کارآفرینی با  جان سختی

«كسب‌وكار» از دوازدهمين جشنواره ملی كارآفرينان برتر گزارش مي‌دهد

کارآفرینی با جان سختی

نیم درصد از کل فضای کسب‌وکار در اختیار کارآفرینان است که این میزان ۳۸ درصد بازار اشتغال را به خود اختصاص داده است.

محمد جوادی قاضیانی

به گزارش کسب و این آمار بخشی از صحبت‌های سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جشنواره ملی کارآفرینان برتر بود که روز گذشته با معرفی کارآفرینان برتر در سالن ۱۷ شهریور وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد و در نهایت ۱۰ کارآفرین به عنوان کارآفرین برتر ملی در سال ۹۶ برگزیده شدند و از آنها تقدیر به عمل آمد.

ایجاد مدرسه‌های اشتغال و کارآفرینی
انوشیروان محسنی‌بندپی، سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایجاد مدرسه‌های اشتغال و کارآفرینی برای جوانان، حمایت از پارک‌ها و مراکز رشد، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، توسعه مهدکودک‌های خلاق و نوآور با هدف استعدادسنجی فرزندان از سنین کودکی و ایجاد زنجیره‌های ارزش از تولید تا توزیع را مهم‌ترین برنامه‌های این وزارتخانه در حوزه توسعه کارآفرینی و اشتغال عنوان کرد. وی افزود: کشور ما از سرمایه‌های انسانی ارزشمند و سرمایه‌های طبیعی ذی‌قیمتی برخوردار است، اما در اینکه آیا در نظام برنامه‌ریزی هوشمند توانسته‌ایم از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم، جای سوال است. وی بر ضرورت برنامه‌ریزی استراتریک، راهبردی و بلندمدت برای کارآفرینان ازسوی دولت تاکید و در ادامه با اشاره به وضعیت ایران در رتبه‌بندی فضای کسب‌وکار جهانی و جوانان جویای کار در کشور خاطرنشان کرد: در زمینه فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی رتبه خوبی در دنیا داریم و فارغ‌التحصیلان ما در بسیاری از محیط‌های علمی توانسته‌اند توانمندی‌های خود را به منصه ظهور بگذارند و باید شرایطی را فراهم کنیم که در زمینه ترویج و نهادینه کردن فرهنگ کارآفرینی گام‌های اساسی ‌برداریم. محسنی‌بندپی با تاکید بر ضرورت ایجاد انگیزه کار، مشاوره و پژوهش‌های لازم با هدف افزایش بهره‌وری گفت: در این راستا از رتبه ۸۵ در شاخص‌های جهانی به ۷۲ ارتقا پیدا کرده‌ایم.
محسنی‌بندپی «توانایی مهارت‌های کارآفرینی» و «توسعه مشاغل و کسب‌وکارهای نوپا» را دو مولفه دیگر توسعه کارآفرینی در کشور عنوان کرد و افزود: ما سیاست‌گذاران باید در این دو حوزه بیشتر تمرکز کنیم. اگر سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور به عنوان متولی آموزش‌های غیررسمی و مهارتی تاکنون یک نسخه واحد برای کل کشور تجویز می‌کرد، امروز باید به تناسب ظرفیت‌های اشتغالزای هر استان، یک نسخه منحصربه‌فرد با آن منطقه را تجویز کند.
سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه مهم‌ترین اقدامات پیش‌روی این وزارتخانه در حوزه کارآفرینی را تشریح کرد و ایجاد مدرسه‌های اشتغال و کارآفرینی برای جوانان، حمایت از پارک‌ها و مراکز رشد، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، توسعه مهدکودک‌های خلاق و نوآور با هدف استعدادسنجی فرزندان از سنین کودکی و ایجاد زنجیره‌های ارزش از تولید تا توزیع را مهم‌ترین برنامه‌های این وزارتخانه در حوزه توسعه کارآفرینی و اشتغال عنوان کرد.

پیشتازی صنعتی‌ها برای شرکت در جشنواره
رحیم سرهنگی، رئیس دبیرخانه این جشنواره و مدیرکل توسعه کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در تشریح فرایند برگزاری این جشنواره گفت: برای برگزاری دوازدهمین جشنواره کارآفرینان برتر، ثبت‌نام کارآفرینان از نیمه دوم سال ۱۳۹۶در سامانه کارآفرینان برتر
(WWW. karafarinanebartar. ir) آغاز شد. تعداد کل ثبت‌نام‌شدگان در ۳۱ استان کشور ۶۱۵۸ نفر بود که از این تعداد ۸۰ درصد را مردان و ۲۰ درصد را زنان تشکیل دادند. همچنین از این تعداد ثبت‌نامی در سامانه جشنواره، ۲۰ درصد در بخش کشاورزی، ۴۱ درصد در بخش صنعت و ۳۹ درصد در بخش خدمات بودند. در این فرایند ۴۳۱۲ طرح از مرحله اول که شامل دلایل حضور در جشنواره و ورود به عرصه کارآفرینان و پاسخ به سوالات نوآوری بود، عبور کردند. مرحله دوم داوری شامل گردش مالی و اشتغال (رشد ترکیبی) طرح‌ها بود که تعداد ۳۴۹ طرح نیز از این مرحله عبور و به بخش اختصاص داور راه پیدا کردند.
وی با اشاره به اینکه در ادامه این روند هر طرح ازسوی ۳ داور بومی، غیربومی و تخصصی مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت، افزود: پس از ارزیابی طرح‌ها ازسوی داوران مربوطه و تعیین امتیاز، بازدید میدانی از طرح‌ها صورت پذیرفت و پس از پالایش امتیازات و بررسی نتیجه بازدیدهای میدانی ۱۶۷ نفر به عنوان برگزیدگان استانی انتخاب شدند که از این تعداد ۸۱ نفر در بخش صنعت، ۴۵ نفر در بخش کشاورزی و ۴۱ نفر در بخش خدمات فعالیت داشتند. در ادامه با بررسی میانگین رشد ۴ ساله طرح‌ها و تعیین حد نصاب رشد بنگاه‌ها (شرکت‌ها) تعداد ۴۲ طرح جهت ارزیابی در سطح ملی انتخاب و نسبت به بازدید میدانی و ارزیابی آنها ازسوی داوران ملی اقدام شد که از این تعداد ۱۶ طرح در بخش صنعت، ۱۰ طرح در بخش کشاورزی و ۱۶ طرح در بخش خدمات فعالیت داشتند. به گفته وی، بعد از بازدید میدانی از طرح‌های کارآفرینان منتخب ازسوی داوران ملی و جمع‌بندی نتایج داوری‌ها در کارگروه علمی و شورای سیاست‌گذاری دوازدهمین جشنواره، تعداد ۱۰ کارآفرین به عنوان کارآفرین برتر ملی سال ۱۳۹۶ انتخاب شدند.

سختی دوام آوردن در حوزه کارآفرینی
در ادامه مراسم عیسی منصوری، رئیس شورای سیاست‌گذاری این جشنواره و معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: شهید کسی است که از تقدیر خودش گذر کند. پهلوان کسی است که با توجه به وضعیت‌های اقتصادی و عدم اطمینان، خودش را به درون آتش انداخته و با کارآفرینی سعی در کمک به گردش اقتصاد کشور دارد. قهرمانان اصلی کشور همین کارآفرینان هستند. بازار ارز و تحریم‌های کشور به وضوح بر همگان آشکار است. این کارآفرینان با آگاهی بر اینکه هیچ چیز در آینده قابل برنامه‌ریزی و اطمینان نیست، وارد گود می‌شوند و ماندن در حوزه کارآفرینی سخت است. با تمام این تفاسیر می‌بینیم که روز به روز میزان کارآفرینی در کشور رشد داشته است. GI ما از ۲۶ به ۲۱ رسیده و میزان رشد اشتیاق به ارتباط با بازار جهانی ۶ درجه رشد داشته است. اشتباه ما آنجا بود که تکیه به نهادهایی کردیم که از قضا مولد و کارآفرین نبوده‌اند. هنر کارآفرینی هنر ویژه است و هر کسی توان این پهلوانان اقتصادی را ندارد.

انتخاب سالار عقیلی به عنوان سفیر کارآفرینی وزارت کار
در این مراسم، سالار عقیلی، هنرمند محبوب کشورمان نیز ضمن اجرای زنده قطعات و ایجاد شور ملی در سالن از جانب سرپرست وزارت کار به عنوان سفیر کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی معرفی شد.

معرفی ۱۰ کارآفرین برتر ملی
۱٫ سلمان بارانی‌بهبهانی از شرکت نیک ریس
۲٫ هاله حامدی‌فر از شرکت سینا ژن
۳٫ سحر رحمانی و ثمر رحمانی از شرکت آلوم کابل کاوه
۴٫ جلیل سبحانی از اکسیر نوین فرایند آسیا
۵٫ عبدالحسین خدری از شرکت بندرسازان گناوه
۶٫ سید حامد واحدی از شرکت پترو صنعت گامرون
۷٫ غلامعلی اسلامی‌زاده از شرکت جلگه دز خوزستان
۸٫ حمیدرضا قلمکاری از شرکت سپاهان دانه پارسیان
۹٫ محمد شاکری و قاسم شاکری از شرکت گیاهان معطر پرند
۱۰٫ احمد طاهری از شرکت نوین بافان پرنک(هپی‌لند)

همچنین مطالعه کنید:

رئیسی: دولت از بخش‌های تعاونی و خصوصی حمایت می‌کند

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی امروز (پنجشنبه) در جشن احیای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.