صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / تدارک تروریست‌ها برای حمله شیمیایی ساختگی با انتقال محموله‌های مواد سمی به ادلب
تدارک تروریست‌ها برای حمله شیمیایی ساختگی با انتقال محموله‌های مواد سمی به ادلب

تدارک تروریست‌ها برای حمله شیمیایی ساختگی با انتقال محموله‌های مواد سمی به ادلب

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد، شبه‌نظامیان در استان ادلب محموله‌ای بزرگ از مواد سمی را کشف کردند که همراه نیروهایی از کلاه‌سفیدها به منظور نمایش دروغین حمله‌ای شیمیایی در این استان به آنجا منتقل شده بود.

حمله شیمیایی داعش

به گزارش کسب و کار نیوز، به نقل از شبکه خبری روسیا الیوم، این وزارتخانه گزارش داد، در بیانیه مطبوعاتی که از سوی الکسی تسیگانکوف، مدیر مرکز آشتی روسیه در سوریه منتشر شد، آمده است، روسیه از چند منبع مستقل در استان ادلب به اطلاعاتی حاکی از انتقال یک بار بزرگ مواد سمی به وسیله دو خودروی سنگین به شهرک سراقب، تحت کنترل نیروهای احرار الشام دست یافت.

در این بیانیه آمده است، این مواد سمی به همراه هشت تن در لباس کلاه‌سفیدها به انبار اسلحه احرار الشام منتقل شد و دو تن از رهبران عالی رتبه این گروه بار را تحویل گرفتند.

در ادامه بیانیه یاد شده آمده است، بخشی از این بار در ادامه با بشکه‌های پلاستیکی که هیچ علامتی روی آن نبود، به یک پایگاه دیگر شبه‌نظامیان در جنوب استان ادلب منتقل شد تا از آن برای نمایش دروغین انجام حمله‌ای شیمیایی در این استان و در ادامه اتهام نیروهای دولت سوریه به استفاده از مواد سمی علیه ساکنان ادلب استفاده شود.

وزارت دفاع روسیه افزود، این اقدام همزمان با افزایش موارد نقض آتش‌بس در منطقه کاهش تنش استان ادلب از سوی گروه‌های شبه‌نظامی انجام شد.

این وزارت‌خانه بار دیگر از رهبران گروه‌های شبه‌نظامی غیرقانونی خواست از اقدامات مسلحانه و تحریک‌آمیز دست برداشته و روند سازش مسالمت‌آمیز را برای مناطق تحت کنترلشان در پیش بگیرند.

وزارت دفاع روسیه در طول چند روز گذشته بارها هشدار داد، شبه‌نظامیان در استان ادلب با نیروهای سازمان کلاه سفیدها و اطلاعات انگلیس برای سناریوی حمله شیمیایی و متهم جلوه دادن مسئولان دمشق همکاری می‌کنند و از این امر به عنوان بهانه‌ای برای حمله آمریکا، انگلیس و فرانسه علیه سوریه سوء استفاده خواهد شد.

این وزارتخانه ادامه داد، احتمالا این عملیات برای پوشش دادن یک حمله بزرگ شبه‌نظامیان ادلب به پایگاه‌های ارتش سوریه در دو استان حماه و حلب در مجاورت این استان انجام می‌شود.

همچنین وزارت دفاع روسیه در این راستا گزارش داد،‌ آمریکا اخیرا گروهی از نیروهای خود که در آب‌های مدیترانه مستقر هستند را جهت آمادگی برای آغاز حمله‌ای راکتی به سوریه تقویت کرد.

ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه روز یکشنبه گفت، پیش‌بینی می‌شود طی دو روز آتی منطقه کفر زیتا در ادلب سوریه با بمب‌های حاوی مواد سمی هدف قرار گیرد.

کوناشنکوف افزود: بر اساس برخی اطلاعات تایید شده از سوی چند منبع مستقل، گروه‌های تروریستی تحریر الشام و جبهه النصره برای یک حرکت تحریک‌آمیز دیگر آماده می‌شوند تا دمشق را به استفاده از سلاح شیمیایی علیه غیرنظامیان در استان ادلب سوریه متهم کنند.

سخنگوی وزارت دفاع روسیه در ادامه گفت: ائتلاف غربی به رهبری آمریکا برای استفاده از این حرکت به عنوان بهانه‌ای برای حمله به اهدافی دولتی در سوریه برنامه‌ریزی می‌کند و در راستای همین هدف نیز چند روز پیش ناو سولیوانز یگان دریایی خود را همراه ۵۶ موشک کروز وارد ‌آب‌های خلیج فارس کرده و یک بمب افکن مدل B1B را همراه ۲۴ موشک کروز در پایگاه هوایی العدید در قطر مستقر کرد.

شبکه خبری المیادین نیز به نقل از برخی منابع محلی در حومه ادلب گزارش داد، نیروهایی از کلاه‌سفیدها برای نمایش حمله‌ای شیمیایی در جسر الشغور و روستای حلوز در مجاورت آن آماده می‌شوند.

المیادین اعلام کرد، نیروهایی از کلاه‌سفیدها و دیگر شبه‌نظامیان موادی نامعلوم را از زندان جسر الشغور به غرب ادلب منتقل کردند.

این شبکه خبری در شرح جزئیات این انتقال افزود: این مواد شبانه با سه دستگاه خودرو و ۱۲ دستگاه موتور سیکلت از زندان جسر الشغور به سمت ساختمان‌های صنعتی در فاصله ۱۸۰۰ متری جنوب جسر الشغور منتقل شدند.

به گفته منابع یاد شده، احتمال می‌رود محل اجرای این حمله در زندانی در جسر الشغور به همراه زندانیانی در آن باشد، طبقات پایین این زندان حاوی مخزن مواد سمی است که تقریبا یک ماه قبل از گذرگاه الحسانیه در مرز با ترکیه به جسر الشغور منتقل شد.

منابع مذکور افزودند، نیروهایی از کلاه‌سفیدها بر گذرگاه نظارت دارند و موقعیت دیگری برای انجام حمله شیمیایی در روستای مسیحی نشین حلوز در مجاورت جسر الشغور وجود دارد و در این عملیات ۲۵۰ تن از نیروهای کلاه‌سفیدها همراه با شبه‌نظامیان خارجی مشارکت خواهند داشت، زمان اجرای این حمله یک هفته پس ازا عملیات نظامی در شمال سوریه مشخص شده است.

به گفته این منابع، فعالیت نیروهای کلاه‌سفیدها در زندان واقع در مجاورت ساختمان ثبت احوال جسر الشغور طی دو روز افزایش یافت و رهبران گروه‌های شبه‌نظامی از جمله اسماعیل حسناوی، از رهبران اخوان المسلمین و رئیس شورای محلی تعیین شده از سوی جبهه النصره با کلاه‌سفیدها نشستی داشتند.

المیادین در پایان به نقل از یک منبع خاص گزارش داد، طی ۱۰ روز گذشته کودکانی از حومه ادلب، حماه ‌و حلب در راستای استفاده از آنها در نمایش آتی ربوده شده‌اند.

این منبع اسامی ۲۰ کودک را که در روستاها و شهرک‌های مختلف حتی از شهر ادلب ربوده شده بودند، ارائه کرد.

وزارت خارجه روسیه تاکید کرد، هدف از بازی‌های رسانه‌ای که برای القای استفاده از مواد سمی توسط ارتش سوریه به راه افتاده، حمایت از تروریست‌ها و توجیه حملات احتمالی آینده است.

وزیر دفاع آمریکا نیز گفت: آمریکا اخیرا با روسیه درباره استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه بحث و گفتگو کرد، شما شاهد بودید که ما دوبار در مورد استفاده از سلاح‌های شیمیایی اقدام کردیم، به شما اطمینان می‌دهم وزارت خارجه به تازگی رایزنی‌های جدی با روسیه داشته تا از این کشور برای ممانعت از تکرار این حملات کمک بگیرد.

وی افزود: هدف ما این است که مردم سوریه دولت جدیدی که اسد هدایت آن را بر عهده ندارد، انتخاب کنند.

پیشتر هدر ناوئرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه‌شنبه گفت، ژنرال ژوزف دانفورد، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا به ژنرال والری گراسیموف، همتای روس خود گفت، آمریکا به استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه پاسخ خواهد داد.

به گفته ناوئرت، ژنرال دانفورد در گفتگو با همتای روس خود توضیح داد، مسئولان آمریکایی و شرکای آنها به هر مورد قطعی که حاکی از استفاده از سلاح‌های شیمیایی در ادلب یا هر منطقه دیگری در سوریه باشد، به سرعت و به شکلی متناسب پاسخ خواهند داد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود، واشنگتن از مسکو خواسته به دمشق در مورد استفاده از سلاح‌های شیمیایی هشدار دهد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

مورگان استنلی پیش‌بینی کرد/ارزهای دیجیتال جایگزین دلار در تجارت اعضای بریکس می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، بانک مورگان استنلی گزارشی با عنوان «دلارزدایی دیجیتال؟» منتشر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.