صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / ساماندهی مراکز آموزش عالی را با جدیت اجرایی می کنیم
ساماندهی مراکز آموزش عالی را با جدیت اجرایی می کنیم

وزیر علوم در نشست شورای دانشگاه سمنان:

ساماندهی مراکز آموزش عالی را با جدیت اجرایی می کنیم

وزیر علوم بر ضرورت اجرای طرح ساماندهی مراکز آموزش عالی در کشور تاکید کرد و گفت: اگر در کشور ۵۰ دانشگاه با استانداردهای بین‌المللی داشته باشیم بهتر از این است که دو هزار مرکز با اعضای هیات علمی اندک و دانشجویان محدودی فعالیت کنند.

وزیر علوم

به گزارش کسب و کار نیوز، دکتر منصور غلامی‌ در جمع هیات رئیسه و اعضای هیات علمی دانشگاه سمنان گفت: دانشگاه‌ها باید به عنوان ظرفیت‌های فکری، علمی و فناوری در یک چهارچوب حمایتی ویژه قرار بگیرند زیرا داشتن دغدغه کمبود امکانات علمی مانع پیشرفت و نوآوری دانشگاهیان است.

وی در ادامه با تاکید بر حمایت همه جانبه ستاد وزارت علوم از توسعه کیفی دانشگاه‌ها اظهارکرد: وزارت علوم در طول فعالیت خود پس از انقلاب اسلامی همواره در حمایت از دانشگاه‌ها تلاش کرده است و قطعاً مجموع سیاست‌ها و برنامه‌های تدوین شده در مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در راستای حمایت از دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی است.

وزیر علوم خاطر نشان کرد: از جمله برنامه‌های اساسی ستاد وزارت علوم حمایت همه‌جانبه از دانشگاه‌ها است و تلاش می‌کنیم در این راستا برنامه‌های بهتر و کاربردی‌تری را به دولت و مجلس شورای اسلامی ارائه دهیم تا بتوانیم توسعه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی را سرعت ببخشیم.

دکتر غلامی با اشاره به برنامه وزارت علوم برای ارتباط اعضای هیات علمی با بخش‌های مختلف جامعه و صنعت کشور، گفت: سعی شده است حضور اعضای هیئت علمی در بخش صنعت و تلاش برای حل مسائل کشور در ارتقای آنان لحاظ شود و از عموم اقشار ملت و بویژه دانشگاهیان انتظار می‌رود در این شرایط ویژه، همدلی و امید در جامعه را تقویت کنند تا با همبستگی بیشتر از این شرایط عبور کنیم.

وی  با تأکید بر ضرورت ساماندهی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، گفت: در قانون برنامه ششم توسعه موظف به ساماندهی مراکز آموزش عالی کشور هستیم؛ ما اکنون با بیش از دو هزار مرکز آموزش عالی در کشور مواجهیم و از طرفی جمعیت دانشجویی نیز کاهش یافته است.

وزیر علوم با بیان اینکه برای دانشگاه‌های کشور مأموریت‌های آموزشی و پژوهشی تعریف کرده‌ایم، گفت: دانشگاه‌های بزرگ استان‌ها، به عنوان دانشگاه‌های معین وزارت علوم در اجرای برنامه‌ها تعریف شده‌اند که این به معنای حمایت و هدایت سایر مراکز آموزش عالی استانی است.

دکتر غلامی افزود: در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درخصوص ساماندهی مراکز آموزش عالی عباراتی همچون ادغام و تجمیع آمده است که باید درخصوص عملیاتی شدن این موارد تصمیم گیری کنیم.

وی با اشاره به اینکه در برخی شهرستان‌ها این آمادگی پیدا شده است که تا چند مرکز دانشگاهی با هم تجمیع شوند، گفت: اگر در کشور ۵۰ دانشگاه با استانداردهای بین‌المللی داشته باشیم بهتر از این است که دو هزار مرکز با اعضای هیات علمی اندک و دانشجویان محدودی فعالیت کنند.

وزیر علوم گفت: با تقویت همکاری و یکپارچگی، بروندادهای علمی مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی کشور می‌توانند خود را بهتر نشان دهند و قدرت و توان علمی ایران در سطح جهانی بیش از پیش به اثبات می‌رسد.

وی همچنین درخصوص لزوم پرداختن و تقویت حوزه‌های پژوهش و فناوری گفت: اکنون ۴۳ پارک علم و فناوری و یک پارک در حوزه پزشکی در کشور فعالیت می‌کنند که اکثر این فعالیت‌ها در ۱۰ سال گذشته شکل گرفته ولی در سال‌های اخیر قدرت و سرعت بیشتری پیدا کرده است.

دکتر غلامی افزود: اشتغال قابل توجهی در حوزه‌های فناوری با هزینه‌های اندک ایجاد شده است و شرکت‌های دانش بنیان، فعالیت‌های مناسبی در حد استانداردهای جهانی انجام می‌دهند و دانشگاهیان ما باید به حوزه پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد توجه بیشتری داشته باشند تا آنها به سمت تولید ثروت و اشتغال بیشتر حرکت کنند.

وی با بیان اینکه این ظرفیت وجود ندارد که همه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی عضو هیات علمی دانشگاه شوند، گفت: از سال گذشته طرح افزایش مهارت دانشجویان در حین تحصیل انجام شد و برای نمونه، دانشگاه علامه طباطبایی در زمینه علوم انسانی در این راستا عملکرد مناسبی داشته است.

دکتر غلامی با اشاره به اینکه گفته می‌شود توانایی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی با نیازهای جامعه تطابق ندارد، عدم آشنایی دانشجویان با بازار کار و اینکه دانشجویان با تکنولوژی‌های روز آموزش می‌بینند که در جامعه کمتر از این تکنولوژی‌ها استفاده می‌شود و لازم است تطابقی بین این دو صورت گیرد، را از جمله این موضوع ارزیابی کرد.

وزیر علوم گفت: ورود هر یک نفر فارغ التحصیلان دانشگاهی در صنایع باعث تحول جدی در بخش تحقیق و توسعه شده است ولی این یک واقعیت است که بسیاری از صنایع ما کوچک هستند و در بخش تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری نمی‌کنند.

وی افزود: هر جا اعضای هیات علمی برای کمک به صنایع وارد شده و مورد مشورت قرار گرفته‌اند، تأثیرگذار بوده و از خدمات آنها به نحو احسن استفاده شده است و در این زمینه با وزارت صنعت، معدن و تجارت قراردادهای همکاری دوجانبه امضا کرده‌ایم.همچنین با وزارت جهاد کشاورزی نیز تفاهم‌نامه‌ای تنظیم شده تا دانشجویان کشاورزی در این بخش بتوانند کارآموزی و کارورزی داشته باشند و بودجه این کار هم تأمین شده است.

دکتر غلامی با اشاره به اینکه صندوق رفاه دانشجویان در سال‌های اخیر حمایت‌های مناسبی در جهت رفاه دانشجویی به‌ویژه دانشجویان دکتری انجام داده است، گفت: پرداخت ماهیانه ۷۰۰ هزار تومان به دانشجویان دکتری، افزایش وام ودیعه مسکن و پرداخت وام اضطراری به دانشجویان از جمله اقدامات انجام شده در این حوزه است که البته سعی داریم تا حدی که امکانات اجازه می‌دهند، حمایت‌ها را افزایش دهیم.

وزیر علوم با تاکید بر اینکه گسترش رشته‌ها و دوره‌ها در دانشگاه‌ها باید متناسب با نیاز منطقه‌ای صورت گیرد، افزود: از دانشگاه‌های شهرستان‌ها تقاضا دارم که به تعمیق نوآوری‌ها و توانایی‌های علمی خود بیش از توسعه کمی دانشگاه‌ها، همت گمارند.

در ادامه این مراسم دکتر مسعود نصیری زرندی، رئیس دانشگاه سمنان نیز به معرفی توانایی‌های این دانشگاه پرداخت و گفت: تربیت منابع انسانی با توانمندی و اثرگذاری پویا و دارای قابلیت کار آفرینی و همچنین جذب اعضای هیئت علمی تأثیر گذار و توانمندسازی آنها از جمله اهداف دانشگاه سمنان به عنوان بزرگترین دانشگاه مادر و جامع استان سمنان است.

وی افزود: دانشگاه سمنان با داشتن خدمات حمل و نقل مطلوب ریلی و جاده‌ای، پتانسیل بین‌المللی شدن و جذب دانشجوی خارجی را دارد.

دکتر نصیری، تبدیل شدن به دانشگاه کارآفرین با توجه به دارا بودن مراکز رشد و پارک علم و فناوری، ایجاد رشته‌های بین رشته‌ای و متناسب با نیاز بازار کار، ایجاد منطقه ویژه فناوری و ارتباط قوی با صنعت را از اهداف دانشگاه سمنان اعلام کرد که تحقق آنها نیازمند همراهی و مساعدت مسئولان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.

همچنین دکتر همتی نماینده مردم شهرستان‌های سمنان، مهدی‌شهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی در شورای دانشگاه سمنان با تاکید بر استفاده از پتانسیل‌های مختلف نظیر نیروی انسانی کارآمد و تحصیل‌کرده گفت: می‌توان با بهره‌گیری از این ظرفیت برای مقابله با تحریم‌ها و رونق واحدهای تولیدی کشور استفاده کرد.

دکتر همتی با بیان اینکه ایجاد منطقه ویژه فناوری در استان سمنان به تصویب رسیده است، افزود: ایجاد این منطقه در جذب جوانان نخبه و نیروهای متخصص در جهت کمک به اقتصاد کشور و استان و برون رفت از تحریم‌ها و خروج جوانان نخبه از کشور تأثیرگذار است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، در پایان این مراسم، با حضور دکتر غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از استادان و مدیران برجسته دانشگاه سمنان تجلیل و قدردانی شد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.