چهارشنبه , ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اصلی / سیاسی / سیاست خارجی و هسته ای / اتهام حمایت تهران از تروریسم، برچسبی است برای دمیدن در شیپور ایران هراسی
اتهام حمایت تهران از تروریسم، برچسبی است برای دمیدن در شیپور ایران هراسی

دستیار وزیر امور خارجه:

اتهام حمایت تهران از تروریسم، برچسبی است برای دمیدن در شیپور ایران هراسی

دستیار وزیر امور خارجه تاکید کرد: برخورد با تروریسم بدون یک برخورد جامع و همه جانبه میسر نیست و در این بین مقابله با تفکرات و روایت‌های تروریستی یک الزام است.

دستیار وزیر امور خارجه

به گزارش کسب و کار نیوز قرار گرفت ، به شرح زیر است :

هشتم شهریور ماه به مناسبت شهادت قربانیان ترور، رجایی و باهنر، به نام روز ملی مبارزه با تروریسم جای خود را در تقویم ایرانی تحکیم کرده است. این مناسبت قرابت زمانی با ۲۱ ماه اوت به عنوان روز بین‌المللی بزرگداشت قربانیان تروریسم دارد. روز یکشنبه همین هفته با تلاش انجمن دفاع از قربانیان تروریسم و مسئولان استان گلستان، همایش بزرگداشت و تکریم قربانیان ترور در شهر گرگان برگزار شد. در جمهوری اسلامی ایران، علاوه بر دولت، سازمانها و نهادهای مختلف مردم نهاد مشارکت بالایی در فعالیت های مرتبط با مقابله با ترویسم دارند.

مقابله با تروریسم ابعاد مختلفی دارد که در یک راهبرد جامع مکمل هم هستند و بدون آن مقابله مؤثر با تروریسم در هیچ کشوری ممکن نیست. بسیار پیشتر از شورای امنیت سازمان ملل که رسما از سال ۱۳۹۶ و با قطعنامه ۲۳۵۴ به بحث روایت و ضدروایت تروریستی ورود پیدا کرد و دولت‌ها و همه نهادهای مردمی ذیربط در کشورهای عضو را به تولید ضد روایت تروریستی برای مقابله با برداشت‌ها و القائات جریانات تروریست دعوت  کرد ، در ایران شبکه‌ای از دستگاه‌های ذی‌ربط دولتی و نهادهای مردمی، کارنامه موفقی از مقابله با تفکرات و روایت‌های تروریستی داشته‌اند.

 نتیجه همه تلاش‌هایی که در عرصه نظامی و اطلاعاتی توسط قهرمانان بی ادعا و نیز در عرصه فکری و فرهنگی توسط همه دست اندرکاران دنبال شده، ایرانی است که در سخنرانی ام  در همایش گرگان، آنرا جزیره امنِ منطقه و قدرت بلامنازع مقابله با تروریسم نامیدم. در نقشه‌ای که هفته گذشته از سوی یکی از مراکز معتبر جهانی جمع‌آوری و تحلیل داده‌های فعالیت‌های تروریستی منتشر شده، خطوط سرحدی منطقه امن مصون از تروریسم در منطقه غرب و جنوب آسیا و حتی فراتر از آن، مطابق با مرزهای ایران ترسیم شده است. این دستاورد اتفاقی نبوده و تحقق آن جز با یک راهبرد جامع مقابله با تروریسم که ابعاد مختلف مقابله‌ای در آن بدقت لحاظ و بدرستی اجرا شده، میسر نبوده است.           
 تروریسم به ویژه پس از ظهور داعش و اوج فعالیت آن در سال ۱۳۹۳ به عنوان یکی از بلایای قرن حاضر، تهدید جهانی و بی سابقه صلح و امنیت بین‌المللی نام گرفت. دنیا در این سال بیشتر به تبعات گسترده این بلیه ویرانگر پی برد. فقط در سال ۲۰۱۷ میلادی، ۱۰۹۰۰ عملیات تروریستی بیش از ۲۶ هزار نفر را به کام مرگ کشاند. این رقم در سال ۲۰۱۴ بیشتر از ۴۵ هزار نفر بود. هنوز هم عملیات های تروریستی بصورت روزانه بویژه در سوریه، عراق و افغانستان قربانی می‌گیرد. کماکان تعداد بیشماری از جنگجویان تروریست خارجی بین کشورهای خود و کشورهای مقصد در رفت و آمد هستند. تعداد زیادی به کشورهای موطن خود بازگشته اند که تهدیدی جدی برای امنیت آنها هستند. در افغانستان و آسیای مرکزی و جنوبی، فعالیت گروههای وابسته به داعش و سایر گروه های تروریستی معضلی جدی برای این حوزه است. برخورد با تروریسم بدون یک برخورد جامع و همه جانبه میسر نیست و در این بین مقابله با تفکرات و روایت های تروریستی یک الزام است.  

 ساخت هر روایت افراط گونه و تروریستی از هر پدیده اجتماعی، منبعث از ریشه های ذهنی، ارزشی و ایدئولوژیک منحرف است و گروه های تروریستی برای مجاب کردن اعضاء و هواداران خود، روایت های مغلوط و مخدوش از موضوعات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، مذهبی، قومی و غیر آن تولید کرده و بر اساس آن روایت ها، خشونت و ترور علیه افراد بیگناه و حتی کودکان معصوم را تجویز می کنند. مقابله تاثیرگذار با روایت های تروریستی تنها از طریق مشارکت همه بخش های جامعه و حمایت دولت ها میسر می شود. در این زمینه هم، تجربه ایرانی می‌تواند به کمک منطقه و همه مناطق تحت تاثیر تروریسم بیاید.

 ایران یک قدرت بلامنازع مقابله با تروریسم است. حمله ناکام سال گذشته عوامل داعش به مجلس شورای اسلامی و مرقد حضرت امام قرار بود به شروع دور جدیدی از حملات داعشی‌ها به ایران اسلامی تبدیل شود ولی راهبرد جامع پیشگیری و عملیاتی ایران به خوبی امید افراطیون و تروریست ها را ناکام گذاشت. این قدرت مقابله با تروریسم با این توان گسترده، با چالش‌هایی از نوع هجمه تبلیغاتی منفی و اتهام زنی از همین جنس تروریسم هم مواجه است.

حمایت از تروریسم برچسبی است برای دمیدن در شیپور ایران هراسی و ایجاد فشار برای تاثیرگذاری بر سیاست خارجی ایران. هر زمان تب اختلافات با ایران بالاتر می‌رود، میزان اتهام‌زنی در این خصوص هم بیشتر می‌شود. شروع دور جدید تلاش برای امنیتی سازی پرونده ایران از سوی ترامپ همراه با طرح مجدد اتهامات کهنه و نخ نمای آمریکا ذیل حمایت از تروریسم بود.    

 مقابله با تروریسم موضوع مهمی در سیاست امنیتی و سیاست خارجی ایران است و شاید کمتر از ظرفیت های آن در حوزه دیپلماسی عمومی استفاده می شود. همچنان که از توان مقابله با تروریسم خود در حوزه امنیت بهره فراوان می بریم، باید بتوانیم در حوزه دیپلماسی و دیپلماسی عمومی از ظرفیت‌های خوب آن با مشارکت نهادهای مردمی بهره بگیریم و تلاش تبلیغاتی طرف‌های مقابل را خنثی کنیم. ظرفیت‌های میدانی مقابله با تروریسم، متاع ارزشمندی برای بهره گیری در دیپلماسی است. روز ملی مبارزه با تروریسم هم یادآور نام و آوازه شهدای مظلوم ترور است و هم تذکر به اینکه ظرفیت‌های خودمان را بهتر بشناسیم و به جای قرار گرفتن در موضع تدافعی در مقابل اتهامات پوچ حمایت از تروریسم، از مؤلفه های قدرت مقابله با تروریسم خودمان به خوبی بهره بگیریم.

 انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

اسلامی: تولید اورانیوم ۶۰ درصد از روز گذشته در فردو آغاز شد

به گزارش ایسنا محمد اسلامی در حاشیه بازدید از بیستمین نمایشگاه محیط زیست درباره واکنش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.