پیشینه دراز مدت دوچرخهسواری یزدیها در کتاب «ارزیابی شتابزده» از جلال آل احمد و سفرنامه گردشگران خارجی به چشم میخورد. جلال آل احمد یزد را قبل از شهر بادگیرها، شهر دوچرخه سوارها میداند که این لقب نشان از جایگاه فرهنگی دوچرخه در استان یزد است.
استفاده از این حمل و نقل در شرایط کنونی میتواند با پیوند خوردن به صنعت گردشگری و حمل و نقل پاک، تاثیر شگرفی برای جلب گردشگری در یزد به دنبال داشته باشد. علاوه بر این استفاده از دوچرخه در کارهای روزمره شهری میتواند راه حل مناسبی برای کاهش مشکلات ترافیکی ناشی از حمل و نقل موتوری باشد .
برای توسعه و تشویق استفاده از دوچرخه به یک برنامهریزی جامع و هدفمند نیاز است که این مهم با معرفی بیش از پیش فواید دوچرخه سواری بین اقشار مختلف جامعه محقق میشود.
محمدصفدرپور، رییس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری یزد در گفتوگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به اینکه پاکروها یکی از سادهترین و سبکترین وسایل حمل و نقل محسوب میشوند، اظهار کرد: با توجه به اینکه استفاده از وسایل حمل و نقل شهری باعث کم تحرکی افراد شده، توجه به فرهنگ سازی استفاده از دوچرخه از اهمیت خاصی برخوردار است.
وی با بیان اینکه علاوه بر فرهنگسازی باید زیرساختهای لازم برای دوچرخه سواری نیز تامین شود، افزود: اولین پارک دوچرخه سواری کشور در یزد ساخته میشود.
رییس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری یزد، با اشاره به وجود پیستهای مختلف دوچرخهسواری، پیاده روی همراه با فضای سبز در این پارک، خاطرنشان کرد: این مجتمع با مساحتی حدود ۳۷ هکتار در حاشیه پارک کوهستان احداث میشود. با توجه به قرار گرفتن این پارک در حاشیه جاده برای توقف و استراحت مسافران محل مناسبی است .
توسعه ایستگاه های دوچرخه سواری در یزد
مهدی شهریاری، مدیر حمل و نقل پارک شهرداری یزد هم در پاسخ به خبرنگار ایسنا با اشاره به این که فرهنگ دوچرخهسواری، یکی از فرهنگهای قدیمی و اصیل در یزد است، بر حفظ این اصالت تاکید و اظهار کرد: یزدیها اعم از روحانی تا بازاری از گذشتهها مانوس با دوچرخه بودهاند و به همین دلیل نیز از یزد به عنوان شهر دوچرخهها یا شده است.
این مسئول در مورد ترویج فرهنگ دوچرخهسواری در یزد، بیان کرد: مناسبات فرهنگی مانند فرهنگ دوچرخهسواری میتوانند پتانسیلی برای برگزاری همایشهای این ورزش باشد و با تاکید بر مقولههایی مانند محله محوری از این پتانسیل جهت ایجاد رقابتهای لازم استفاده شود. علاوه بر محلات شهرستانهایی مانند مهریز یا منطقه فهرج از توابع بخش مرکزی یزد نیز اقدام به برگزاری سلسله همایشهای دوچرخهسواری میکنند که تاثیر خوبی در حفظ این فرهنگ و ترویج آن در بین عموم مردم دارد.
شهریاری، استفاده از پاکروها را یکی از مناسبترین شیوههای مقابله با معضلاتی مانند آلودگی هوا، ترافیک و آلودگی صوتی در شهرها دانست و گفت: شهرداری در این رابطه باید به دنبال ایجاد تغییرات کلان در برنامهها از جمله استفاده از پاکروها باشد.
وی با بیان اینکه دوچرخه از جمله پاکروهای مناسب برای استفاده به عنوان حمل و نقل عمومی است، اذعان کرد: مسیر پاکروها برای ترغیب شهروندان به استفاده از آن ها نیاز توسعه دارد. پاکروها به عنوان وسایل حمل و نقل شهری نیاز به پلاکگذاری دارند که البته این موضوع در حال بررسی است.
وی در مورد ارائه تسهیلات برای خرید انواع پاکروها جهت ترغیب شهروندان به استفاده از آنها نیز گفت: خرید اقساطی و ارائه تسهیلات میتواند عامل تاثیرگذاری در ترغیب به استفاده از انواع پاکروها باشد.
وی با اشاره به فعالیت کنونی چهار ایستگاه دوچرخه در سطح شهر یزد، گفت: متاسفانه نحوه نادرست اجاره دوچرخه در این ایستگاهها باعث شده که استقبال چندانی از آنها نشود لذا در نظر داریم با ساماندهی آنها، با همکاری اداره کل ثبت احوال ضمن تایید هویت افراد از طریق سامانههای برخط، تنها هزینه ناچیزی بابت اجاره دوچرخه از افراد اخذ شود.
وی ادامه داد: قرار است که ایستگاههای دوچرخه نیز به صورت شبکهای فعال شوند تا افراد بتواند در هر ایستگاه نزدیک، دوچرخه را تحویل و در نزدیکترین ایستگاه به مقصد دوچرخه خود را تحویل دهند.
مسئول حمل و نقل پاک شهرداری یزد از برنامهریزی برای افزایش ۲۰ ایستگاه دوچرخه در شهر یزد با بیش از ۶۰۰ دستگاه دوچرخه خبر داد و گفت: در نظر داریم تا اپراتور در این ایستگاهها حذف و سامانههایی به روز جایگزین شود .
گزارش از مهتاب محمدیان، خبرنگار ایسنا
انتهای پیام