صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / کمتر از ۱۵ درصد دانشجویان کشور مهارتی هستند

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی

کمتر از ۱۵ درصد دانشجویان کشور مهارتی هستند

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور گفت: در حال حاضر کمتر از 15 درصد دانشجویان کشور دانشجویان رشته‌های مهارتی هستند که باید به 30 درصد افزایش یابند.

دکتر محمدحسین امید رئیس دانشگاه علمی کاربردی در ایسنا

به گزارش کسب و کار نیوز، محمدحسین امید، امروز دوشنبه(۵ شهریور) در مراسم افتتاح ساختمان جدید دانشگاه جامع علمی کاربردی در سنندج، با اشاره به اینکه در برنامه ششم توسعه، افزایش آموزش‌های مهارتی گنجانده شده است، اظهار کرد: در حال حاضر کمتر از ۱۵ درصد دانشجویان کشور مهارتی هستند که باید تا سال ۹۹ به ۳۰ درصد افزایش یابد.

وی افزود: بایستی یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر دانشجوی مهارتی در کشور داشته باشیم در صورتی که در حال حاضر حدود ۶۰۰ هزار نفر وجود دارد.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی عنوان کرد: هرچند براساس مصوبه جدید شورای عالی اداری کشور، تعدادی از مراکز دولتی دانشگاه علمی کاربردی در کشور تعطیل شدند اما ما در حاضر بالغ بر ۶۰۰ مرکز را داریم که ظرفیت پذیرش یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر دانشجوی مهارتی را دارند.

وی در ادامه از نظام ارزش گذاری در کشور انتقاد کرد و گفت: مسبب این نظام ارزش گذاری نادرست در کشور، دولت‌ها بوده‌اند که باعث افزایش گرایش به سمت مدرک گرایی شده‌اند و این نظام نیازمند اصلاح است.

امید در بخشی دیگر از سخنان خود به استقرار نظام صلاحیت حرفه‌ای اشاره و تصریح کرد: این مسئله در کشور مورد غفلت واقع شده است و دستگاه‌های اجرایی با افراد توانمندی کار نمی‌کنند.

وی اضافه کرد: در صورت استقرار نظام صلاحیت حرفه‌ای، افراد دارای مهارت‌های خاص هر رشته، به کار گرفته می‌شوند و بیشتر متقاضی دارند.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی ادامه داد: در این نظام، مهارت‌های افراد سنجیده شده و آزمون حرفه‌ای از آنها به عمل خواهد آمد.

وی بیان کرد: ما در این دانشگاه متاسفانه مقداری از مسیر آموزش‌های مهارتی انحراف داشته و به سمت آموزش‌های شبه نظری و نظری رفته‌ایم که در راستای جلوگیری از این امر، مشغول افزایش رشته‌های مهارتی هستیم.

امید همچنین به ضرورت احداث مرکز رشد و نوآوری در مراکز دانشگاه جامع علمی کاربردی در سطح کشور تاکید کرد و گفت: باید در کنار هر مرکز دانشگاهی ما، حداقل یک مرکز رشد و نوآوری هم داشته باشیم که در این راستا تهسیلات کم بهره را نیز به دانشجویان اعطا خواهیم کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه هدف ما در آینده افزایش کمی دانشگاه‌های علمی کابردی نیست، گفت: فقط در پنج الی شش استان در صورتی که نیازهای جدید شناسایی شوند آمادگی تاسیس مرکز جدید را داریم که یکی از این استان‌ها، کردستان است.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با عنوان اینکه با توجه به مصوبه جدید تعطیلی مراکز دولتی علمی کاربردی و واگذاری آنها به بخش خصوصی، از یک هزار و ۱۰۰ مرکز در سطح کشور به حدود ۶۰۰ مرکز رسیده‌ایم، اعلام کرد: همچنین در گذشته حدود ۲۵۰ هزار دانشجوی کاردانی و کارشناسی داشتیم اما امسال به ۶۰ هزار نفر کاهش یافته است که دلیل آن کاهش جمعیت دانشجو در کشور بوده است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.