صفحه اصلی / سرخط خبرها / صدور مجوز شکار در قرق‌های اختصاصی؛ به زودی
صدور مجوز شکار در قرق‌های اختصاصی؛ به زودی

صدور مجوز شکار در قرق‌های اختصاصی؛ به زودی

مدیرکل حفاظت و مدیریت صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست از صدور ۱۱۲ مجوز شکار کل، قوچ و آهو در قرق‌های اختصاصی کرمان و یزد خبر داد.

علی تیموری در نشست خبری که امروز درباره قرق‌های اختصاصی در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار ش با اشاره به اینکه موضوع واگذاری قرق‌های اختصاصی از سال ۹۴ در سازمان حفاظت محیط زیست پیگیری می‌شود، گفت: این سازمان بر اساس قانون، پنج منطقه را در استان‌های کرمان، سمنان و یزد به شورای عالی محیط زیست به منظور تعیین قرق‌های اختصاصی پیشنهاد کرد. این پنج منطقه در شورا مورد تصویب قرار گرفت.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، وی ادامه داد: در استان یزد و کرمان از سال ۹۴ واگذاری قرق‌های اختصاصی صورت گرفت. در استان سمنان نیز یک منطقه در پایان سال ۹۶ واگذار شد.

مدیرکل حفاظت و مدیریت صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در سال‌های ۹۵ و ۹۶ مجوز شکار در قرق‌های اختصاصی از سوی سازمان حفاظت محیط زیست صادر شد،‌ گفت: در سال ۹۶ برای ۹۵ راس کل، بز، قوچ و میش مجوز شکار صادر شد. همچنین در این سال قرق‌داران را موظف کردیم که ۲۰ درصد از مجوزهای شکار را به جوامع محلی همان منطقه واگذار کنند.

به گفته تیموری برخی از قرق داران از افراد بومی و محلی مبالغ ناچیزی برای ارائه مجوز شکار می‌گیرند یا حتی برخی هیچ مبلغی را از شکارچیان قانونی منطقه دریافت نمی‌کنند.

وی با اشاره به اینکه در سال ۹۶ دو بار سرشماری حیات وحش در قرق‌های اختصاصی صورت گرفت، گفت: در قرق علی آباد در استان یزد بیش از ۱۴۰۰ راس کل و بز و ۱۴۲ راس آهو سرشماری شد این در حالیست که در این منطقه تعداد کل و بز هنگام واگذاری حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ راس و تعداد آهو نیز بسیار محدود بود.

تیموری ادامه داد: در قرق دیگری در استان یزد ۶۴۵ راس کل و بز در دو مرحله سرشماری شد. قبل از واگذاری این منطقه تعداد کل و بز در حد ۱۸۰ راس بود. همچنین در قرق منصورآباد یزد ۵۰۳ راس قوچ و میش و ۲۲۸ راس کل و بز در سال ۹۶ سرشماری شد.

مدیرکل حفاظت و مدیریت صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست افزود: در منصورآباد کرمان ۷۵۰ راس قوچ و میش سرشماری شده است. نتایج سرشماری در قرق‌های اختصاصی نشان می‌دهد که تعداد حیات وحش از زمان تحویل به قرق‌داران تا سال ۹۶ سه برابر تا چهار برابر رشد داشته است.

تیموری با بیان اینکه در پایان سال ۹۶ قرق جاشلوار استان سمنان واگذار شد، گفت: بر اساس سرشماری در این منطقه، تعداد قوچ و میش این قرق ۲۵۰ راس برآورد می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه صدور مجوز شکار در قرق‌های اختصاصی در سال ۹۷ بر مبنای سرشماری‌های صورت گرفته و پیشنهادات مدیران کل استان‌های یزد و کرمان همچنین بررسی‌های کمیته فنی، معاونت طبیعی سازمان محیط زیست بوده است، گفت: امسال مجوز شکار ۱۱۲ راس کل، قوچ و آهو در چهار قرق در استان‌های کرمان و یزد صادر می‌شود اما برای قرق جاشلوار استان سمنان هیچ مجوزی پیش‌بینی نکرده‌ایم.

تیموری در ادامه اظهار کرد: دستورالعمل شکار کل، قوچ و آهو در استان‌های کرمان و یزد از ابتدای شهریور ابلاغ شده است و از ۱۰ شهریور صدور مجوز توسط استان‌ها به شکارچیان صورت می‌گیرد.

مدیرکل حفاظت و مدیریت صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: در سال ۹۶ حدود ۲۰ درصد از مجوزهای شکار در اختیار جوامع محلی قرار گرفت. قرق‌داران را موظف کردیم که امسال ۳۰ درصد از مجوزهای شکار را به شکارچیان همان استان واگذار کنند همچنین امسال قرق‌داران مکلف شده‌اند که سه راس از هر منطقه قرق را به شکارچیان اطراف قرق به قیمت دولتی بدهند.

به گفته تیموری قیمت دولتی مجوز شکار حیات وحش در قرق‌های اختصاصی حدود ۹۰۰ هزار تومان است که یک چهارم آن معادل ۲۵۰ هزار تومان به خزانه واریز می‌شود. برای شکارچیان خارجی نیز شورای اقتصاد مبالغی را مصوب کرده است که با توجه به نوع گونه از ۳۰۰۰ دلار تا ۷۰۰۰ دلار متغیر است. یک چهارم این مبالغ نیز توسط قرق‌داران به خزانه واریز می‌شود.

مدیرکل حفاظت و مدیریت صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان جنگل‌ها در موضوع قرق‌های اختصاصی تصریح کرد: واگذاری قرق‌ها حتما باید به تایید سازمان جنگل‌ها برسد. با این سازمان به توافق رسیده‌ایم که برای واگذاری قرق‌های اختصاصی تعهدنامه محضری مشخص کنیم تا همه تکالیف قرق دار در آن لحاظ شود همچنین شیوه نامه‌ای برای واگذاری قرق‌های اختصاصی برای سازمان جنگل‌ها و سازمان حفاظت محیط زیست تدوین شده است.

تیموری با اشاره به اینکه ۳۰ منطقه برای واگذاری قرق‌های اختصاصی در ۱۰ استان کشور تحت بررسی قرار دارد، گفت: پیشنهاد استان‌ها برای این ۳۰ منطقه از نظر فنی مورد بررسی قرار گرفته است و باید به تایید سازمان جنگل‌ها نیز برسد. در صورت تایید این سازمان، به شورای عالی محیط زیست ارسال می‌کنیم تا مناطق جدید قرق‌های اختصاصی را مصوب و معرفی کند.

وی تاکید کرد: هدف از قرق‌های اختصاصی آن است که بخش بیشتری از حفاظت از حیات وحش کشور را به بخش‌های خصوصی واگذار کنیم. در حال حاضر هم مناطق پیشنهادی برای قرق‌های اختصاصی از استان‌های مازندران، تهران، قزوین، سمنان، یزد، کرمان و … است.

تیموری با تاکید بر اینکه تقویت قرق‌های اختصاصی سیاست سازمان حفاظت محیط زیست است،‌ گفت: رشد جمعیت حیات وحش در قرق‌های اختصاصی امکان صدور مجوز شکار را برای سازمان حفاظت محیط زیست فراهم می‌کند بنابراین اگر افزایش جمعیت حیات وحش در قرق‌های اختصاصی صورت نگیرد از صدور مجوز خودداری می‌کنیم و حتی ممکن است مجوز واگذاری قرق را لغو کنیم و عرصه را از قرق دار پی بگیریم.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.