صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / آمادگی صندوق حمایت از پژوهشگران برای حمایت از انجمن‌های علمی

آمادگی صندوق حمایت از پژوهشگران برای حمایت از انجمن‌های علمی

رییس صندوق حمایت از پژوهشگران در چهل و نهمین کنفرانس ریاضی ایران از تخصیص گرنت آغاز و گرنت هم افزایی در کرسی پژوهشی جوان به اساتید برجسته زیر 40 سال خبر داد و افزود: برای همکاری با انجمن‌های علمی آمادگی لازم را داریم و منابع مالی در اختیار آنها قرار خواهیم داد.

ضرغام، رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران

به‌ گزارش ‌ایسنا، نصرت الله ضرغام در چهل و نهمین کنفرانس ریاضی ایران که امروز (پنجشنبه) یکم شهریور ماه که در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد، طی سخنانی با اشاره به این که سیاست‌های آمریکا بعد از جنگ جهانی دوم تاکنون استفاده از ظرفیت‌های داخل و نیز خارج از این کشور در جهت رشد و توسعه علمی بوده است، ابرقدرتی این کشور به موجب پیشتازی در علم را یادآور شد و در این باره توضیح داد: دهه اخیر را به عنوان دهه “بیداری آسیا” نام می برند، چرا که کشوری همچون چین معادل کل سرمایه‌گذاری اروپا و آمریکا در حوزه علم سرمایه‌گذاری کرده و ابرقدرتی و پیش تازی در این حوزه را هدف قرار داده است.

وی با تاکید بر این که در بنیاد ملی علم ایران این سیاست دنبال شده است که کارهای تکراری صورت نگیرد به الگو برداری این بنیاد از بنیاد علم در سایر کشورها از جمله آمریکا اشاره کرد و گفت‌: بر این اساس بنیاد ملی علم ایران متناسب با شرایط کشور برای منابع برنامه‌ریزی می‌کند.

رییس صندوق حمایت از پژوهشگران با اشاره به این که بیش از ۸۰ درصد از منابع به تحقیقات بنیادی اختصاص یافته است، نخستین برنامه این صندوق را حمایت و توسعه زیر ساخت‌های علمی کشور در دو بخش سخت افزاری و نرم افزاری اعلام و گفت‌: در سال ۱۳۷۵ برنامه ملی تحقیقات برای شورای عالی پژوهش های علمی کشور را تعریف کرده ، ۱۵ میلیارد تومان به برنامه‌های ملی تحقیقات هدفمند و پنج میلیارد تومان نیز به ایجاد شبکه‌های آزمایشگاهی و آزمایشگاه‌های مرجع اختصاص دادیم.

ضرغام در ادامه‌ بیان‌ کرد: برنامه  اخیر چندان دنبال نشده است و هنوز برای برخی از تحقیقات در کشور آزمایشگاه مرجع وجود ندارد. این در حالی است که هیات امنا اخیرا تصویب کرده که این برنامه  دنبال شود.

وی سپس به بخش نرم افزار پرداخت و در این باره توضیح داد: در این بخش در درجه اول نگاه خود را به رشد و توسعه و درک درست از علم معطوف کرده‌ایم. این موضوعی است که کشورهای بسیاری به آن پرداخته و از آن بهره‌مند شده‌اند. واقعیت این است که جامعه فرهیخته و با سواد علمی بالا می‌تواند تمدن ساز بوده و به سمت توسعه جهشی علم و فناوری گام بر دارد.

رییس صندوق حمایت از پژوهشگران در ادامه‌ خاطرنشان کرد: در این زمینه باید برای اقشار مختلف متناسب با شرایط آنها برنامه‌ریزی کرده و برنامه‌ها را آغاز کنیم که مردم به آنها علاقه و انگیزه نشان می‌دهند.

ضرغام همچنین از ایجاد یک اتاق علم در بنیاد ملی علم ایران خبر داد و اظهار کرد: در این اتاق، آینده علم رصد شده و برنامه‌ریزی می‌کنیم که تحقیقات به کدام سمت و سو برود.

وی ذیل بحث توسعه زیر ساخت‌ها در جامعه به برگزاری همایش مدیریت استعداد در هزاره سوم طی سه سال گذشته اشاره کرد و گفت‌: دور چهارم این همایش با عنوان “اقتصاد و مدیریت استعداد در هزاره سوم” در سال جاری برگزار می‌شود.

رییس صندوق حمایت از پژوهشگران همچنین از عضویت ایران در شبکه استعدادیابی اتحادیه اروپا خبر داد و خاطر نشان کرد: در کنار جامعه و مردم، مهد کودک ها را نیز هدف قرار داده‌ایم، چرا که فرزندان ما در این مهد کودک‌ها قرار دارند. بر این اساس یک قرارداد با سازمان بهزیستی امضا کرده‌ایم و به ‌این‌ ترتیب ادامه‌ کار والدین که مبتنی بر استعدادیابی است در مهد کودک‌ها اتفاق می افتد.

ضرغام همچنین به مدارس اشاره کرد و افزود: در این زمینه  نیز قرارداد با وزارت آموزش و پرورش امضا کرده و بر اساس آن روش تحقیق را به زبان ساده به بالغ بر ۱۳ میلیون دانش‌آموز آموزش می‌دهیم. همچنین مطالعات گروهی آنها را مورد حمایت قرار داده و ظرفیت ثبت اختراعات این افراد را ایجاد خواهیم کرد.

رییس صندوق حمایت از پژوهشگران از قرارداد بنیاد ملی علم ایران با بنیاد ملی علم روسیه، چین و آلمان خبر داد و با اشاره به این که اعتماد سازی‌ها صورت گرفته است و در منطقه ایران مورد قبول قرار گرفته است، خاطر نشان کرد: در حال‌ حاضر دیپلماسی علمی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

وی حمایت از پژوهش‌ها با هر زمینه ای را محور دوم برنامه‌های بنیاد ملی علم ایران اعلام کرد و توضیح داد:    ثبت اختراعات از سال ۸۶ آغاز شده است و برای این که سرمایه‌های فکری به دارایی تبدیل شود، تاکنون یکهزار و ۴۰۰ اختراع به دست ما رسیده است که از این تعداد یک سوم آنها را مصوب کرده و ۳۰ درصد نیز فروش و تجاری سازی شده‌اند.

رییس صندوق حمایت از پژوهشگران همچنین به کرسی پژوهش و کرسی پژوهشی جوان اشاره کرد و در این باره توضیح داد: در این کرسی‌ها به اساتید جوان برجسته گرنت داده خواهد شد که یکی از آنها گرنت آغاز و دیگری گرنت هم افزایی نام دارد.

وی همچنین از ایجاد کارگروه فرا رشته‌ای در بنیاد ملی علم ایران خبر داد و گفت‌: در حال‌ حاضر نیازهای پزشکی و مهندسی تامین شده است و آن چه که جامعه نیازمند آن است فعالیت اساتید در ۱۷ زمینه علوم انسانی است.

ضرغام در ادامه‌ افزود: برای این که جذب دانشجوی دکترا روند بهتری پیدا کند، برنامه داریم.

وی در پایان صحبت‌های محور سوم مورد توجه این بنیاد را تحقیقات تحول آفرین اعلام کرد و گفت‌: منظور از این تحقیقات ، تحقیقاتی است که دنیا به آنها به عنوان آینده علم نگاه می‌کند.

به‌ گزارش ‌ایسنا، در افتتاحیه این کنفرانس همچنین تفاهمنامه ای میان صندوق حمایت از پژوهشگران و انجمن ریاضی ایران به منظور همکاری‌های هر چه‌ بیشتر این دو نهاد امضا شد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.