صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / “دانش‌بنیان” نه یک محصول، بلکه گفتمان است/صندوق‌های سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر تقویت شوند
“دانش‌بنیان” نه یک محصول، بلکه گفتمان است/صندوق‌های سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر تقویت شوند

در گفت‌وگو با ایسنا مطرح شد

“دانش‌بنیان” نه یک محصول، بلکه گفتمان است/صندوق‌های سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر تقویت شوند

رئیس پارک علم و فناوری چهارمحال و بختیاری ظرفیت‌های این استان را حوزه آب، کشاورزی، محیط زیست و پرورش ماهیان سردآبی اعلام کرد و با اشاره به اینکه محقق شدن صد در صدی این ظرفیت‌ها به پتانسیل نیروی انسانی فارغ‌التحصیل و کشش بازار بستگی دارد، تأکید کرد: دانش‌بنیان فقط محصول نیست، بلکه نوعی گفتمان جدید در حوزه‌های مختلف اجتماعی و فرهنگی، تجارت، بازار و فروش در کشور است که باید برای آن الگوسازی صورت گیرد.

پارک علم و فناوری چهارمحال بختیاری

اسماعیل پیرعلی خیرآبادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه این پارک مجوز آغاز به کار خود را در سال ۱۳۹۲ از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دریافت کرده است، شروع به کار این پارک را با فعالیت ۴ الی۵ شرکت توصیف و خاطرنشان کرد: با توجه به بالا بودن سرانه دانشجویی و تعدد مراکز علمی در استان، در مجموع می‌توان گفت که رشد خوبی داشته‌ایم؛ به طوری که درحال حاضر ۱۲۰ واحد فعال وابسته به ما مشغول فعالیت هستند.

وی حضور ۵۰ هزار دانشجو و ۱۰۰۰ عضو هیئت علمی در شهرکرد را یادآور شد و افزود: طبق آمار ۵۰ هسته فناور، ۶۵ شرکت فناور و ۱۵ شرکت دانش‌بنیان وابسته به پارک علم و فناوری چهارمحال بختیاری هستند. این در حالی است که تقریباً ۱۰ شرکت نیز جهت دریافت مجوز دانش‌بنیانی از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ثبت‌نام کرده‌اند.

اعطای بالغ بر ۳ میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه به شرکتها

رئیس پارک علم و فناوری چهارمحال و بختیاری همچنین از اشتغال ۶۵۰ نفر در هسته‌های فناور و شرکت‌های وابسته به این پارک خبر داد و گفت: بالغ بر ۳ میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه به شرکت‌ها داده‌ایم، همچنین بخشی از تسهیلات ما به شرکت‌های رشدیافته به صورت بلاعوض اختصاص می‌یابد.

صادرات “شبیه‌ساز آزمایشگاهی” به تاجیکستان و عراق

پیرعلی خیرآبادی با اشاره به صادرات معادل با ۱۷۴ هزار و ۶۵۰ دلار در سال گذشته در حوزه پتروشیمی و نرم‌افزار، از صادر شدن “شبیه‌ساز آزمایشگاهی” به کشورهای تاجیکستان و عراق خبر داد و تشریح کرد: گردش مالی شرکت‌ها حدود ۷۰ میلیارد تومان است. همچنین تاکنون ۲۲۰ مورد دانش فنی تولید شده که ۸۵ مورد آن، دانش فنیِ تجاری‌سازی شده و دارای خط تولید و فروش است.

همکاری شرکتهای دانش‌بنیان پارکی با شرکتهای دولتی در حوزه انرژی

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته مجموع مبلغ قراردادها بین شرکت‌های دانش‌بنیان پارکی با شرکت‌های دولتی حوزه انرژی، از جمله شرکت‌های آب و برق منطقه‌ای استان چهارمحال بختیاری و استان لرستان، مبلغی به ارزش ۱٫۵ میلیارد تومان بوده و در حال اجراست که عمده آن‌ها را می‌توان مرتبط با نصب کنتورهای هوشمند و قرائت از راه دور توصیف کرد.

رئیس پارک علم و فناوری چهارمحال بختیاری ادامه داد: درحوزه خدمات شهری با شهرداری‌ها، در حوزه آبیاری فضاهای سبز، روشنایی معابر و تاکسی اینترنتی عقد قرارداد شده است.

پیرعلی خیرآبادی از عضویت این پارک در کارگروه اقتصاد مقاومتی استان خبر داد و افزود: در این کارگروه مصوبه‌ای با دستور استاندار صادر شده که بر طبق آن، دستگاه‌ها ملزم شده‌اند خدمات کارپردازی یا خدمات حوزه اتوماسیون (دولت الکترونیک) و نیز خدمات مورد نیاز جامعه هدف آن‌ها را به شرکت‌های ما بسپارند که این موارد را از طریق برگزاری جلسات و مکاتبات با شهرداری پیگیری کرده‌ایم.

اجرای طرح پایلوت روستای هوشمند در حوزه آب

وی اضافه کرد: طرح پایلوت روستای هوشمند در حوزه آب را با شرکت آب و فاضلاب روستایی و یکی ازشرکت‌های فناور به مرحله اجرا رسانده‌ایم.

رئیس پارک علم و فناوری چهارمحال بختیاری با بیان اینکه در ۱۲۰ واحد آپارتمانی شهرکرد، کنتورهای آب جدید هوشمند نصب شده است، خاطرنشان کرد: در حوزه‌هایی که مربوط به دولت است، ورود پیدا کرده‌ایم که البته انتظار ما از همکاری دستگاه‌های دولتی بیشتر از این است. شرکت‌های ما نوپا هستند و اعتماد مورد نظر به آن‌ها باید جلب شود.

تولید محصولات دانش‌بنیان کشاورزی

پیرعلی خیرآبادی تصریح کرد: در حوزه کشاورزی، شرکت‌های ما در زمینه تولید کودهای بیولوژی، هورمون‌های رشد و تولید اسیدهای آمینه، با مجوز و استاندارد تولید از موسسه خاک و آب وزارت جهاد کشاورزی، درحال فعالیت و تولید هستند که انتظار می‌رود بخش کشاورزی جهت خرید این محصولات از شرکت‌های دانش‌بنیان اقدام کند.

وی برخی قراردادهای امضاء شده در این بخش را در حوزه آبیاری زیرسطحی با اداره کل منابع طبیعی، گلخانه هوشمند و آبیاری تحت فشار برشمرد و تأکید کرد: اکثر شرکت‌های ما در حوزه IT وICT فعالیت دارند که آن هم به نوعی می‌تواند در خدمت بخش کشاورزی و محیط زیست باشد؛ بنابراین ظرفیت‌های استان که در حوزه کشاورزی و آب هست، می‌تواند از طریق مکانیزه کردن این بخش‌ها محقق شود.

نداشتن فضای فیزیکی مناسب برای استقرار شرکتها در پارک

رئیس پارک علم و فناوری چهارمحال بختیاری ضمن اشاره به برخی قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی و آیین نامه‌های اجرایی هیئت وزیران درخصوص حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور، در خصوص مشکلات فضای فیزیکی مناسب جهت استقرار شرکت‌ها، اظهار کرد: همه شرکت‌ها در پارک مستقرند، اما متأسفانه همه فضاهای ما استیجاری است. البته یک کارگاه فناور به مساحت ۴ هزار و ۵۰۰ متر را در شهرک صنعتی شهرکرد باحمایت معاونت علمی‌وفناوری ریاست جمهوری خریداری و تجهیز کرده‌ایم که‌ ۲۵ مورد آن در زمینه ساخت تجهیزات صنعتی و ماشین‌آلات فعالیت دارند.

پیرعلی خیرآبادی تأکید کرد: بخشی از فعالیت ما در پارک هدایت، مشاوره، حمایت از حضور در نمایشگاه‌های داخلی و بین‌المللی و ارائه تسهیلات به شرکت‌ها و حمایت از تجاری‌سازی محصولات فناور و ارتباط با سرمایه‌گذار خطرپذیر است.

رئیس پارک علم و فناوری چهارمحال و بختیاری سپس به مباحثی از جمله فرهنگ دانش‌بنیانی و فناورانه پرداخت و گفت: این‌ها کلیدواژه‌های جدید و راه پیمودن اقتصاد پویا و متکی بر ظرفیت‌های داخلی است؛ علی‌رغم کارهای خوبی که انجام شده، این کلیدواژه‌ها هنوز جای خود را در جامعه، بخش‌های تولیدی، صنعت و دانشگاه‌ها پیدا نکرده است. این در حالی است که در لایه‌های میانی سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی، همچنان بر منابع طبیعی از جمله رودخانه، معدن، زمین، زغال‌سنگ و …تأکید می‌شود. بنابراین می‌توان گفت که فضای دانش‌بنیان و نیروی انسانی هنوز به معنی واقعی کلمه جای خودش را پیدا نکرده و نیازمند الگوپذیری و فرهنگ‌سازی است.

پیرعلی خیرآبادی با بیان اینکه دانش‌بنیان، فقط محصول نیست؛ بلکه می‌تواند به فضاهای مدیریتی کشور تعمیم پیدا کند، اظهار کرد: این برنامه را داریم که در شهرهای مختلف، “ایده شو” برگزار کنیم تا فرهنگ خلاقیت و نوآوری در همه‌جا گسترش پیدا کند.

رئیس پارک علم و فناوری چهارمحال و بختیاری ادامه داد: یک هسته فناور می‌تواند از ۵ الی ۳۰ میلیون تومان و نهایتاً برای تجاری‌سازی محصول تا سقف  100 میلیون تومان تسهیلات دریافت کند. این در حالی است که صندوق نوآوری‌وشکوفایی تا سقف پنج میلیارد تومان به شرکت‌های دانش‌بنیان تولیدی، تسهیلات می‌دهد.

لزوم تقویت صندوق‌های خطرپذیر

وی بر لزوم تقویت صندوق‌های خطرپذیر تأکید کرد و گفت: سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر باید شناسایی شده و شرایطی فراهم شود تا آن‌ها بتوانند در امر سرمایه‌گذاری با شرکت‌های دانش‌بنیان سهیم شوند.

رئیس پارک علم و فناوری چهارمحال بختیاری در همین زمینه خاطرنشان کرد: شرکت‌های نیمه‌دولتی که از پشتوانه بودجه دولتی برخوردارند، می‌توانند به عنوان سرمایه‌گذار با شرکت‌های دانش‌بنیان مشارکت  کنند، از جمله آن‌که “بنیاد برکت”، سهام‌دار یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان موفق در حوزه نرم‌افزار شبیه‌ساز آزمایشگاهی است.

پیرعلی خیرآبادی در پایان با تأکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی باید درون‌زا و در عین حال برون‌گرا باشد، پارک‌های علم و فناوری را از این حیث مصداق تولید کالای ایرانی دانست و تأکید کرد: دانش‌بنیان نوعی گفتمان جدید در حوزه‌های مختلف تجارت، بازار وفروش، حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی در کشور است که باید برای آن الگوسازی صورت گیرد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.