صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / در تبدیل یافته‌های علمی به صنعت توفیق زیادی نداشته‌ایم
در تبدیل یافته‌های علمی به صنعت توفیق زیادی نداشته‌ایم

مدیرکل پژوهش‌های کاربردی دانشگاه تهران:

در تبدیل یافته‌های علمی به صنعت توفیق زیادی نداشته‌ایم

مدیرکل پژوهش‌های کاربردی دانشگاه تهران گفت: با بیان اینکه در رتبه‌بندی‌های علمی، ایران در بین کشورهای دنیا در رتبه ۱۵ تا ۱۸ قرار دارد، افزود: با وجود تولیدات علمی خوبی که در کشور وجود دارد، در تبدیل یافته‌های علمی به صنعت توفیق زیادی نداشته‌ایم.

دانشگاه و صنعت

به گزارش کسب و کار نیوز، دکتر رحمت ستوده‌قره‌باغ سه‌شنبه در سومین سمینار شیمی کاربردی در دانشگاه بوعلی‌سینا، با بیان اینکه در تولیدات علمی برداشتمان بیش از سرمایه‌گذاری بوده است، عنوان کرد: تولید هر مقاله علمی هزینه‌ای افزون بر۸۰ هزار دلار دارد که محققان و پژوهشگران کشور با بودجه ناچیز و در مظلومیت یافته‌ها و تحقیقات ISI خود را به چاپ می‌رسانند و این در حالیست که در کشورهای غربی توجه و التزام خاصی به تولیدات علمی می‌شود.

وی تصریح کرد: براساس سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ ایران در این سال باید کشوری پیشرفته و برخوردار از دانش بوده و در بین کشورهای مختلف منطقه براساس سند باید رتبه اول را داشته باشیم.

ستوده‌قره‌باغ عنوان کرد: بانک جهانی هر ساله اطلاعات حکمرانی را برای ۲۰۰ کشور براساس بازه زمانی ۲۰ ساله منتشر می‌کند و شاخص‌های حکمرانی را در ۶ محور پاسخگویی، ثبات‌سیاسی، اثربخشی دولت، حاکمیت قانون، کیفیت مقررات و کنترل فساد تقسیم‌بندی می‌کند.

وی تأکید کرد: تمامی تلاش‌های کشور ما باید در شاخص‌های حکمرانی خود را نشان دهد که در ایران وزارت دارایی به عنوان نماینده ایران اطلاعات را در اختیار بانک جهانی قرار می‌دهد.

این مدرس دانشکده فنی دانشگاه تهران با بیان اینکه راندمان ایران برخلاف سایر کشورها صرفنظر از مسائل سیاسی ثابت بوده است، افزود: در کیفیت مقررات عملکرد ایران از ۱۰۰ رتبه ۶ و در کنترل فساد در بهترین حالت رتبه  ۳۰ را دارد و این در حالیست که آلمان و نروژ که به لحاظ جغرافیایی و جمعیتی شبیه ایران هستند، رتبه ۹۵ را دارند.

وی عنوان کرد: در پارامتر اثربخشی کشور پاکستان وضعیت بهتری نسبت به ایران دارد به طوریکه از سال ۱۹۹۶ تا سال ۲۰۱۶ نمره ایران ۳۶.۶۴ درصد بوده است.

قائم مقام معاون پژوهشی دانشگاه تهران اظهار کرد: در بخش کنترل فساد رتبه ایران ۳۲٫۹۱ درصد از ۱۰۰ است که این میزان آمار خوبی برای کشوری که دارای این همه سطح تحصیلکرده است، نیست.

وی با تأکید بر اینکه باید در جهت بهبود و توسعه شاخص‌های بانک جهانی پیش رفت، تصریح کرد: در کشوری که شغل‌ها براساس استعداد افراد توزیع نشود، افراد کارآمد بیکار خواهند بود.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.