صفحه اصلی / اجتماعی / زنان و خانواده / کاهش تعداد کمپ‌های ترک اعتیاد غیرمجاز
کاهش تعداد کمپ‌های ترک اعتیاد غیرمجاز

معاون سازمان بهزیستی کشور اعلام کرد

کاهش تعداد کمپ‌های ترک اعتیاد غیرمجاز

رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت که ۷۰۰۰ مرکز ترک اعتیاد در سطح کشور فعال است.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، فرید براتی‌سده صبح امروز در حاشیه افتتاح پروژه انتظار ثمین در زنجان، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: یکی از اساسی‌ترین تکالیف بهزیستی در رابطه با مددجویان، تامین مسکن است و در این زمینه با توجه به شرایط و امکاناتی که برای سازمان در نظر گرفته شده، مددجویان اولویت‌بندی می‌شوند. مثلا در بخش توانبخشی، مددجویانی که بیش از دو معلول در خانواده دارند، برای مسکن‌دار شدن در اولویت قرار می‌گیرند.
این مسئول با اشاره به اینکه در بخش اجتماعی نیز زنان سرپرست خانوار و معتادان درمان شده‌ای که بیش از یک سال از پاک شدن‌شان می‌گذرد مدنظر قرار می‌گیرند، ادامه داد: بخشی از اعتبارات تامین مسکن توسط سازمان، بخشی توسط بنیاد مسکن و نهادها و بخش زیادی نیز توسط خیران تامین می‌شود؛ در واقع اگر خیران پا به پای بهزیستی حضور نداشته باشند، امکان تامین مسکن برای مددجویان وجود ندارد.

براتی در خصوص مراکز ترک اعتیاد در سطح کشور گفت: تعدادی از این مراکز مجوز خود را از وزارت بهداشت و تعدادی از بهزیستی دریافت می‌کنند؛ در واقع مراکز ترک اعتیاد تحت نظارت وزارت بهداشت که در راستای دارودرمانی و متادون‌درمانی فعالیت می‌کنند و در مجموع از ۷۰۰۰ مرکز، ۱۲۰۰ مرکز مجوز خود را از بهزیستی و مابقی از وزارت بهداشت اخذ کرده‌اند.

این مسئول تصریح کرد: ۱۱۹۸ مرکز اقامتی میان‌مدت (کمپ)، ۳۴ مرکز اقامتی بلندمدت و ۱۷ مرکز مربوط به معتادان متجاهر و بی‌خانمان در سطح کشور وجود دارد. این در حالی است که مدت اقامت معتادان در مراکز اقامتی میان‌مدت شش ماه است و طی این مدت تحت بازسازی شخصیتی قرار می‌گیرند و برای اشتغال آن‌ها برنامه‌ریزی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه استان‌های فاقد مراکز مختص معتادان متجاهر از جمله استان زنجان، این قشر را با رای قاضی به کمپ‌های موجود ارجاع می‌دهند، یادآور شد: در زمینه معتادان متجاهر در سطح کشور، ۶۲۰ مرکز با بهزیستی همکاری می‌کنند و فعال هستند.

براتی در خصوص فعالیت کمپ‌های فاقد مجوز، خاطرنشان کرد: خوشبختانه تعداد این کمپ‌ها در سطح کشور خیلی کم شده است و مردم باید در صورت شناسایی این مراکز به دادگستری و نیروی انتظامی و سازمان بهزیستی مراجعه کنند. در وهله اول شکایت صورت می‌گیرد و در وهله دوم قاضی و یا دادستان دستور برخورد می‌دهد؛ در واقع معمولا در هر استان به این کمپ‌ها یک ماه فرصت داده می‌شود که مراحل اخذ مجوز را طی کنند.

این مسئول با تاکید بر اینکه همه کمپ‌ها باید خود را با شرایط آیین‌نامه‌ها تطبیق دهند، خاطرنشان کرد: با همه کمپ‌های غیرمجاز برخورد می‌شود و آمار این کمپ‌ها استان به استان متفاوت است. مثلا گفته می‌شود در استان تهران ۱۰۰ کمپ غیرمجاز وجود دارد. متاسفانه این کمپ‌ها گاهی به خاطر هزینه‌های پایین‌تر مورد استقبال خانواده‌ها قرار می‌گیرند.

وی همچنین با بیان اینکه بازگشت به اعتیاد، جزو ذات این بیماری است، تصریح کرد: در همه دنیا بین ۱۰ تا ۲۰ درصد از معتادانی که برای درمان مراجعه می‌کنند، پاک می‌مانند و متاسفانه مابقی به سمت اعتیاد برمی‌گردند. برای افزایش تعداد افرادی که پاک باقی می‌مانند باید حمایت‌های بیشتری صورت بگیرد. بهزیستی برای تحقق این منظور و بهبود مفهوم توانمندسازی و جامعه‌پذیری، برنامه‌ریزی‌های زیادی کرده است که از جمله ادامه روند درمان، بیرون از مراکز ترک اعتیاد و اسکان برای کسانی که خانه و کاشانه ندارند را شامل می‌شود.

براتی تاکید کرد: امسال در راستای توانمندسازی معتادان بهبود یافته، ۱۴ مرکز توانمندسازی و جامعه‌پذیری راه‌اندازی شده است. همچنین طی طرحی مقرر شده است که مددکاران اجتماعی معتادان بهبود یافته را بعد از خروج از مراکز به حال خود رها نکنند و این افراد را به خانواده‌های‌شان وصل کرده و برای اشتغال آن‌ها برنامه‌ریزی کند.

همچنین مطالعه کنید:

«نبض» زندگی «معلولان» کُند می‌زند

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا،«قانون حمایت از حقوق معلولان» مصوب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.