صفحه اصلی / استان ها / خراسان رضوی / اجرای قطعی برقی کردن قطار «مشهد – تهران»
اجرای قطعی برقی کردن قطار «مشهد – تهران»

معاون استاندار خراسان‌رضوی خبر داد

اجرای قطعی برقی کردن قطار «مشهد – تهران»

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان‌رضوی گفت: در طول 5 سال دولت یازدهم و دوازدهم، مجموعاً تنها در مناسبت‌های هفته دولت، دهه مبارکه فجر و سفر ریاست جمهوری و معاون اول ایشان حدود 12 هزار و 254 پروژه با اعتبار 23 هزار و 45 میلیارد تومان را افتتاح کردیم.

قطار برقی

به گزارش کسب و کار نیوز، اظهار کرد: در هفته دولت سال ۹۷ حدود ۱۵۴۴پروژه عمرانی و اقتصادی را با اعتباری بالغ بر  1453 میلیارد تومان افتتاح می‌کنیم.

وی ادامه داد: همچنین با ۴۳۶ پروژه افتتاحی که در اردیبهشت با حضور رئیس‌جمهور انجام گرفت، ما در نیمه نخست سال ۹۷، ۱۹۸۰ پروژه با مبلغ ۵۶۱۶ میلیارد تومان افتتاح کردیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان‌رضوی افزود: بنابراین در طول ۵ سال دولت یازدهم و دوازدهم، مجموعا فقط در مناسبت‌های هفته دولت، دهه مبارکه فجر و سفر ریاست جمهوری و معاون اول ایشان حدود ۱۲ هزار و ۲۵۴ پروژه با اعتبار ۲۳ هزار و ۴۵ میلیارد تومان را افتتاح کردیم.

مقدوری افزود: به عبارتی این اعداد حکایت از این دارد که در طول این ۵ سال، ما به طور متوسط حدود ۲۴۰۰ پروژه را افتتاح کردیم و یا ۴۶۰۰ میلیارد تومان مجموع اعبتارات افتتاح شده هر سال به طور متوسط بوده است.

وی خاطرنشان کرد: به لحاظ منابع اعتباری پروژه‌هایی که در هفته دولت سال ۹۷ در حال افتتاح هستیم، حدود ۴۲۰ ملیارد تومان مربوط به پروژه‌های ملی، ۳۸ میلیارد تومان پروژه‌های ملی استانی، ۱۶ میلیارد تومان پروژه‌های استانی و۸۸۱ میلیارد تومان از محل سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و تسهیلات بانکی است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان‌رضوی گفت: به لحاظ اعتباری سازمان صمت با ۳۸۶ میلیارد تومان، اداره کل ارتباطات و زیرساخت ۱۴۱ میلیارد تومان، راه و شهرسازی ۱۰۸ میلیارد تومان رتبه‌های اول تا سوم را در هفته دولت به خود اختصاص داده‌اند.

مقدوری افزود: سازمان جهاد کشاورزی با ۲۷۸ پروژه، توزیع نیرو برق با ۱۶۶پروژه و اداره‌کل نوسازی مدارس با ۹۸ پروژه به لحاظ تعداد بیشترین پروژه‌های افتتاح شده هفته دولت را به خود اختصاص داده‌اند.

وی افزود: هم‌چنین شهرستان‌های سرخس، مشهد و چناران به لحاظ حجم اعتبارات و شهرستان‌های قوچان، مشهد و سبزوار از لحاظ تعداد پروژه‌ها رتبه اول تا سوم را از آن خود کرده‌اند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان‌رضوی خاطرنشان کرد: در دولت یازدهم و دوازهم در بخش زیرساخت‌ها، اقداماتی که در طول این ۵ سال صورت گرفته، خوشبختانه اقدامات قابل توجهی است. شمار روستاهای گازدار استان در سال ۹۲ حدود ۹۴۶ مورد بوده که در شرایط فعلی به ۱۸۰۸ روستا افزایش پیدا کرده است.

مقدوری خاطرنشان کرد: در طول این ۵ سال در بخش گازرسانی حدود ۹۱٫۱ درصد رشد داشته‌ایم. همچنین تعداد واحدهای صنعتی گازدار در سال ۹۲ حدود ۹۷۳۳ واحد بوده که در شرایط فعلی به ۱۲ هزار و ۹۲۸ واحد صنعتی یعنی حدود ۳۲٫۸ درصد رشد را در این بخش شاهد بودیم.

وی افزود: تعداد شهرک‌های صنعتی گازدار ما در سال ۹۲ حدود ۳۰ شهرک بوده که هم‌اکنون به ۴۲ شهرک افزایش پیدا کرده یعنی در این بخش شاهد رشد ۴۰ درصدی بودیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان‌رضوی تصریح کرد: در بخش نیروگاه‌های برق منطقه‌ای استان در سال ۹۲ با ظرفیت ۵۰۷۸ مگاوات بوده که در شرایط فعلی به ۵۴۲۰ مگاوات افزایش پیدا کرده یعنی حدود ۶٫۷ درصد ظرفیت تولید نیروگاه‌های استان افزایش پیدا کرده است.

مقدوری گفت: همچنین تعداد پست‌های توزیع از ۳۰ هزار و ۸۵۰ پست به ۴۰ هزار و ۱۱۵ دستگاه پست افزایش پیدا کرده یعنی در این بخش شاهد رشد ۳۰ درصدی بودیم.

وی افزود: تعداد مشترکین شهری ما نیز ۱۷٫۴ درصد و تعداد مشترکین روستایی ۱۸٫۷ درصد رشد داشته است. تعداد مشترکین فوق سنگین استان از ۱۷ مشترک به ۲۹ مشترک افزایش پیدا کرده یعنی در این بخش شاهد ۷۰ درصد رشد را شاهد بودیم که نشان از فعالیت بخش‌های اقتصادی استان است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان‌رضوی با بیان این‌که مخازن آب شهری ما از یک میلیون و ۲۲ هزار متر مکعب به دو میلیون و ۹۱ هزار متر مکعب یعنی ۱۰۴٫۵ درصد رشد را در این مدت شاهد بودیم، اظهار کرد: علاوه بر آن مخازن آب روستایی ما نیز از ۲۳۷ هزار متر مکعب به ۳۱۱ هزار متر مکعب یعنی ۳۱ درصد رشد داشته و شبکه جمع‌آوری فاضلاب شهری نیز از ۳۶۵۰ کیلومتر به ۴۷۰۸ کیلومتر رسیده، یعنی حدود ۲۹ درصد رشد را شاهد بودیم.

مقدوری گفت: شبکه جمع‌آوری فاضلاب روستایی ما نیز از ۵۸ کیلومتر به ۶۵ کیلومتر افزایش داشته، یعنی ۱۲٫۱ رشد را داشته‌ایم. ظرفیت‌ تصفیه‌خانه‌های فاضلاب ما از ۱۸۵ هزار متر مکعب در روز به ۲۹۹ هزار متر مکعب افزایش پیدا کرده که این امر نشان می‌دهد در این شاخص هم ۶۱٫۶ درصد رشد داشتیم.

وی ادامه داد: در بخش راه نیز خوشبختانه شرایط مطلوبی داشته‌ایم. بزرگراه‌های استان از ۹۱۳ کیلومتر به ۱۱۰۰ کیلومتر افزایش پیدا کرده و در این بخش شاهد رشد ۱۷ درصدی بوده‌ایم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان‌رضوی تصریح کرد: راه‌های اصلی ما از ۱۰۹۷ کیلومتر به ۱۲۸۰ کیلومتر افزایش پیدا کرده و در این بخش شاهد رشد ۱۴ درصدی بوده‌ایم. همچنین راه آسفالتی روستایی ما از ۱۴۹۹ روستا به ۱۷۰۵ روستا افزایش پیدا کرده که در این بخش نیز شاهد رشد ۱۰٫۵ درصدی بوده‌ایم.

مقدوری گفت: برخورداری روستاهای بالای ۵۰ خانوار استان نیز از ۹۱٫۵ درصد به ۹۵٫۱ درصد افزایش داشته است. در بخش درمانی نیز تعداد بیمارستان‌های ما در استان از ۵۹ به ۶۵ بیمارستان در بخش دولتی افزایش پیدا کرده دراین بخش نیز شاهد رشد ۱۰٫۲ درصدی هستم.

وی خاطرنشان کرد: همچنین تعداد تخت‌های بیمارستان ما از ۶۷۹۴ تخت به ۹۵۴۹ تخت افزایش پیدا کرده که در این بخش نیز شاهد رشد ۴۰٫۵ درصدی بودیم. علاوه بر این موارد تعداد مراکز بهداشت شهری ما از ۳۰۱ مرکز به ۴۰۱ مرکز افزایش پیدا کرده که در این بخش نیز شاهد رشد ۳۳٫۲ درصدی بودیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان‌رضوی با اشاره به این‌که تعداد پایگاه‌های سلامت شهری نیز از ۳۳۱ پایگاه به ۴۵۲ پایگاه افزایش پیدا کرده، در این بخش نیز شاهد ۳۶٫۵ درصد رشد بودیم، تصریح کرد: همچنین تعداد خانه‌های بهداشت روستایی نیز از ۱۱۰۴ خانه به ۱۲۷۸ خانه افزایش پیدا کرده که در این بخش شاهد رشد ۱۵٫۷ درصدی در این بخش بودیم.

مقدوری افزود: در بخش آموزش مدارس شهری از ۱۶۰۴ مدرسه به ۲۱۳۶ مدرسه افزایش پیدا کرده یعنی در این بخش شاهد رشد ۳۳٫۱ درصد بودیم، تعداد کلاس‌های واحدهای آموزشی ما در سطح دبستان و دبیرستان ۲۲ هزار ۹۶۴ کلاس به ۲۶ هزار و ۱۲۷ مورد افزایش پیدا کرده که در این بخش شاهد رشد ۱۳٫۷ درصدی هستیم.

وی ادامه داد: در سطح مدارس روستایی نیز تعداد آن از ۲۴۹۳ مدرسه به ۳۴۶۴ مورد افزایش پیدا کرده که در این بخش نیز شاهد رشد ۱۷٫۵ بودیم. تعداد کلاس‌های روستایی ما نیز ۱۳ هزار و ۹۱۴ کلاس به ۱۵ هزار و ۹۶۸ مورد افزایش پیدا کرده که در این حوزه ۱۴٫۷ درصد رشد را شاهد بودیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی تاکید کرد: در بخش ورزشی نیز سالن‌های ما از ۲۴۵ مورد به ۲۸۴ سالن افزایش پیدا کرده، یعنی ۱۵٫۹ درصد رشد را شاهد بودیم. استخرهای ورزشی ما نیز از ۱۸ مورد به ۲۳ مورد افزایش پیدا کرده که در این بخش نیز ۲۷٫۸ درصد رشد را در این بخش نیز شاهد بودیم.

مقدوری اضافه کرد: استادیوم‌های ورزشی ما نیز از ۲۰ مورد به ۲۵ مورد افزایش پیدا کرده یعنی در این بخش نیز شاهد رشد ۲۵ درصدی بودیم. مجموعا با فضل خدا و همت دستگاه‌های اجرایی، مجموعا در طول ۵ سال گذشته شاهد افزایش و ارتقا شاخص‌های برخورداری استان در عرصه‌های مختلف  زیربنایی استان هستیم.

پروژه کمربند جنوبی از آلودگی هوا می‌کاهد

وی اضافه کرد: آنچه که باید امروز اعلام کنم این است که در سطح خراسان رضوی در زیر ساخت‌های کل استان در ارتباط با خدمات زیربنایی و چه در ارتباط با زیربناهای اقتصادی ما امروزه شرایط بسیار خوبی را شاهد هستیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی در خصوص پروژه کمربند جنوبی، خاطرنشان کرد: نه تنها پروژه کمربندی جنوبی غیرقانونی و بی مطالعه صورت نگرفته بلکه از دید ما این پروژه ۱۰۰ درصد مورد مطالعه قرار گرفته و هیچ مشکل زیست‌محیطی ندارد، بلکه این پروژه به موضوعات زیست‌محیطی مشهد نیز کم می‌کند.

نگرانی در خصوص انتقال آب از دریای عمان وجود ندارد

مقدوری بیان کرد: ما حجم سنگینی از ترافیک شهری را به دلیل محدودیت‌هایی که در زمینه کمربندهای ایجاد کردیم، شاهد هستیم. همچنین ایجاد این کمربندی می‌تواند از آلودگی ناشی از ترافیک شهری بکاهد.

وی در خصوص پروژه انتقال آب از دریا عمان، بیان کرد: این پروژه نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد و از این نظر هیچ مشکلی نیست، نباید نگرانی خاصی در این زمینه وجود داشته باشد. 

پروژه برقی کردن قطار «مشهد – تهران» به صورت صددرصد و مطمئن اجرا می‎شود

وی درخصوص پروژه برقی شدن قطار مشهد تهران، گفت: در این راستا مجموعه اقداماتی که مربوط به دولت جمهوری اسلامی هست، اعم از ۱۵درصد اعتبار تضمینی اولیه‌ای که باید از طریق اعتبارات داخلی کشور تامین شود که اعتبار آن از طریق وزارت راه‌وشهرسازی تامین شده و اکنون مذاکرات نهایی خودش را برای کلیدخوردن پروژه می‌گذراند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی ادامه داد: در حال حاضر ما با کمبود قطار مواجه نیستیم، چون ظرفیت دو خط فعلی مشهد- تهران که قبلا سالیانه تا حدود ۱۳ میلیون امکان انتقال مسافر را در این مسیر داشت، با کار و هوشمندسازی‌ای که در سال ۹۵ انجام شد، ظرفیت انتقال مسافر را تا ۲۰ میلیون افزایش داد. بنابراین ما از این جهت اصلا با محدودیت و مشکل مواجه نیستیم و اگر هنوز حجم قابل توجهی از مسافرین جاده‌ای ما اقبالشان به ریل کمتر است، به این دلیل بوده که ترجیح می‌دهند با ماشین باشند و این امر  به دلیل فرهنگی است که ما داریم و اینجا هیچ کمبودی از جهت ناوگان انتقال مسافر در ریل یا ظرفیت بارگذاری ریل در شرایط فعلی وجود ندارد.

مقدوری افزود: در سال ۹۶ حجم مسافرین ما به۳۰ میلیون نفر افزایش پیدا کرد، ظرفیت مورد تقاضای ریلی ما نسبت به ظرفیت ممکن و مطلوب که الان در اختیارمان هست، پاسخگوی مسافرین ریلی هست ولی اقبال مردم بیشتر به استفاده از وسیله نقلیه خودشان است، اگرچه که تهدید بیشتری هم دارد ولی متاسفانه ما اکنون با این رویکرد مواجهیم.

وی گفت: در مورد حوزه گردشگری، ما با مشکلی مواجه شدیم به‌علت محدودیت‌هایی که عربستان از حدود یک‌سال‌ و نیم به خاطر زائرین خارجی خودش ایجاد کرد ولی الان تعداد زائرین خارجی به ویژه از سمت عراق فوق‌العاده زیاد است و استقبال بالاست؛ اما در مورد بحث بهسازی راه‌ها به‌ویژه راه‌های گردشگری و استانداردسازی آن‌ها، اگرچه وضعیت از متوسط‌های کشور در بخش راه‌های اصلی و بزرگراه‌ها استان بهتر است؛ البته در مورد آزادراه‌ها از متوسط کشور هنوز عقب‌ماندگی داریم که خوشبختانه با پروژه های مصوب و در حال اجرا که البته با تاخیر و کندی پیش می‌رود، این شرایط هم تغییر خواهد کرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی ادامه داد: در مورد آن دسته از بزرگراه‌ها و باند دوم‌هایی که هنوز نیاز به کار جدید است  تا بتوانیم به یک استاندارد مورد اتکا مواجه باشیم، خوشبختانه همه پروژه‌های ما مصوب شده و درحال اجراست از جمله باند دوم سه‌راهی شادمهر به کاشمر، باند دوم تربت‌حیدریه به شهرستان زاوه، باند دوم تربت‌حیدریه به خواف و تنها موردی که آنجا مشکلات عدیده‌ای داشتیم و هنوز مصوب نشده بود، در سفر آقای رئیس جمهور مصوب شد و ۵۰ میلیارد اعتبار هم گذاشتند و بند دوم سبزوار به جوین و جغتای بود که حجم تردد به دلیل افتتاح کارخانه فولاد جدید و کارخانه سیمان یکی از مسیرهای پرخطر ما بود و در زمینه راه‌های گردشگری هنوز نیاز به توجهات بیشتر داریم که دوستان راه‌وشهرسازی به دنبال تصویب پروژها و تصویب منابع مالی که توسعه بیشتری داشته باشد، هستند.

خوشبختانه میزان تلفات جاده‌ای سیر نزولی را پشت سر می‌گذارد

مقدوری پیرامون وضعیت امنیت راه‌های جاده‌ای اظهار کرد: میزان تلفات جاده‌ای در کشور در حال حاضر، فوق‌العاده زیاد و خسران بسیاری متوجه کشور است و تلفات جاده‌ای ما از حدود ۲۵ یا ۲۶ هزار نفر در اوایل و اواسط دهه هشتاد در سطح کشور، اکنون به حدود ۱۶ هزار رسیده است که البته این رقم وحشت‌ناک است؛ با این وجود، علارغم این که حجم سفر بیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد افزایش یافته است، میزان تلفات جاده‌ای سیر نزولی خود را پشت سر می‌گذارد و این نشان می‌دهد که عامل شبکه جاده‌ای کشور، ارتقای قابل توجهی داشته است.

وی افزود: در استان نیز دقیقا همین وضعیت موجود است و در چهار سال اخیر، خوشبختانه سیر نزولی در تلفات جاده‌ای داشته‌ایم و میزان تلفات از حدود ۱۲۰۰ نفر به حدود ۱۱۰۰ نفر کاهش یافته که البته این رقم تلفات برون‌شهری و درون‌شهری استان است. همچنین، قریب به ۷۰۰ نفر مربوط به تلفات جاده‌ای ماست، حدود ۳۵۰ تا ۳۸۰ نفر تلفات درون‌شهری است که بخش بیشتر آن به شهر مقدس مشهد مربوط است. بنابراین ما سیر نزولی داریم و با این وجود این عدد، رقم فوق‌العاده بالایی است و ما موظفیم تا عدد صفر تلاش خود را ادامه دهیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی ادامه داد: بر اساس تحلیل‌های بسیار دقیق کارشناسی که توسط پلیس راهبر و نیز کارشناسان حمل و نقلی استان درمورد تک‌تک تصادفات صورت می‌گیرد و بر اساس آخرین آمار، ۷۳ درصد تلفات ما ناشی از خطای انسانی و عمدتا به دلیل خستگی، خواب‌آلودگی و سرعت بالا است و تعداد قابل توجه تلفات جاده‌ای ما در همین ماه‌های اخیر، بیرون رفتن ماشین از جاده بود. همچنین، در چهارماهه اول سال، براساس اخرین آمار، خوشبختانه نسبت به سال قبل ۳۵ نفر کاهش تلفات را شاهد هستیم.

مقدوری اضافه کرد: در عین حال، برای افزایش سطح ایمنی راه‌ها در استان، علاوه بر کارهای اساسی در احداث باند دوم در محورهایی از استان که متاسفانه نارسایی داشته است، اقدامات فوق‌العاده زیادی صورت گرفته است. همچنین، در زمینه خطای انسانی، به ویژه در سال ۹۶، ۳۰ درصد جاده‌های روستایی افزایش تلفات پیدا کرده بود؛ در شرایطی که در سایر محورهای برون‌شهری با کاهش قابل ملاحظه‌ای مواجه بودیم. همچنین بحث‌های آموزشی فراوانی را تدارک دیده‌ایم و پیش از نوروز سال ۹۷ این امر را شروع کرده‌ایم، از طریق آموزش دهیاران در جهت این که راننده‌های روستایی را مجددا مورد توجه قرار دهند و دوره‌های آموزشی مکرری برگزار کرده و اطلاعات مربوط به تصادفات را به آنان ارائه دهند که خوشبختانه طی دو ماه گذشته شاهد بازخورد مثبت این آموزش‌ها بوده‌ایم و تلفات جاده‌ای روستایی به نحو چشمگیری کاهش یافته است.

وی افزود: از ۲۱۲۴ میلیارد تومان کمک رئیس جمهور در سفر اخیر، ۶۵۷ میلیارد تنها در بخش حمل و نقل و ایجاد جاده‌های جدید و رفع نقاط حادثه‌خیز پیش‌بینی شده است. 

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی درمورد بحث توسعه فرودگاه بیان کرد: مطالعات باند سوم توسط شرکت فرودگاه‌های کشور در استان ارائه شده و ما نسبت به آن یک‌سری نظرات اصلاحی داشتیم. همچنین درمورد اراضی مشکل خاصی وجود ندارد و اگر اصلاحاتی که مورد نظر استان بوده قطعی شود، فکر می‌کنم حتما همراهی آستان قدس و تولیت معظم در این رابطه صورت خواهد گرفت و منعی از این جهت متوجه پروژه نخواهد بود. ضمن این که ما هنوز در فرودگاه مهرآباد باند سوم نداریم و اگر در مشهد تلاش می‌کنیم ظرفیت‌سازی‌های جدیدی برای آینده پیش‌بینی کنیم، به هر دلیلی در صورتی که تاخیری در این خصوص وجود دارد، جای نگرانی نیست.

مقدوری عنوان کرد: درست است که حجم پروازی ما در کشور در رتبه دوم بوده و پس از مهرآباد و حتی بیش‌تر از فرودگاه امام و سایر فرودگاه‌هی کشور، میزان پروازهای داخلی و خارجی ما در این رتبه قرار دارد، ولی از جهت دو باند موجود هیچ مشکلی نداریم. اما آنچه بیشتر رغبت را برای باند سوم ایجاد کرد و مورد موافقت وزیر محترم راه و شهرسازی قرار گرفت، بحث‌های زیست‌محیطی و کریدور پرواز است و از این جهت موافقت شده است از آن‌جا که امکان جابه‌جایی فرودگاه به این راحتی میسر نبود، این امر برقرار شود. در هر صورت، از جهت اراضی، از طرف آستان قدس هیچ مشکلی وجود ندارد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

سفال و کاشی

مرمت ۱۰۰ قطعه سفال و کاشی زرین‌فام در سال ۹۸

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا,مژگان موسی‌زاده با بیان این مطلب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.