صفحه اصلی / اسلایدر / اوج گرفتن قیمت بلیت هواپیما
اوج  گرفتن قیمت  بلیت  هواپیما

ايرلاين‌ها سود جویی و گران‌ فروشي مي‌كنند

اوج گرفتن قیمت بلیت هواپیما

روز پنج‌شنبه شركت هواپيمايي بريتيش‌ايرويز (British airways) انگلستان، شركت فرانسوي ايرفرانس (Air France) و شركت هلندي كي.‌ال.‌ام (KLM) اعلام كردند كه فعاليت و پروازهاي خود را در ايران تحت‌تاثير نداشتن صرفه و توجيه اقتصادي متوقف كرده و به حالت تعليق در خواهند آورد.

گروه اقتصاد ایران و جهان

شرکت بریتیش‌ایرویز ضمن عرض پوزش از آن دسته از مسافرانی که بلیت پرواز لندن – تهران را تهیه و خریداری کرده بودند، اعلام کرده که این ایرلاین با سایر ایرلاین‌های فعال در ایران برای انتقال بلیت پرواز مذاکراتی را آغاز کرده است تا آنها بتوانند از ایرلاین‌های جایگزین برای سفر خود استفاده کنند؛ در غیر این صورت، آنها قادر خواهند بود پول بلیت خود را به طور کامل از بریتیش‌ایرویز بازپس بگیرند.
همچنین در بیانیه این شرکت آمده است که آخرین پرواز از لندن به تهران در روز ۲۲ سپتامبر (۳۱ شهریور) انجام خواهد شد و آخرین پرواز از تهران به مقصد لندن نیز روز بعد از آن یعنی ۲۳ سپتامبر صورت خواهد گرفت. این شرکت توضیحات بیشتری درباره نداشتن صرفه و توجیه اقتصادی در پروازهای به مبدأ یا مقصد ایران نداده است. این در حالیست که دو شرکت هواپیمایی دیگر یعنی شرکت فرانسوی ایرفرانس و ایرلاین هلندی کی‌.ال.‌ام نیز اعلام کرده‌اند که پروازهای خود به ایران را به علت نداشتن توجیه اقتصادی به حالت تعلیق در خواهند آورد. شرکت هواپیمایی کی.ال.ام هلند در توئیتر خود پاسخ داده است که تمامی پروازهای این ایرلاین به تهران از تاریخ ۲۴ سپتامبر سال ۲۰۱۸ میلادی متوقف خواهد شد و بلیت مسافرانی که از این تاریخ به بعد قصد سفر داشته‌اند، به صورت رایگان به سایر ایرلاین‌های فعال در ایران منتقل خواهد شد. در غیر این صورت، آنها می‌توانند تمامی پول خود را از کی.ال.‌ام باز پس بگیرند.
اما شرکت هواپیمایی لوفتانزا (Lufthansa) آلمان برخلاف ۳ ایرلاین اروپایی دیگر، در واکنش به این موضوع اعلام کرده که هنوز تصمیمی مبنی بر توقف پروازهایش به ایران نگرفته و همچنان پروازهای شرکت لوفتانزا به مبدأ و مقصد ایران به قوت خود جاری و برقرار است، اما در عین‌حال در حال پردازش، رصد و بررسی دقیق مسائل مربوطه است. در پی افزایش نرخ دلار و بالا رفتن نرخ بلیت پروازهای خارجی، شرکت‌های هواپیمایی نرخ بلیت پروازهای داخلی را هم گران کرده‌اند؛ به گونه‌ای که در حال حاضر، نرخ در مسیرهای پرتردد به‌شدت افزایش یافته و مردم را دچار نگرانی و سردرگمی کرده است. گشت و‌گذاری در میان نرخ‌های اعلامی برای پروازهای پرطرفدار نشان می‌دهد نرخ بلیت پرواز تهران ـ مشهد در ارزان‌ترین حالت، آن هم در ساعات صبحگاهی روزهای میانی هفته که از کمترین استقبال برخوردار است، ۲۸۰ هزار تومان به فروش می‌رسد؛ در حالی که در همان روزهای میانی هفته نیز در ساعات پرتقاضاتر عصرگاهی و ابتدای شب، می‌توان بلیت‌ را با قیمتی حدود ۵۳۰ تا ۶۵۰ هزار تومان (اکونومی و نه بیزینس) خریداری کرد.
با این حال در ایام پایانی هفته و ساعاتی که بیشترین استقبال از سفرهای هوایی به مشهد وجود دارد، قیمت بلیت پرواز تهران ـ مشهد تا ۷۳۰ هزار تومان بالا رفته است؛ به گونه‌ای که به عنوان مثال، بلیت پرواز تهران ـ مشهد برای روز چهارشنبه هفته آتی ۳۶۷ هزار تومان برای پرواز ۶ صبح، قیمت‌گذاری شده است.
به گزارش مهر، این وضعیت برای سایر مسیرها نیز صدق می‌کند؛ به نحوی که قیمت بلیت پرواز اهواز ـ مشهد برای روز چهارشنبه هفته جاری که مصادف با شب عید غدیر خم است، در ساعات بامداد (۰۲:۴۵) به عنوان ارزان‌ترین قیمت، ۳۷۵ هزار تومان و در ساعات عصرگاهی روز چهارشنبه با نرخ ۶۱۰ هزار تومان عرضه می‌شود. البته بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که قیمت بلیت‌ها در سایر مسیرها نیز کم و بیش بر همین منوال است.

آخوندی: ۵۵ درصد هزینه‌های ایرلاین‌ها ارزی است
در این میان عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی نیز روز سه‌شنبه هفته گذشته در حاشیه جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی درباره گرانی بلیت هواپیما با بیان اینکه در حال حاضر حفظ صنعت هوانوردی، از قیمت بلیت برای ما اهمیت بیشتری دارد، اظهار داشت: علت این گرانی بلیت، افزایش نرخ دلار بوده و شرکت‌های هواپیمایی بعضا تا ۵۵ درصد هزینه‌های نگهداری هواپیما را به صورت ارزی پرداخت می‌کنند.
چرا ایرلاین‌ها قیمت بلیت را کم نمی‌کنند؟
کارشناسان صنعت هوانوردی معتقدند آنچه سبب شده رقابت میان شرکت‌های هواپیمایی برای افزایش قیمت‌ها شکل گیرد؛ وجود تقاضای سفر با وجود افزایش قیمت‌ است. به این معنا که ایرلاین‌ها با وجود آنکه بلیت پروازهای داخلی را به بهانه افزایش نرخ دلار گران کرده‌اند، اما همچنان تقاضای سفر وجود دارد و کمتر مسیر پروازی می‌توان یافت که با کاهش مسافر روبه‌رو شده باشد. دو علت برای این وضعیت گزارش شده؛ نخست آنکه افزایش چشمگیر مسافران عراقی به ایران که از مسیرهای مختلف (اهواز، تهران و ارومیه) برای سفر به شهرهای توریستی به‌ویژه مشهد مسافرت می‌کنند. در این میان به نظر می‌رسد این افزایش ۲۵ درصدی (بنا به گفته مسئولان سازمان گردشگری) که در پی کاهش ارزش پول ملی در برابر دلار رخ داده، توانسته صندلی‌های خالی هواپیماها از مسافران ایرانی را تا حدود زیادی پر کند. دومین علت عدم کاهش تقاضای سفر، غالب بودن میزان تقاضای سفرهای هوایی از سوی کارمندان دولت و مدیران دولتی به جای مردم عادی است. در حالی که بسیاری از مردم عادی به دلیل گرانی بلیت هواپیما نمی‌توانند با این وسیله سفر کنند، اما مدیران دولتی به مدد بودجه عمومی به سفرهای متعدد می‌پردازند و گرانی بلیت هواپیما نتوانسته خللی در اراده آنها برای سفر به مناطق مختلف کشور داشته باشد. معاون سابق سازمان هواپیمایی با تاکید بر اینکه تا چند ماه آینده مشتریان واقعی سفرهای هوایی مشخص خواهند شد، گفت: تا دو سه ماه آینده مشخص خواهد شد که چند درصد از مردم توان خرید بلیت هواپیما با قیمت‌های واقعی را دارند. منظری با اشاره به علت نوسان نرخ بلیت هواپیما و یکی از مهم‌ترین مشکلات ایرلاین‌ها در تعیین نرخ‌ها اظهار داشت: ‌در حال حاضر نرخ تسعیر ارز ثابت نیست. زمانی این نرخ ۸ هزار و ۸۰۰ تومان بود بعد به ۹هزار و ۲۰۰ رسید و چند روز قبل بانک مرکزی این نرخ را ۱۰ هزار و ۵۰ تومان اعلام کرد. بنابراین یکی از مهم‌ترین مشکلات ایرلاین‌ها این است که مجبورند نرخ تسعیر ارز را بالاترین قیمت در نظر بگیرند تا براساس آن بلیت بفروشند که ضرر نکنند.

همچنین مطالعه کنید:

۱.۸ میلیون سهامدار از طریق سجام سود دریافت کردند

به گزارش کسب و کار نیوز، جزییات واریز سود سهامداران در هفته اول تیرماه سال …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.