صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / اندازه‌گیری طیف الکترومغناطیس کمتر از ثانیه به طور همزمان با دستاورد محققان کشور

اندازه‌گیری طیف الکترومغناطیس کمتر از ثانیه به طور همزمان با دستاورد محققان کشور

محققان یک شرکت دانش‌بنیان موفق به ساخت دستگاه طیف‌سنج فلورسانس با آشکارساز آرایه‌ای به منظور اندازه‌گیری طیف الکترومغناطیس در کمتر از ثانیه شدند.

به گزارش کسب و کار نیوز، دستگاه طیف‌سنج فلورسانس با آشکارساز آرایه‌ای، با قابلیت طیف‌گیری طیف الکترومغناطیس نشر شده در کمتر از ثانیه بطور همزمان ساخته شده است. این دستگاه با قابلیت منبع نوری فرابنفش –  مرئی (دوتریم – تنگستن) برای تهیه نمونه مورد استفاده قرار می‌گیرد، همچنین طیف فلورسانس با زاویه ۹۰  درجه توسط فیبر نوری جمع شده و به قسمت طیف سنج هدایت می‌شود.

نادر شکوفی، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با بیان مشخصات فنی این دستگاه اظهار کرد: پدیده فلوئورسانس در سیستم‌های ساده و همچنین سیستم‌های پیچیده شیمیایی در حالت‌های گازی، مایع و جامد قابل مشاهده است. اندازه‌گیری شدت فلوئورسانس، تعیین کمی ‌مقدار بسیار کم تعداد زیادی از گونه‌های معدنی و آلی را امکان ‌پذیر می‌کند.

این فعال حوزه فناوری، با اشاره به اینکه اندازه گیری فلوئورسانس در زمینه‌های متفاوتی از علوم کاربرد دارد، گفت:  طیف سنجی فلوئورسانس به حساسیت بالای طیفی نیاز دارد و برای این منظور پروب‌های ویژه در نظر گرفته می‌شوند، اغلب در این نوع طیف‌سنجی از منبع دوتریوم- هالوژن و یا لامپ تنگستن برای تحریک استفاده می‌شود.

شکوفی گفت: این دستگاه حساسیت و سیگنال به نویز بسیار مناسبی برای نمونه‌های  مختلف فلوئورسانس‌کننده از خود نشان می‌دهد، اجزای سازنده سیستم اندازه‌گیری فلوئورسانس شامل چشمه نور (با شدت بالاتر نسبت به چشمه‌های مورد استفاده در طیف سنجی جذبی)، صافی، تک‌فام ساز و آشکارساز است. دستگاه جهت اندازه‌گیری طیف فلوئورسانس با استفاده از آشکار ساز آرایه‌ای و فناوری فیبر نوری بکار می‌رود.

این فعال حوزه فناوری با اشاره به هدف اصلی تولید این دستگاه بیان کرد: بر این اساس دستگاه جهت آنالیز نمونه‌های شیمیایی، بیو شیمیایی، دارویی، زیست محیطی (اندازه‌گیری PH محلول‌ها)، مطالعه طیف فلوئورسانس نانوذرات، نفتی، فلزی، پتروشیمی، کلینیکی و. . . مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.