صفحه اصلی / اقتصادی / صنعت و معدن / روزانه ۲۱۰۰ نفر از میز خدمت وزارت صنعت خدمات می گیرند
روزانه ۲۱۰۰ نفر از میز خدمت وزارت صنعت خدمات می گیرند

روزانه ۲۱۰۰ نفر از میز خدمت وزارت صنعت خدمات می گیرند

رییس مرکز نوسازی و تحول اداری وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: این وزارتخانه روزانه از طریق میز خدمت به طور متوسط درخواست ها و امور 2 هزار و 100 نفر را پیش می برد.

به گزارش یکشنبه تارنمای وزارت صنعت، معدن و تجار ، «جهانبخش سنجابی شیرازی» افزود: به موجب ماده ۱۷ منشور حقوق شهروندی، سازمان امور استخدامی کشوری متولی ایجاد میز خدمت در دستگاه های مختلف است.
به گفته این مسوول، دستگاه ها مکلف شدند تا پایان خرداد ۱۳۹۷ در دسترس ترین طبقه فیزیکی ساختمان خود را به میز خدمت اختصاص دهند و همه مواد و خدماتی که برای آنها از سازمان امور استخدامی شناسه خدمت گرفته اند، در همان میز ارائه کنند تا از سرگردانی ارباب رجوع در طبقات و ساختمان های مختلف جلوگیری شود.
سنجابی شیرازی یادآوری کرد: دستگاه ها همچنین موظفند تا پایان آبان ماه امسال میزهای خدمت را الکترونیکی کنند، یعنی افراد و مراجعه کنندگان بتوانند از طریق فضای آی. سی. تی و با کمترین نیاز به مراجعه حضوری، از خدمات بهره مند شوند.
وی بیان داشت: وزارت صنعت، معدن و تجارت از دستگاه هایی است که خدمات عمومی و اختصاصی گسترده ای به عموم مردم و مشتریان دارد، به طوری که در زمینه کنترل بازار و خدمات بازرسی، عموم ۸۰ میلیون جمعیت کشور می توانند خدمت گیرنده باشند، یا در حوزه تولید و تجارت ۲٫۵ میلیون واحد صنفی و سالیانه چند ۱۰ هزار نفر با تشکیل پرونده های صادراتی و وارداتی، همه معدنداران در بخش معادن و غیره دریافت کننده خدمات وزارتخانه به شمار می روند.
به گفته وی، مشخصه خاص این وزارتخانه، وجود خدمت گیرندگان عام و خاص در آن است و تاکنون در وزارتخانه و دستگاه های تابع، ۸۳ عنوان «کلان خدمت» و در مجموع ۱۵۳ عنوان «شناسه خدمت» در حوزه دولتی ثبت و اخذ شده است.

** ۶۱ مورد استعلام از دستگاه های تابع وزارت صنعت
رییس مرکز نوسازی و تحول اداری وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: اکنون ۶۱ مورد استعلام از دستگاه های مختلف تابع وزارتخانه و ۹۰ مورد پاسخ دهنده استعلام به صورت فیزیکی وجود دارد و اگر بتوان همه این استعلام ها را از حالت فیزیکی خارج کرد و با بهره گیری از بسترهای دولت الکترونیک و آی. سی. تی به انجام رساند، بخش عمده ای از کار ارباب رجوع تسریع می شود.
سنجابی اضافه کرد: در ستاد وزارتخانه ۲۰ خدمت کلان در قالب ۴۵ زیر خدمت وجود داشته و برای آنها تعرفه دریافت شده است.
برای نمونه هفت کد خدمت برای سازمان توسعه تجارت، ۹ کد خدمت بری سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، چهار کد خدمت برای سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی، ۱۶ کد خدمت برای مرکز توسعه تجارت الکترونیک، ۲ کد خدمت برای صندوق حمایت از توسعه صنایع الکترونیک و ۹ کد خدمت برای شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ایران تعریف شده است.
به گفته وی، در وزارتخانه برای اطلاع رسانی فرصت های سرمایه گذاری در صنعت، بازرسی و نظارت فنی معادن، نمایشگاه های عرضه مستقیم کالا، بررسی و تعیین اولویت استفاده از تسهیلات خارجی (فاینانس)، تمدید، اصلاح یا لغو پروانه ها، صدور پروانه بهره برداری معادن، صدور کارت های بازرگانی، صدور معافیت گمرکی ماشین آلات و غیره شناسه خدمت تعریف شده است.

** بیشتر مراجعه ها مربوط به ثبت سفارش کالاها و تخصیص ارز
سنجابی شیرازی ادامه داد: نزدیک به ۷۰ درصد مراجعات به حوزه معاونت های صنعتی و معدنی و بیشتر آنها درباره ثبت سفارش کالاها و تخصیص ارز است.
وی توضیح داد: برای این افراد در طول روز پرونده اولیه تشکیل می شود که از طریق سیستمی به اداره کل مربوط ارجاع شده و تاریخی برای مراجعه حضوری ارباب رجوع و تحویل اسناد و مدارک در نظر گرفته می شود.
این مسوول گفت: به طور متوسط حدود یک هزار و ۵۰۰ نفر از این افراد، به مراجعه حضوری نیازی ندارند، زیرا کارشان در سامانه تجارت انجام می شود اما مشکل آنجاست که افراد فکر می کنند با مراجعه حضوری می توانند سریع تر به هدف خود برسند.
سنجابی افزود: پس از ابلاغ بسته جدید ارزی، حدود دو سوم ثبت سفارش ها کاهش یافت که به کاهش مراجعه حضوری افراد منجر شد.
به گزارش کسب و کار نیوز، منشور حقوق شهروندی بیست و هشتم آذرماه ۱۳۹۵ با حضور رییس جمهوری رونمایی شد.

اقتصام*۳۰۶۵*۱۹۶۱*

همچنین مطالعه کنید:

بسته حمایتی برای فعالان تولید و تجارت رونمایی شد/تولید صنعتی با همراهی اصناف

به گزارش کسب و کار نیوز ، فرشاد مقیمی- رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.