صفحه اصلی / اسلایدر / مصوبه گرانی شیرینی روی میز سازمان حمایت
مصوبه گرانی شیرینی   روی  میز سازمان  حمایت

انبارهاي خالي مواد اوليه قيمت شيريني را افزايش خواهد داد؟

مصوبه گرانی شیرینی روی میز سازمان حمایت

قيمت مواد اوليه در صنف شيريني و قنادي افزايش بسياري داشته و برخي از اين اقلام نيز در بازار وجود ندارند. قنادي‌ها و صاحبان شيریني‌فروشي‌ها اين روزها با انفجار قيمت‌ها در صنف خود مواجه هستند و براي تهيه مواد اوليه مورد نياز خود به مشكلات بسياري برخورد كرده‌اند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز،  این در حالیست که شیرینی‌فروشی‌ها چند سالی است که قیمت‌ها را افزایش نداده‌اند و به غیر از ۳ یا ۴ مدل شیرینی که مشمول افزایش قیمت شدند، این صنف افزایش قیمتی نداشته است. رفیعیان، مدیر یکی از قنادی‌ها در این رابطه می‌گوید: ما درخواست خرید روغن کرده‌ایم، اما اعلام کرده‌اند چون قیمت‌ها مشخص نیست در شرایط کنونی فروش روغن نداریم. وی ادامه می‌دهد: همزمان با افزایش نرخ دلار، فروش روغن متوقف شد و از آنجایی که هنوز قیمت مشخصی برای فروش روغن در نظر گرفته نشده از عرضه این محصول در بازار خودداری کرده‌اند. افزایش قیمت مواد اولیه برای تولید شیرینی همزمان با افزایش نرخ دلار نیز موضوعی است که مدیر این قنادی بر آن تاکید می‌کند و می‌گوید: در شرایط کنونی انبار ما از مواد اولیه لازم برای تولید شیرینی خالی شده و برای تامین مجدد مواد اولیه با مشکل مواجه شده‌ایم، چون قیمت‌ها افزایش یافته است. همچنین عضو هیات‌مدیره اتحادیه کشوری قنادان و شیرینی‌فروشان گفت: قنادی‌ها برای محصولات خود از ۳۰۰ قلم مواد اولیه استفاده می‌کنند که اکنون با محدودیت در تامین برخی از آنها مواجه هستند. محمد نصرتی افزود: مواد اولیه قنادی‌ها فقط آرد، روغن و شکر نیست؛ از مواد مختلفی همچون پودر کاکائو و نارگیل و انواع مغز آجیل استفاده می‌کنیم که برخی از آنها با واردات تامین می‌شود. وی یکی از مشکلات اصلی صنف قنادان را کمبود روغن عنوان کرد و گفت: در تولید انواع شیرینی‌ها، از ۸ مدل روغن مختلف از جمله روغن سویا، روغن سرخ‌کردنی و… استفاده می‌شود که اکنون صنف ما در تامین آنها در مضیقه است. این فعال صنفی اضافه کرد: زمانی کارخانه‌ها با قنادان تماس می‌گرفتند و حاضر بودند با شرایط مختلف – مانند خرید مدت‌دار – روغن خود را عرضه کنند، اما اکنون با هر کدام از تولیدکنندگان برای خرید روغن تماس می‌گیریم یا روغن‌های مورد نیاز ما را ندارند یا فقط یکی دو مورد برای عرضه در سبد فروش خود قرار می‌دهند. وی همچنین به افزایش قیمت مواد اولیه اشاره کرد و گفت: به عنوان نمونه، از دو ماه گذشته تاکنون قیمت روغن از ۶۳ هزار تومان به ۹۵ هزار تومان افزایش یافته است. نصرتی اظهار داشت: با این حال، قنادان نمی‌توانند قیمت‌های خود را افزایش دهند زیرا با افزایش قیمت، تقاضا در بازار کاهش می‌یابد.

افزایش قیمت مصوب شیرینی‌ها به سازمان حمایت اعلام شد
علی بهره‌مند، رئیس اتحادیه دارندگان شیرینی‌فروشی، قنادی و کافه‌قنادی
قیمت مواد اولیه مورد نیاز قنادی‌ها افزایش بی‌سابقه‌ای داشته، به‌طوری که در بازار تهیه مواد اولیه آشفتگی بسیاری وجود دارد. قنادی‌ها به دلیل مصارف بالایی که در مواد اولیه دارند و به دلیل مصرف روزانه این مواد باید زود به زود خریدهایی را در این رابطه داشته باشند. بنابراین این افزایش قیمت‌ها برای قنادی‌ها و دارندگان شیرینی‌فروشی‌ بسیار مشکل‌آفرین شده است. افزایش قیمت مواد اولیه در برخی از این محصولات آنقدر عجیب است که استفاده از آن را برای قنادان دشوار کرده است. در حال حاضر روغن ۱۶ کیلویی با قیمت ۱۰۰ هزار تومان در بازار خرید و فروش می‌شود که به سختی هم یافت می‌شود. متاسفانه اصلی‌ترین مشکل ما در حال حاضر کمبود روغن است، به طوری که در هفته‌های اخیر هر روز همکاران ما با اتحادیه تماس می‌گیرند و از نبود روغن یا غیرواقعی بودن قیمت آن شکایت دارند. پسته که دو ماه پیش کیلویی ۷۰ هزار تومان توسط قنادی‌ها خریداری می‌شد در حال حاضر به ۲۸۰ هزار تومان رسیده که ۴۰۰ درصد افزایش قیمت را نشان می‌دهد. پودر کنجد، پودر پسته و پودر کاکائو همه بیش از ۵۰ درصد افزایش قیمت داشته‌اند. درباره تاثیر افزایش قیمت دلار در صنف شیرینی هم واضح و روشن باید اشاره شود که این اتفاق خواهد افتاد. طبیعتا این افزایش قیمت روی همه صنف‌ها تاثیرگذار است. همان‌طور که اشاره شد، اقلامی همچون نارگیل، پودر کاکائو و وانیل وارداتی است و قیمت آن هر روز با قیمت دلار تغییر می‌کند. از ماه‌های پیش افزایش قیمت دلار و برخی اقلام مصرفی صنف شیرینی شروع شده بود، اما امکان افزایش قیمت وجود نداشت زیرا این علم را داشتیم که مردم توانایی خرید ندارند و تا جایی که می‌شد باید از افزایش قیمت جلوگیری کرد، اما اکنون دیگر واقعا مجبور هستیم و نمی‌توانیم کاری کنیم. اتحادیه افزایش قیمت مصوب شیرینی‌ها را به سازمان حمایت اعلام کرده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان هفته جاری نرخ جدید برای شیرینی‌ها اعلام شود.
فروش شیرینی به میزان قدرت خرید مردم بسیار کاهش یافته و با این افزایش قیمت‌ها مردم تنها در مناسبت‌ها می‌توانند از شیرینی و شکلات استفاده کنند. با این وضع تهیه مواد اولیه هم به سختی انجام می‌شود و قنادی‌ها با مشکل مواجه هستند. جعبه شیرینی هم ۳ برابر افزایش قیمت داشته و به کیلویی ۱۵ هزار تومان رسیده است. البته با وجود آنکه در پی نوسانات نرخ ارز، مواد اولیه داخلی همچون مواد اولیه خارجی افزایش قیمت را تجربه کرده و زمینه‌ عرضه مواد اولیه کاهش یافته در زمینه تولید و عرضه شیرینی مشکلی وجود ندارد.

کالاهای مورد نیازصنف قنادان صنف نیز در بازار وجود ندارد
محمود کبیری، کارشناس بازار
قیمت شیرینی با وجود درخواست شیرینی‌فروشان چندین سال است که افزایش نداشته و در حالی که بسیاری از مواد تهیه و تولید شیرینی وارداتی است و مشمول نوسانات نرخ دلار می‌شود، اما تا به امروز به غیر از چند مورد افزایش قیمت اعمال نشده است. این در حالیست که در کنار این افزایش قیمت‌ها کالاهای مورد نیاز این صنف نیز در بازار وجود ندارد یا بسیار کم است و گردانندگان شیرینی‌فروشی‌ها برای تهیه و تامین مواد اولیه دچار مشکل شده‌اند. بی‌ثباتی نرخ ارز باعث شده تا تهیه بسیاری از محصولات موردنظر در شیرینی‌پزی‌ها با مشکل مواجه شود. همچنین بی ثباتی نرخ ارز باعث شده بسیاری از اقلامی که در گذشته با قیمت‌های مناسب تهیه می‌شدند، اکنون با چند برابر قیمت خریداری شوند. به عنوان مثال برای تهیه روغن مشکل وجود دارد. قیمت این کالا افزایش بسیاری داشته است و در بازار هم وجود ندارد. برای این موضوع باید فکری کرد، در غیر این صورت قیمت شیرینی افزایش بسیاری خواهد داشت. قیمت پسته نیز آنقدر افزایش داشته که برخی از قنادی‌ها از استفاده کردن آن منصرف شده‌اند یا پسته‌های بی‌کیفیت را به ناچار جایگزین پسته‌های باکیفیت کیلویی ۲۸۰ هزار تومان کرده‌اند.
این در حالیست که تمام فروشندگان به دنبال آن هستند تا قیمت محصولات کاهش داشته باشد، زیرا در این شرایط رغبت مردم و مراجعه آنها برای خرید بیشتر می‌شود و فروشندگان نیز می‌توانند محصولات خود را به فروش برسانند. اگر قیمت‌ها به شکلی بالا باشد که مردم توانایی خرید نداشته باشند، قطعا فروشندگان نیز سودی نخواهند برد.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.