه چهارگزینه ای آزمون برگزار می کند و دانش آموزانی در آن موفق می شوند که با روش های خاص آشنا باشند.
وی ادامه داد: اکنون ۸۹٫۲۴ درصد دانش آموزان صرفا از طریق سوابق تحصیلی به دانشگاه می روند و کنکور نمی دهند، اما به دلیل کافی نبودن ظرفیت بعضی دانشگاه ها کنکور به نوعی غربالگری می کند.
**ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان در دستگاه های اجرایی
معاون متوسطه آموزش و پرورش در مورد قانون منع بکارگیری بازنشستگان در دستگاه های دولتی و اینکه آیا این قانون شامل حال وی می شود یا خیر، اظهار داشت: بر اساس این قانون کسانی که بازنشسته و از دستگاه دولتی منفک شده اند نمی توانند در دولت خدمت کنند؛ البته قانون ۲ تبصره دارد که بر اساس آن وزرا و معاونان شان از قانون مستثنی هستند. در قانون جدید که تصویب شده است سطح استثنا را تا وزیر تقلیل داده اند، در آموزش و پرورش هیچ یک از معاونان شامل این قانون نمی شوند زیرا بازنشسته نیستند و یک مدیر کل استان و یک مدیر مرکز شامل آن می شوند.
وی در توضیح بیشتر یادآور شد: بر اساس ماده ۱۰۳ قانون خدمات کشوری در مورد بازنشستگی دو شرط حداقل سنوات یعنی فردی با مدرک کارشناسی ۳۰ سال و کارشناسی ارشد ۳۵ سال و با سقف سن ۶۰ سال برای کارشناسی و ۶۵ سال برای کارشناسی ارشد نیز وجود دارد که با در نظر گرفتن همه این موارد شامل حال هیچ یک از معاونان وزارتخانه نمی شود.
**کمبود نیروی آموزشی
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش در مورد استخدام معلمان جدید نیز گفت: در سال جاری ۴۲ هزار ردیف استخدامی داشته ایم؛ ۱۷ هزار نفر از آزمون استخدامی و ۲۸ هزار نفر از طریق آزمون سراسری دانشگاه فرهنگیان استخدام می شوند.
وی گفت: البته این تعداد کمبود نیروی آموزشی داریم که با روش هایی از جمله بکارگیری نیروهای بازنشسته ۸ ساعت در هفته آن را جبران کرده ایم‌.
** اختصاص ۲ ساعت آموزش برای پاسخگویی به نیازهای محلی دانش آموزان
معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: برای مهر ۹۷ اقدامات لازم به منظور بازگشایی مدارس انجام شده که اجرای یکی از مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش و شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر اختصاص زمانی از بخش آموزش برای پاسخگویی به نیازهای محلی دانش‌آموزان یکی از این موارد است.
زرافشان با بیان این که دستورالعمل این برنامه تهیه شده و به زودی به استان ها ابلاغ می شود، اظهار داشت : در این برنامه از حجم برنامه هفتگی درسی ۲ ساعت کاسته شده و در اختیار مدرسه و شورای معلمان مدرسه قرار می‌گیرد تا با نیازسنجی از دانش آموزان، برنامه هایی تدارک ببینند که منطبق با نیاز دانش آموزان باشد.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه این طرح در پایه های چهارم تا ششم دوره ابتدایی و هفتم تا نهم دوره متوسطه اول اجرا می شود، ادامه داد: این برنامه ها بیشتر برای پاسخگویی به فعالیت های درون مدرسه ای و مسائل قومی، بومی و محلی و استفاده از ظرفیت جامعه محلی انجام می شود.

* تا تصمیم جدید مجلس، بر تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور باقی می مانیم
زرافشان در خصوص تاثیر قطعی ۳۰ درصدی سوابق تحصیلی در کنکور نیز افزود: از تصویب قانون مجلس که معروف به حذف کنکور است و پذیرش دانشجو منوط به تاثیر قطعی سوابق تحصیلی بود، حدود ۸ سال می گذرد و در سال ۹۲ بازنگری هایی در این قانون صورت گرفت.
وی ادامه داد: در سال ۹۴ نیز نمایندگان مصوب کردند که در کنکور ۹۵ این تاثیر مثبت باشد و اکنون پیشنهادهای جدیدی از سوی نمایندگان برای چگونگی تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور ۹۸ مطرح است.
معاون وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: نمایندگان با ابزاری که در اختیار دارند می توانند تغییراتی را در این قانون بدهند اما تا آن زمان باید از قانون قبلی که همانا تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در پذیرش دانشجو است، تبعیت کنیم.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.