صفحه اصلی / اجتماعی / بهداشت و سلامت / چند پرده از مشکلات بیماران دیالیز صفاقی + پاسخ وزارت بهداشت و ثامن
چند پرده از مشکلات بیماران دیالیز صفاقی + پاسخ وزارت بهداشت و ثامن

چند پرده از مشکلات بیماران دیالیز صفاقی + پاسخ وزارت بهداشت و ثامن

۱۷۰۰ بیمار دیالیزی در سراسر کشور از اردیبهشت ماه سال جاری با مشکل محلول دیالیز صفاقی و تجهیزات مصرفی آن روبرو شده‌اند؛ مبحثی که وعده حل آن داده شده، اما هنوز به نتیجه نرسیده‌ است.

دیالیز صفاقی

به گزارش کسب و کار نیوز می‌گوید: درباره مباحث مربوط به کمبود محلول و ملزومات دیالیز صفاقی، گفت: دیالیز صفاقی روش بسیار خوب و جایگزین بسیار خوبی برای دیالیز خونی است و از آنجایی که خود بیماران می‌توانند این اقدام را انجام دهند، در بسیاری از مناطق کشور می‌توانند از این نوع دیالیز به‌جای دیالیز خونی استفاده کنند.

وی می‌افزاید: لازمه دیالیز صفاقی این است که اولا فرد آموزش دیده باشد و بتواند این نوع دیالیز را خودش انجام دهد و دوم اینکه محلولی را که در خود کشور تولید می‌شود، در اختیار فرد قرار گیرد. بیمار این محلول را استفاده می‌کند و بعد از مدتی محلول در فضای صفاقی می‌ماند و سپس دفع می‌شود. بیماران در بسیاری از استان‌ها از دیالیز صفاقی استقبال کردند و یکی از برنامه‌های استراتژیک وزارت بهداشت این است که بتوانیم در هر شهر و استانی دیالیز صفاقی را توسعه دهیم و این جزو برنامه‌هایمان است.

کرمانچی با اشاره به ایجاد کمبودهایی در محلول دیالیز صفاقی، ادامه می‌دهد: شرکت تولیدکننده محلول مقداری از نظر مالی و اعتباری تحت فشار قرار گرفته بود و محدودیت‌هایی در تولید برایش ایجاد شده بود. با تلاش‌هایی که طی یک‌ماهه اخیر انجام شد این محدودیت مالی برطرف شد و با صحبت‌هایی که با مجموعه این شرکت انجام دادیم، از ابتدای هفته جاری مجددا تولید این محلول آغاز شده است. در حال حاضر با بررسی مناطقی که کمبود این محلول را گزارش داده‌اند، به تدریج کمبود برطرف می‌شود.

وی همچنین می‌گوید: بر این اساس از استان‌هایی مانند کرمان و البرز که مصرف کننده این محلول‌ها هستند، ‌گزارش کمبود محلول دیالیز صفاقی را داشتیم که با اقدامات انجام شده محلول‌ها را به این مناطق رساندند و کمبود را جبران کرده‌اند. باید توجه کرد که محلول‌های دیالیز صفاقی یکبار مصرف هستند و بعد از ورود به فضای صفاق،  مواد دفعی خون را گرفته و دفع می‌شوند. بنابراین به‌هیچ وجه موضوعی به نام استفاده مجدد از این محلول‌ها مطرح نمی‌شود و وجود ندارد. مهم این است که این محلول‌ها در یک شرایط استریل در خط تولید شرکت داخلی تولید می‌شود و کیفیت مناسبی دارند. تاکنون هم موردی از مشکلات ناشی از آنها نداشتیم. زیرا تحت نظارت سازمان غذا و دارو هستند و با کیفیت خوبی تولید می‌شوند.

کمبودها را به ۱۹۰ اطلاع دهید

کرمانچی تاکید می‌کند: توصیه ما این است بیمارانی که از این روش استفاده می‌کنند، اگر دچار مشکل کمبود هستند، حتما با وزارت‌بهداشت از طریق سامانه ۱۹۰ مطرح و مورد را گزارش کنند تا ما کمبود را برطرف کنیم. زیرا خط تولید محلول فعال شده و ما در حال شناسایی نقاطی هستیم که دچار کمبود شده‌اند.

مشاور معاون درمان در امور بیماری‌ها با بیان اینکه وسیله اتصال محلول با ناحیه صفاقی که اصطلاحا میکروکپ گفته می‌شود نیز یکبار مصرف است، می‌گوید: در یک ماه اخیر بحث کمبود مطرح بوده است، اما هیچ‌کجا اجازه استفاده مجدد از این محلول و تجهیزات داده نشده است. 

وی با بیان اینکه محلول و میکروکپ دیالیز صفاقی در کشور تولید می‌شود، می‌گوید: شرکت تولیدکننده مواد اولیه را وارد کرده و محصول نهایی را در کشور تولید می‌کند. بنابراین این موضوع که بگوییم دو نوع داخلی و خارجی از این محصول داریم، درست نیست؛ چراکه این محلول به اندازه کافی در کشور تولید می‌شود و نیازی به واردات وجود ندارد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

پوشش بیمه‌ای ۵ دهک اول درآمدی در دولت سیزدهم/ افتتاح تخت‌های بیمارستانی جدید در ماه‌های آینده

به گزارش کسب و کار نیوز، بهرام عین اللهی در حاشیه اجلاس روسای دانشگاه‌ها و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.