صفحه اصلی / اقتصادی / انرژی / اجرای ۱۶۴ پروژه پژوهشی در مناطق نفت‎خیز جنوب
اجرای ۱۶۴ پروژه پژوهشی در مناطق نفت‎خیز جنوب

اجرای ۱۶۴ پروژه پژوهشی در مناطق نفت‎خیز جنوب

۱۶۴ قرارداد پروژه تحقیقاتی از ابتدای تاسیس اداره پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفت‎خیز جنوب با هدف فعالیت‎های پژوهشی امضا و اجرا شده است.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از شانا, باقر پورقاسم، رئیس پژوهش و فناوری این شرکت گفت: این اداره با ساختار فعلی از سال ۱۳۷۹ با هدف انجام فعالیت‌های پژوهشی پایه‌گذاری و تاکنون ۱۶۴ قرارداد پروژه تحقیقاتی منعقد شده است.
وی افزود: از این تعداد، ۱۴۶ پروژه خاتمه یافته است و تعدادی از پروژه‌ها به‎منظور خوداتکایی و با هدف ساخت فناورانه کالا، مواد و تجهیزات اجرا شده و به مرحله تجاری‎سازی رسیده است.
وی اظهار کرد: از مهم‌ترین پروژه‎ها می‎توان به ساخت توربین گازی سولار سنتار مدل ۴۵۰۲T-، ساخت مته حفاری دندانه‎ای با انجام مطالعات راهبردی و به‌کارگیری فناوری‎های نوین، تولید پنج قلم افزایه‌های سیمان حفاری و تولید دوغاب سیمان سبک و فوق سبک برای سیمان‎کاری ۱۰ حلقه چاه مارون اشاره کرد.
پورقاسم ادامه داد: ۹ پروژه نیز آماده تجاری‌سازی است که شرکت‌های داخلی مرتبط با صنعت نفت می‎توانند برای توسعه محصولات این پروژه‎ها به این شرکت مراجعه کنند.
رئیس پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفت‎خیز جنوب گفت: پروژه‎هایی که دارای سودآوری بالا هستند پروژه تولید نانوسیالات به‎منظور به‌کارگیری در مبدل‎های حرارتی و برج‌های خنک‌کننده، تولید نیمه‌صنعتی نانو عایق حرارتی و تولید نمونه آزمایشگاهی و میدانی مواد کندکننده خوردگی است.
وی افزود: توسعه و برنامه‌نویسی نرم‌افزار تحلیل داده‎های نمودار تولید (PLT)، تهیه نرم‌افزار شبیه‎سازی، تدوین دانش فنی و ساخت یک پایلوت سیار نمکزدایی الکترواستاتیک، توسعه فیلتراسیون غشایی در تصفیه پساب واحد نمکزدایی با قابلیت تزریق در چاه و استفاده از روش‎های جدید برای پاکسازی زمین‎های آلوده به مواد نفتی اطراف تاسیسات نفت و گاز از دیگر پروژه‎های آماده تجاری‎سازی این شرکت است.
رئیس پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفت‎خیز جنوب، به فعالیت‎های این شرکت به‎منظور توسعه ارتباط صنعت با دانشگاه اشاره و اظهار کرد: دانشگاه‎ها پیشنهاد پروژه‎های تکمیلی خود را ارسال کرده و این پیشنهادها در فرآیند تصویب‌خواهی بررسی و ارزیابی می‎شوند.
به گفته پورقاسم، در مرحله بعد پیشنهادهای مورد نیاز به مرحله انعقاد قرارداد می‌رسد و تحت حمایت مالی شرکت ملی مناطق نفت‎خیز جنوب قرار می‌گیرد. تا‎کنون ۹۳۳ پروژه تحصیلات تکمیلی امضا شده که از این تعداد ۸۱۳ پروژه پایان یافته است.

همچنین مطالعه کنید:

میزان تبادل برق در بورس انرژی به ۶۰ درصد می‌رسد

به گزارش کسب و کار نیوز ، علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو در نشست مشترک …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.