صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / احیای یک ناوگان غیرفعال نیروی دریایی آمریکا برای مقابله با روسیه

احیای یک ناوگان غیرفعال نیروی دریایی آمریکا برای مقابله با روسیه

نیروی دریایی آمریکا رسما یک فرماندهی دریایی مربوط به دوران جنگ سرد خود را که برای مدت چند دهه به منظور مقابله با دشمنانش در آب‌های آمریکای شمالی به آن متکی بود، مجددا فعال ساخته است.

ناوگان آمریکا

به گزارش کسب و کار نیوز، به نقل از شبکه سی‌ان‌ان، این جدیدترین مورد از اقدامات واشنگتن در راستای مهار توسعه اقدامات نظامی مسکو است.

رسانه‌های غربی گزارش می‌دهند که فعالیت زیردریایی‌های روسیه در اقیانوس اطلس افزایش پیدا کرده است.

این واحد فرماندهی موسوم به ناوگان دوم در نورفولک ایالت ویرجینیا در سال ۲۰۱۱ غیرفعال شد اما قرار است مجددا با به‌ کارگیری کشتی‌ها، هواپیماها و نیروهای تفنگدار دریایی به هدف عملیات‌های بالقوه در ساحل شرقی و حوزه اطلس شمالی، جایی که ذوب یخ‌های قطب شمال رقابت را در آن بر سر منابع طبیعی تشدید کرده، فعال شود.

کریس گرادی، یکی از افسران ارشد نیروی دریایی آمریکا و رئیس فرماندهی نیروهای ناوگانی در یک مراسم در نورفولک سوار بر ناو هواپیمابر یواس‌اس جورج اچ‌.دبلیو.بوش گفت: ما به عنوان نیروی دریایی آمریکا و به عنوان یک کشور از زمان پایان جنگ سرد در حدود سه دهه پیش تاکنون مجبور نشده بودیم با این رقبای همتای خود مقابله کنیم.

او خاطر نشان کرد: کنترل دریایی و نمایش قدرت ما به عنوان دو عنصر حیاتی برای امنیت ملی کشورمان از سوی نیروهای خارجی در حال احیا مشخصا روسیه و چین به چالش کشیده می‌شوند.

همچنین دریادار جان ریچاردسون، رئیس عملیات‌های دریایی در نیروی دریایی آمریکا که اوایل سال جاری میلادی دستور فعال شدن مجدد ناوگان دوم را صادر کرد تاکید کرد: نیروی دریایی آمریکا به دنبال یک درگیری نیست.

با این حال او گفت: واقعیت‌ها طلب می‌کند که این نیرو یک واحد بزرگ مانور جنگی در اقیانوس را در منطقه اقیانوس اطلس داشته باشد.

اوایل سال جاری میلادی ریچاردسون به خبرنگاران گفته بود که فعالیت زیردریایی‌های روسیه در اقیانوس اطلس بیشتر از هر زمان در ۲۵ سال گذشته شده است.

بهار گذشته نیروی دریایی آمریکا نخستین بار نشانه‌هایی از فعال شدن دوباره این ناوگان ارائه کرده و گفت که این ناوگان برای پاسخگویی بهتر به محیط امنیتی در حال تغییر ضروری است.

دریادار بازنشسته ملوین ویلیامز که از ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۰ رئیس ناوگان دوم بود، گفت، حامی این اقدام جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا بوده است.

او توضیح داد، راهبرد دفاعی او مبتنی بر تغییر تمرکز به سمت رقبای بزرگ بود بنابراین ناوگان دوم قرار است به صورت اساسی در مقابله با یک رقیب بزرگ چه روسیه یا چین وارد شود.

این ناوگان در سال ۱۹۵۰ پایه‌گذاری شد و از جمله مسئولیت‌های آن در دوران جنگ سرد نظارت و شناسایی زیردریایی‌های روسی و تامین امنیت عبور نیروهای هم‌پیمان در زمان بروز جنگ در اقیانوس اطلس بوده است.

هنوز اعلام نشده که آیا این ناوگان چه ارتباطی با یک مقر دریایی جدید ناتو در اقیانوس اطلس که نقشی مشابه با ناوگان دوم نیروی دریایی آمریکا برای همان منطقه در نظر گرفته شده دارد، خواهد داشت اما در زمان جنگ سرد ناوگان دوم در ساختار فرماندهی حوزه اقیانوس اطلس ناتو نقشی کلیدی داشته و فرمانده این ناوگان به عنوان رئیس ناوگان دیگری در ناتو به نام ناوگان رزمی اطلس نیز خدمت می‌کرده است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

مورگان استنلی پیش‌بینی کرد/ارزهای دیجیتال جایگزین دلار در تجارت اعضای بریکس می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، بانک مورگان استنلی گزارشی با عنوان «دلارزدایی دیجیتال؟» منتشر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.