صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / میانگین استفاده از فضای مجازی در ایران، روزانه ۷ ساعت/ تهیه سند سواد رسانه‌ای در شورای عالی
میانگین استفاده از فضای مجازی در ایران، روزانه ۷ ساعت/ تهیه سند سواد رسانه‌ای در شورای عالی

در همایش آسیب‌های نوپدید در فضای مجازی مطرح شد

میانگین استفاده از فضای مجازی در ایران، روزانه ۷ ساعت/ تهیه سند سواد رسانه‌ای در شورای عالی

مدیرکل امور مشاوره و بهداشت دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اینکه در بسیاری مواقع خود ما روانشناسان و مشاوران که باید به آرامش در جامعه کمک کنیم در حاشیه قرار گرفتیم و به دلیل بضاعتی که داریم نمی‌توانیم منشاء اثر باشیم گفت: آنچه اکنون شاهدیم وضع نامطلوب است که باید به سمت وضع مطلوب حرکت کنیم.

فضای مجازی

به گزارش کسب و کار نیوز، مصطفی عرب در همایش آسیب‌های نوپدید در فضای مجازی؛ تهدیدها و فرصت‌ها که در پردیس نسیبه دانشگاه فرهنگیان برگزار شد با بیان اینکه در بزرگترین، مهم ترین و تربیت محورترین دانشگاه کشور که به نوعی وظیفه حساسی دارد به لحاظ روان‌شناسی بسیار فقیر هستیم گفت: آنچه امروز به آن نیاز داریم جامعه شناسی و تلفیق آن با روانشناسی برای دانشگاه معظمی به نام تربیت معلم است.

عرب با اشاره به معضلات حوزه روانشناسی گفت: در جامعه‌ای که بناست پیشرفت کند، افرادی که طی مسیر می‌کنند باید آماده شوند، اما اکنون پاسخگو نیستند. باید با این اوضاع نامطلوب و جامعه پرمساله چه کنیم؟.

مدیر کل امور مشاوره، بهداشت دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه چطور باید با نسل‌هایی که این انداره فاصله با آنها داریم ارتباط برقرار کرده و کمک کنیم مشکلات و گرفتاری‌هایشان به حداقل ممکن برسد گفت: چقدر مطالعه می‌کنیم و خودمان را در معرض اطلاعات و بروزرسانی آن قرار می دهیم؟ اگر ملتی صاحب فرهنگ فاخر و دینی معظم هستیم باید مدلی ارائه دهیم که کارا و قابل پذیرش باشد.

وی افزود: امروز با شعارزدگی روبرو هستیم. در بسیاری مواقع خود ما که باید به آرامش در جامعه کمک کنیم در حاشیه قرار گرفتیم و به دلیل بضاعتی که داریم نمی‌توانیم منشاء اثر باشیم. آنچه اکنون شاهدیم وضعی نامطلوب است که باید به سمت وضع مطلوب حرکت کنیم. ۳۰ درصد بار مسوولیت دانشگاه به عهده روانشناسان است و باید آماده باشیم و به رفع مشکلات در دانشگاه و وزارتخانه کمک کنیم.

به گزارش کسب و کار نیوز، امیر خوراکیان، معاون مرکز ملی فضای مجازی با بیان اینکه توجه به فرصت ها و تهدیدهای فضای مجازی از سال‌ها قبل مورد تاکید رهبری و مسئولان عالی رتبه بوده است گفت: به همین علت از پنج سال قبل شورای عالی فضای مجازی تشکیل شد که چند وزیر و ۱۰ استاد دانشگاه عضو آن هستند.

وی افزود: در یک نگاه کلی یکی از مهمترین مسائل این است که نقش فضای مجازی در عرصه های مختلف چیست. فضای مجازی در عرصه های مختلف نقش های جدی پیدا کرده و فقط محدود به ارسال پیام نیست.

معاون مرکز ملی فضای مجازی با بیان اینکه در امور زیر بنایی چون انرژی، راه و حمل و نقل فضای مجازی بسیار تعیین کننده است گفت: قانون گذاری، تامین عدالت و حقوق مردم نیز از این جمله است و امروز باید این قوانین را بر اساس مدلی که در فضای مجازی با آن روبرو هستیم مورد بازنگری قرار دهیم.

وی با اشاره به دیپلماسی فضای مجازی گفت: آمریکایی‌ها مباحث را به شرکت‌های بزرگ کشانده‌اند و اساسا معتقد به رعایت حقوق کشورهای دیگر نیستند و آنچه منافعشان ایجاب می‌کند را در فضای مجازی دنبال می کنند.

خوراکیان ادامه داد: در آینده نزدیک با تحولاتی که رخ خواهد داد مساله بهداشت و درمان دستخوش تغییر و تحولات جدی می‌شود. نقش فضای مجازی در اقتصاد نیز پررنگ است و پنج شرکت برتر اقتصادی دنیا در سال ۲۰۱۶ در حوزه فضای مجازی فعالیت می‌کردند.

وی ادامه داد: امروز حتی بحث پول مجازی مطرح است که در تلگرام هم قرار بود پولی وارد شود که می‌خواست تعاملات را بدست بگیرد که فعالیت اقتصادی کشور را مختل می‌کرد و سرمایه در گردش مردم به این فضا می‌رفت و یکی از دلایل فیلتر تلگرام همین بود.

معاون مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به بحث فضای مجازی در رفاه و خانواده و حوزه آموزش و پرورش گفت: بحث آموزش در این سال‌ها بسیار متحول شده است. اولین مساله مهمی که باید به معلمان منتقل شود این است که فضای مجازی یک مساله غیرواقعی و در حد یک پیام رسان نیست، بلکه بستری همه جانبه است که قواعد خاص خود را دارد.

خوراکیان با بیان اینکه فضای مجازی بستری است که شرایطی را آماده کرده تا پنج فناوری به همدیگر بپیوندند و نتیجه آن این است که در دهه آینده تحولی جدید رخ دهد گفت: فناوری کوانتوم، فناوری نانو، فناوری زیستی، فناوری اطلاعات و فناوری شناختی این پنج مورد هستند.

وی با اشاره به افزایش روزافزون سیطره فضای مجازی، درباره ضریب نفوذ پیام رسان‌ها گفت: واتساپ در ۱۰۹ کشور برترین پیام رسان است. تعداد شهروندان این پیام رسان از بسیاری کشورها بزرگتر است. بعد از واتساپ، یاهو مسنجر و سپس وایبر قرار دارد.

خوراکیان با بیان اینکه پنج درصد اقتصاد بازی‌های یارانه‌ای، ایرانی است گفت: در حوزه رسانه‌های اجتماعی وضعیتمان نسبت به دنیا وضعیت خوبی نیست و مصرف کننده‌ایم و قبل از فیلتر تلگرام ۶۰ درصد مردم از آن استفاده می‌کردند.

معاون مرکز ملی فضای مجازی افزود: فضای مجازی باعث تشدید آسیب‌های اجتماعی می‌شود. ضمن آنکه برخی آسیب‌ها منحصر به خود فضای مجازی و ماهیتی است. در چین کمپ‌های ترک اعتیاد فضای مجازی وجود دارد.

خوراکیان ادامه داد: اطلاعات هرز، تضعیف فکر و اندیشه، تاثیرات منفی بر روان و جریان سازی غیرواقعی از آسیب‌های ماهیتی فضای مجازی هستند. مواردی چون تضییع حقوق افراد، طلاق، دروغ، غیبت، سرقت، تفریح ناسالم و تشویق به زندگی مجردی نیز از دیگر آسیب‌های فضای مجازی هستند.

وی ادامه داد: بچه‌ها مهارت استفاده از تکنولوژی‌ها را دارند اما نگاه کلان نسبت به ماهیت فضای مجازی ندارند. سند سواد رسانه‌ای در دست تهیه در شورای فضای مجازی است. باید نهادینه شود که سواد رسانه‌ای برای استفاده درست چیست و مرزهای ما در فضای مجازی کجاست که بتوانیم از هویت و استقلال و اطلاعات مردم حفاظت کنیم؟.

معاون مرکز ملی فضای مجازی با بیان اینکه ما ملتی در جو هستیم و در حالی که میانگین استفاده از فضای مجازی در دنیا چهار ساعت در روز است در ایران بالای هفت ساعت است عنوان کرد: باید بدانیم از این فضا با چه سبک و سیاقی و تا چه میزانی استفاده کنیم. اکنون در دنیا بین فرزند و والدین توافق نامه‌ای وجود دارد که چند ساعت باید از اینترنت استفاده کنند، کودکان آنها باید اینترنت خانواده را استفاده کنند که با اینترنت معمول متفاوت است.

خوراکیان افزود: هدایت دانش آموزان مهم است. اگر بچه‌ها منافع این فضا را بدانند دیگر به عنوان مصرف کننده صرف فعالیت نمی‌کنند و می توانند ایده پرداز و نرم افزار نویس بشوند و اقتصاد آینده شان را تامین کنند. در این فضا فرصت اشتغال بسیار زیاد و بکر است، باید روی بچه ها کار کنیم نگاهشان تاثیرگذار شود و از حالت مصرف کننده خارج شوند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.