صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / مرگ در شبکه‌های اجتماعی با چالش «مومو»
مرگ   در شبکه‌های  اجتماعی  با  چالش «مومو»

پس از «نهنگ آبي» نوبت به بازي و چالش «Momo» رسيد

مرگ در شبکه‌های اجتماعی با چالش «مومو»

پس از بازي و چالش «نهنگ آبي» كه قربانيان بسياري در دنيا گرفت و در كشور ما نيز شبهاتي در رابطه با مرگ چند نوجوان در رابطه با اين بازي مطرح شد، چندي است كه شاهد چالش و بازي جديدي به نام «Momo» هستيم كه براساس گزارش‌هاي مطرح‌شده تاكنون 3 قرباني گرفته و روند استقبال از آن ازسوی نوجوانان و جوانان بسيار سريع است.

شایلی قرایی

 این چالش در واتس‌اپ و فیسبوک مطرح شده و کاربران این دو اپلیکیشن را به این بازی که سرانجام آن مرگ است، دعوت می‌کند. نخستین خودکشی به خاطر چالش «مومو» در آرژانتین اتفاق افتاده است. براساس گزارش‌ها، پلیس به خانواده‌ها درباره این بازی هشدار داده و اعلام کرده است که مراقب فعالیت فرزندان‌شان در شبکه‌های اجتماعی باشند. در بازی «مومو» در شبکه اجتماعی واتس‌اپ یک تماس ناشناس با کاربر اتفاق می‌افتد و کسی که با کاربر در تماس بوده، وی را مجبور می‌کند به سمت خودکشی برود. اتفاقاتی که در این بازی خطرناک می‌افتد، می‌تواند کاربر را به سمت کارهای خشونت‌آمیز بکشاند و باعث اتفاقات جبران‌ناپذیر شود. «مومو» یک عروسک ژاپنی است که در حساب اینستاگرامش قرار گرفته، اما پس از اینکه «مومو» به عنوان یک چالش خودکشی رواج یافت، این عروسک در پروفایل کسی که با شماره‌های مختلف با فرد موردنظر تماس می‌گیرد، قرار گرفته است. هنوز مشخص نیست انگیزه اصلی این بازی چیست، اما مقامات هشدار داده‌اند احتمالا فرستندگان ناشناس پیام اولیه از بازی برای سرقت اطلاعات یا تشویق به خشونت و خودکشی استفاده می‌کنند. این چالش در چند کشور از جمله آرژانتین، مکزیک، آمریکا، فرانسه و آلمان مشاهده شده است. البته به نظر می‌رسد در آمریکای‌جنوبی محبوبیت زیادی داشته باشد و هدف اصلی آن نوجوانان است. به نوشته روزنامه بویرس‌آیرس‌تایمز، دختربچه ۱۲ ساله‌ای که احتمالا قربانی این بازی شده، از تمام فعالیت‌های خود قبل از خودکشی فیلمبرداری کرده است. مقامات معتقدند احتمالا فردی او را به خودکشی ترغیب کرده است. به هرحال هیچ کسی به طور دقیق نمی‌داند «مومو» از کجا شروع شده و چه کسی این روند ترسناک را آغاز کرده است. البته تابه‌حال ۷ شماره تماس مرتبط با این بازی کشف شده که پیش‌شماره آنها به ژاپن و چند کشور در آمریکای‌جنوبی تعلق دارد. در همین راستا از کاربران واتس‌اپ خواسته شده با شماره‌های ناشناس در زنجیره‌های پیام تماس برقرار نکنند.

ترغیب به انجام حرکات جنون‌آور و خطرناک و در انتها خودکشی
کیومرث متقی، کارشناس فناوری اطلاعات
فناوری اطلاعات و ارتباطات در کنار تمام مزایایی که برای انسان خلق کرده، معایب بسیاری هم دارد. در دنیایی که تکنولوژی تمام اطراف ما را احاطه کرده است باید بتوان به نحو احسن آن را مدیریت و از آنها استفاده درست کرد. فناوری به دلیل خاصیتی که دارد، هر روز در حال تولید و ساخت انواع بازی‌ها و سرگرمی‌هاست که مخاطب آنها را بیشتر نوجوانان و جوانان تشکیل می‌دهند. بازی‌ها اگر در نهایت همین بازی‌های ویدئویی و موبایلی باشد، حرفی در آن وجود ندارد. هرچند همین بازی‌ها نیز شخص را درگیر کرده و با روح و روان بازیکن بازی می‌کند و عوارض روحی‌ که بر جای می‌گذارد، گاهی جبران‌ناپذیر می‌شود.
به هرحال این بازی‌ها اگر به همین منوال تولید و عرضه می‌شد مشکلی وجود نداشت، اما امروز شاهد هستیم بازی‌ها و چالش‌هایی مرگبار تولید و عرضه می‌شوند که مرگ تنها سرانجام آنهاست. چالش «نهنگ آبی» به عنوان جدی‌ترین بازی قربانیان بسیاری داشت و همان تجربه کافی بود تا برای استفاده از اپلیکیشن‌ها و بازی‌ها حد و مرز قرار دهیم. «مومو» با عنوان بازی و چالش جدیدی روانه شبکه‌های اجتماعی شده و با برقراری تماس واتس‌اپ کاربران را که اغلب نوجوان و جوان هستند، ترغیب به انجام حرکات جنون‌آور و خطرناک و در انتها خودکشی می‌کند. روند و سرعت رواج این چالش به اندازه‌ای بوده که مسئولان واتس‌اپ را به واکنش واداشته است. آنها در بیانیه‌ای اعلام کرده‌اند امنیت کاربران‌شان برای آنها در اولویت قرار دارد و بلاک کردن یک شماره تلفن کار بسیار ساده‌ای است. در این بیانیه سخنگوی این شبکه اجتماعی و پیام‌رسان پرطرفدار گفته است: ما کاربران را تشویق می‌کنیم تا پیام‌های مشکل‌دار را برای ما ارسال کنند تا بدین‌وسیله بتوانیم اقدامات لازم را انجام دهیم. بنابراین توصیه می‌شود در صورت استفاده افراد از این بازی بهتر است به سرعت حساب کاربری واتس‌اپ فرد حذف شود و دیگر حساب واتس‌اپی با این شماره ساخته نشود، چراکه با ارسال پیام در واتس‌اپ شماره فرد به طرف مقابل گزارش می‌شود و حتی در صورت دیلیت‌اکانت واتس‌اپ و ساخت اکانت جدید باز هم امکان برقراری ارتباط مجدد از طرف عوامل بازی وجود دارد.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.