صفحه اصلی / اقتصادی / انرژی / وزارت نفت: ارز پتروشیمی‌ها به ‌طور منظم وارد بازار شده است
وزارت نفت: ارز پتروشیمی‌ها به ‌طور منظم وارد بازار شده است

وزارت نفت: ارز پتروشیمی‌ها به ‌طور منظم وارد بازار شده است

وزارت نفت اعلام کرد: ارز حاصل از صادرات پتروشیمی‌ها از طریق سامانه نیما به طور منظم به بازار عرضه شده است.

به گزارش کسب و کار نیوز، روابط عمومی وزارت نفت در پی انتشار اخباری مبنی بر واگذاری اختیارات نظارتی بر پتروشیمی‌ها به «بیژن ناندار زنگنه» وزیر نفت اعلام کرد: با نظر و تاکید رئیس جمهوری و همراهی وزیرانی که برخی واحدهای پتروشیمی را تحت مدیریت دارند، اختیاراتی برای نظارت بر فرآیند و تسهیل ورود ارز حاصل از صادرات پتروشیمی‌ها به وزیر نفت تفویض شد.
«پس از این تصمیم هیات دولت، تاکنون نشست‌های متعددی میان وزیر نفت و مدیران پتروشیمی‌ها برگزار و تصمیم‌هایی برای عرضه مطمئن و مدام ارز حاصل از صادرات پتروشیمی‌ها از طریق سامانه نیما گرفته و ابلاغ شده که تاکنون به خوبی اجرا و ارز حاصل از صادرات پتروشیمی‌ها به‌طور منظم به بازار عرضه شده است.
به گزارش کسب و کار نیوز، پتروشیمی ها سالیانه حدود ۱۳ میلیارد دلار برای کشور درآمد ارزی کسب می کنند که در شرایط کنونی و محدودیت هایی که آمریکا قصد دارد با اعمال تحریم های نفتی متوجه کشورمان کند، در کانون توجه دولتمردان و فعالان اقتصادی قرار گرفته است.
پس از بروز نوسان های ارزی و راه اندازی سامانه نیما، دولت پتروشیمی ها را مکلف کرد تا دلار صادراتی را با نرخ ۴۲۰۰ تومان در این سامانه به فروش برسانند.
اعلام این نرخ با اعتراض پتروشیمی ها روبرو شد و مدیران آنها اعلام کردند با توجه به اینکه نرخ دلار در بازار آزاد بیش از این میزان است، فروش ارز صادراتی به نرخ ۴۲۰۰ تومان باعث زیان آنها می شود.
در نهایت پس از نشست مشترک مدیران عامل پتروشیمی ها و هلدینگ ها با جهانگیری معاول اول رئیس جمهوری قرار شد که با اختصاص خوراک به نرخ دلار ۳۸۰۰ تومانی، نظر پتروشیمی ها برای عرضه ارز صادراتی به قیمت ۴۲۰۰ تومانی جلب شود.
با مصوبه ۱۴ مردادماه دولت، بازار آزاد به رسمیت شناخته شده است و صادرکنندگان از جمله پتروشیمی ها این امکان را یافته اند که با نرخ توافقی با متقاضیان، ارز حاصل از صادرات خود را در بستر سامانه نیما به فروش برسانند.
اقتصام*۳۰۶۵** ۲۰۲۳

همچنین مطالعه کنید:

میزان تبادل برق در بورس انرژی به ۶۰ درصد می‌رسد

به گزارش کسب و کار نیوز ، علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو در نشست مشترک …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.