صفحه اصلی / فرهنگی / سینما تئاتر تلویزیون / سلامتی روی پرده نقره‌ای
سلامتی روی پرده نقره‌ای

برگزاری سومین دوره جشنواره فیلم سلامت

سلامتی روی پرده نقره‌ای

پرداختن با جزئیات به مسائل مهم سلامتی و درگیر کردن همه مخاطبان با این مسائل مهم، رسالت مهمی است که به گردن سینما و نمایش گذاشته شده است.

سومین دوره جشنواره فیلم سلامت با محوریت نقش سلامت در زندگی انسان و با شعار «سلامت برای همه، اجتماعی شدن سلامت» از اول شهریور کارش را آغاز کرد و پنجم همین ماه نیز مراسم اختتامیه اش برگزار می شود. بخشهای این دوره عبارتند از: فیلمهای سینمایی، مستند، کوتاه، برنامه های تلویزیونی و دانشجویی؛ بخشهایی که قرار است تمام طیف های جامعه را درگیر خود کند و در عمل نیز این اتفاق افتاده است.

**فیلمهای مطرح
در این دوره‌ جشنواره، ۱۷ فیلم بلند سینمایی به رقابت می‌پردازند و در بخش سینمایی ابراهیم داروغه زاده، علیرضا رضاداد، شهرام رفیع‌فر، کتایون ریاحی، کیانوش عیاری و محمد هادی کریمی اعضای هیات داوران هستند که به همراه محمدرضا فروتن به ارزیابی آثار می پردازند. در این بخش فیلمهای شاخصی مانند «پشت دیوار سکوت»، «خجالت نکش»، «جشن دلتنگی»، «شعله ور»، «هلن» و « دارکوب» نیز حضور دارند.

**چه موضوعاتی؟
براساس آنچه مسئولان برگزاری این جشنواره اعلام کرده اند، تمامی آثار مرتبط با تامین، حفظ و ارتقای سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی می توانند در این جشنواره حضور داشته باشند. آثاری که مسائل مهمی نظیر پیشگیری و درمان انواع بیماریهای واگیر و غیر واگیر و بیماریهای خاص، ترویج تغذیه سالم، تحرک فیزیکی، دوری از دخانیات، دوری از مواد مخدر و محرک، دوری از الکل، زندگی عاری از خشونت و آسیبها به ویژه حوادث ترافیکی، سلامت روان، مهارتهای زندگی و خودمراقبتی، ترویج فرهنگ صحیح مصرف دارو، نقش مردم و ارایه دهندگان خدمات بهداشتی در تأمین، حفظ و ارتقای سلامت، طرح تحول سلامت، سلامت و ایمنی غذا، سلامت و ایمنی محیط زیست، پیوند اعضاء، اهداء خون و ایدز را دستمایه خود قرار داده اند، در این جشنواره شرکت کرده اند.

**مخاطبان خاص
با توجه به موضوعات مطرح شده در این جشنواره، برخی از آثار مخاطبانی دارند که در روزهای دیگر شاید امکان تماشای فیلمها در سینماهای دیگر را نداشته باشند. برای مثال در روز یکشنبه و در بخش مستند، فیلم «اختلالی به نام اوتیسم» پخش شد. حضور بیماران اوتیسم کنار هم در سالن سینما در نوع خود جالب بود. فرصت برابری که برای آنها ایجاد شده بود تا بدون توجه به محدودیتهایی که وجود دارد، کنار هم به تماشای مستندی درباره خودشان بنشینند.
اگر این جشنواره همانند برخی جشنواره های موضوعی دیگر دچار دخالتها و منفعت طلبی های مسئولان و برخی هنرمندان نشود، می تواند منشا تحولات خوبی در حوزه سلامت باشد.

گزارش از: سیدمهدی موسوی تبار
*اداره کل اخبار چندرسانه‌ای*ایرناپلاس*

همچنین مطالعه کنید:

آغاز «کتاب‌بازی» در ماه رمضان برای بچه‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز، با شروع ماه مبارک رمضان، «فیلیمومدرسه» محتوای تازه خود …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.