صفحه اصلی / استان ها / خراسان رضوی / تلاش برای ارائه خدمات بوم‌گردی، بر مبنای توسعه پایدار در بردسکن
تلاش برای ارائه خدمات بوم‌گردی، بر مبنای توسعه پایدار در بردسکن

تلاش برای ارائه خدمات بوم‌گردی، بر مبنای توسعه پایدار در بردسکن

مدیر یک اقامتگاه بوم‌گردی در بردسکن گفت: در برنامه‌ها و فعالیت‌های اقامتگاه بوم‌گردی، تلاش در جهت ارائه خدمات بر مبنای توسعه پایدار داشته‌ایم.

اقامتگاه بوم‌گردی

«جواد یوسفی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، پیرامون فعالیت و خدمات خود در یک اقامتگاه بوم‌گردی در منطقه بردسکن اظهار کرد: زمانی که کار را آغاز کردیم، تنها یک اقامتگاه بود و هم‌اکنون، در تورهای نجوم، کوه‌نوردی، غارنوردی، معرفی جاذبه‌های گردشگری منطقه نیز فعالیت داشته و در تمام این‌ها بر مبنای توسعه پایدار گام برمی‌داریم و برنامه ما بر این اساس است که استانداردهای زیست‌محیطی را رعایت و فرهنگ و غذا و آداب و رسوم منطقه خود را معرفی کرده، مراسم آئینی را پاس داشته و آنچه از میان رفته احیا کنیم. همچنین، مردم نیز در روستا تقریباً به این باور رسیده‌اند که بافت و فرهنگ و رسوم قدیمی را باید حفظ کنند و خوشبختانه در این حوزه به خوبی گام برداشتیم.

وی در خصوص میزان استقبال مردم از اقامتگاه‌های بوم‌گردی افزود: دید مردم به اقامتگاه‌های بوم‌گردی نسبت به قبل تغییر یافته که یکی از دلایل آن، افزایش اقامتگاه‌هاست و از طرفی، این موضوع در رسانه‌های جمعی نیز نسبت به قبل  بیشتر مطرح می‌شود و این موجب شده تا استقبال به میزانی افزایش یابد. البته استقبال در فصل سفر بیشتر مشاهده می‌شود که در مناطقی مانند خراسان، فصل سفر تقریباً از اوایل مهر تا اواخر اردیبهشت‌ماه را شامل می‌شود.

این مدیر اقامتگاه بوم‌گردی درباره وضعیت سرمایه‌گذاری در این حوزه گفت: سرمایه‌گذاری در این حوزه قطعاً پاسخ می‌دهد، اما این موضوع را به کسی پیشنهاد و توصیه می‌کنم که عشق و علاقه به این حرفه داشته باشد و از سوی دیگر بداند که دوره بازگشت سرمایه در آن سریع نبوده و برای کسب درآمد در اوایل راه مناسب نیست، بنابراین باید با علاقه وارد شود و در سال‌های آینده می‌تواند نتایج کار خود را ببیند و در درازمدت جواب می‌دهد.

یوسفی پیرامون خدمات و فعالیت‌های خود در اقامتگاه بوم‌گردی افزود: خدمات ارائه شامل اقامت در خانه محلی، غذاهای محلی، تور روستاگردی، بازدید از جاذبه‌های روستا، کشاورزی ارگانیک و آشنایی با محصولات منطقه، تور کویر نمک، کویر رم و شترسواری، معرفی جاذبه‌های تاریخی منطقه، دوره‌های تخصصی طبیعت‌گردی و کوه‌نوردی است، ضمن این که در حوزه‌های گردشگری سلامت و غذاهای خاص نیز در حال ورود هستیم.

وی در خصوص تبلیغات صورت‌گرفته در بخش اقامتگاه‌های بوم‌گردی اظهار کرد: در حوزه تبلیغات، ابتدا تبلیغات محیطی نیز داشتیم و در فضای مجازی هم این کار را پیش می‌بریم. همچنین، پنل‌های پیام کوتاه هم فعال است و در نشریات مرتبط نیز تبلیغاتی داریم و از همه مهمتر، سایت‌های رزرواسیون هم با ما فعالیت می‌کنند. ضمن این که به عقیده من بهترین راه تبلیغات، میهمانی است که خدمات ما را از نزدیک می‌بیند و اطرافیان خود را ترغیب به استفاده از خدمات می‌کند؛ بنابراین باید بهترین خدمات را به میهمانان ارائه دهیم.

این مدیر اقامتگاه بوم‌گردی در خصوص میزان حمایت میراث فرهنگی از این حوزه افزود: از آن‌جا که جزو نخستین‌های افتتاح این حوزه در استان بودیم، در اخذ مجوز دردسرهایی داشتیم که البته خوشبختانه در حال حاضر، راه برای دوستانی که الان به این حوزه ورود پیدا می‌کنند، باز شده است و به طور کلی همکاری نسبتا خوبی در اخذ وام از صندوق تسهیلات کارآفرینی در شهرستان بردسکن داشتیم که این امر، نتیجه همکاری دوجانبه صندوق و میراث فرهنگی بود. همچنین، خوشبختانه در استان نیز، معاونت گردشگری و سرکار خانم تقوی در این حوزه به واقع همکاری می‌کنند که از زحمات این عزیزان سپاس‌گزاریم.

یوسفی ضمن بیان این مطلب که اداره یک اقامتگاه بوم‌گردی از یک هتل مشکل‌تر است، ادامه داد: همان‌گونه که گفته شد، میراث در حوزه دریافت مجوز خوب عمل کرده و در حال حاضر، جلساتی برگزار می‌شود که تقریبا بخش آموزش را پوشش می‌دهد. همچنین، لینک‌هایی از طریق میراث با آژانس‌های استان و کشور در حال برقراری است.

وی خاطرنشان کرد: از طرفی، متأسفانه بحث آمارسازی در روال اداری وجود دارد که ممکن است این آمارها بعدها مشکل ایجاد کنند؛ به این دلیل که ممکن است آمار در این حوزه بیشتر از آنچه هست، اعلام شود و این باعث می‌شود که عده‌ای ناآگاهانه وارد این حوزه شوند، به امید این که به درآمد خوبی دست یابند و در نهایت شاید این اتفاق برایشان رخ ندهد. ضمن این که در سال‌های اول کار در حوزه اقامگاه‌های بوم‌گردی، سود و زیان آن ممکن است با هم چندان تفاوتی نکند یا زیان آن بیش از سود باشد.

این فعال گردشگری خاطرنشان کرد: تصورم این است کسانی که با آموزش و دانش اولیه و علاقه بوم‌گردی آغاز کرده‌اند، موفقیت از آن آن‌هاست. هم‌چنین، در این حوزه سه رسالت عمده را دنبال می‌کنیم که حفظ محیط زیست، حفظ فرهنگ و آیین بومی روستا و تقویت اقتصاد جامعه روستایی از آن جمله است تا بتوانیم روستاییانی که به شهر مهاجرت کرده‌اند، دوباره بازگردانیم.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

سفال و کاشی

مرمت ۱۰۰ قطعه سفال و کاشی زرین‌فام در سال ۹۸

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا,مژگان موسی‌زاده با بیان این مطلب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.