صفحه اصلی / فرهنگی / کتاب و رسانه / نبود آموزش و نگاه مردسالارانه، آسیب عکاسی خبری ایران
نبود آموزش و نگاه مردسالارانه، آسیب  عکاسی خبری ایران

در نشست عکاسی خبری مطرح شد:

نبود آموزش و نگاه مردسالارانه، آسیب عکاسی خبری ایران

نگاه مردسالار در جامعه عکاسی ایران، اخلاق و منش عکاسانه، محدودیت های امنیتی عکاسان خبری، دستمزد پایین حق التصویرها بخشی از مباحثی بود که از طرف اساتید و پیشکسوتان عکاسان خبری در نشست تخصصی «عکاسی‌ خبری و مدیریت بحران» مطرح شد.

به گزارش کسب و کار نیوز، عکاسی در بحران، ضرورت توجه و حمایت از عکاسان خبری، عکاسی در بحران وظیفه‌ی انسانی یا وظیفه‌ی حرفه‌ای، راهکارهای حضور سریع و موثر عکاسان در بحران، کارکرد عکاسان خبری در بحران، چالش‌های عکاسان خبری در پوشش خبری بحران و نقش و تاثیر حضور عکاسان خبری در مدیریت بحران از جمله محورهای بحث در این نشست بود.

**عکاسی ایران مردسالار است
سعید صادقی عکاس پیشکسوت و دارنده مدال شجاعت جنگ در نشست تخصصی «عکاسی‌ خبری و مدیریت بحران» گفت: عکاسی بحران شفاف سازی درون بحران است و دیپلماسی کشورها تحت تاثیر تصاویر تغییر می کند، برای مثال درجنگ تحمیلی زمانی که صدام حلبچه را بمباران کرد قبل از انتشار تصاویر انگشت اتهام کشورهای غربی به سمت ایران بود و پس از انتشار عکسها صدام برای اولین بار در شورای عالی امنیت ملی محکوم شد.
سعید صادقی با انتقاد از هرج و مرج در عکاسی خبری ایران گفت: هر کسی که دوربین دارد عکاس نیست و اخلاق حرفه ای و و تخصص در کنار شناخت مباحث جامعه شناسی و روان شناسی عکاس خبری را تعریف می کند تا عکسهای تولید شده قادر باشد با بدنه جامعه ارتباط برقرار کند.
وی با انتقاد از جلوگیری حضور عکاسان در اعتراض های مردمی گفت: این محدودیت ها باعث کور کردن عکاسی خبری و توهین به تاریخ است.
«نگاه‌ عکاس باید به بدنه اجتماعی جامعه باشد باشد و باید از گره های سیاسی خود را رها کرد»
صادقی از حضور عکاسان در شاخه های مختلف عکاسی انتقاد کرد و افزود: عکاسی پرتره تخصص خود را دارد همانطور که عکاسی ورزشی از بحران و تبلیغات جدا است و عکاسانی که میان شاخه های مختلف پرسه می زنند نمی توانند عکاسان تاثیرگذار و موفقی باشند.
این عکاس جنگ با انتقاد ازنگاه مردسالار درعکاسی خبری ایران گفت: زنان عکاس عمدتا مورد بی توجهی قرار می گیرند و برای مثال چند روز گذشته از عکاسان انقلاب در مراسمی دعوت شده بود که در آن لیست من به عدم حضور مریم زندی و رعنا جوادی عکاسان خوب انقلاب اعتراض کردم.

**سردرگمی عکاسان در دریافت مجوز عکاسی
محمد فرنود عکاس پیشکسوت که در ۴۰ سال گذشته تمامی شرایط بحرانی همچون انقلاب، جنگ و بلایای طبیعی را تجربه کرده است دراین نشست گفت: وظیفه عکاس گرفتن عکس خوب است وعکاس باید تجربه خود را صادقانه با دیگران به اشتراک بگذارد.
وی افزود: پیش بینی بحران کارخانواده مطبوعات است و عکاس نباید بحران را تشدید کند بلکه باید آن را مهار کند و برای جمع کردن بحران باید شوک لازم را با تصویر خود ایجاد کند تا صحیح و به سرعت مدیریت شود.
فرنود با انتقاد از تعدد نهادها درماموریت های موازی افزود: عکاسان خبری نمی دانند با چه نهادی روبرو هستند و گاها برای گرفتن عکس باید از چه سازمانی مجوز گرفت.
وی با تشریح سختی های کار عکاسی خبری در گذشته گفت: امروزه من در این مکان صحبت می کنم و همزمان میلیون ها نفر آن را مستقیم مشاهده می کنند درحالی که در گذشته یک تصویر برای رسیدن به قاره دیگر باید با چند کشور و چند خلبان هماهنگ می شد.
«با تمام این مشکلات فراموش نمی کنم زمانی که تصاویر زلزله رودبار را به تمامی جهان مخابره کردم و و نزدیک به دو میلیون دلار کمک های انسان دوستانه جمع آوری شد.»

**عکاس بحران در هر شرایطی روحیه خود را حفظ می کند
افشین والی‌نژاد عکاس و خبرنگار بین المللی، که حضور در زلزله رودبار، بم، جنگ عراق وافعانستان را در کارنامه خود دارد و تنها خبرنگاری در واقعه سونامی ژاپن بود که تا آخرین لحظه در محل ماند و به سراسر جهان اطلاع رسانی کرد، وی نیز در این نشست گفت: یک عکاس بحران باید در هر شرایطی روحیه خود را حفظ کند و به اوضاع مسلط باشد، این به آن معنی نیست که بی رحم باشد بلکه برای اطلاع رسانی صحیح باید بر احوالاتش تمرکز داشته باشد.
وی با یادآوری خاطرات سونامی ژاپن گفت: در آخرین روزهای فاجعه سونامی ژاپن، من تنها خبرنگار در جهان بودم و این شرایط برای یک خبرنگار آزاد به معنی یک معجزه است تا بتواند با رقم های کلان برای رسانه های بین المللی کار کند ولی در آن شرایط تصمیم گرفتم که کمک رسانی کنم و تصاویر زیادی برای خودم گرفتم و به هیچ رسانه ای در جهان ندادم و هیچ عکسی از من در مظبوعات چاپ نشد.

**کارت خبرنگاری در بحران ها بی اعتبار است
جواد گلزارعکاس پیشکسوت روزنامه همشهری با انتقاد از نبود هماهنگی نهادهای مختلف در بحران ها گفت: کارت های شناسایی خبرنگاری و حتی کارت معتبر خبرنگاری وزارت ارشاد و حتی مجوز عکاسی نیروی انتظامی کوچکترین ارزشی در زمان های بحران ندارد و گویی همه نهادهای دولتی دست به دست هم می دهند تا تصویری برای تاریخ ثبت نشود و ما عکاسان یاد گرفتیم از شیوه های غیرمعمول بدون مزاکره با افراد مسئول کار خود را پیش ببریم و تصویر خود را ثبت کنیم.
وی با اشاره به دستمزد پایین عکاسان خبری در مقایسه با مشاغل دیگر گفت: عکاسان خبری با مشکلات اقتصادی مواجه هستند و از طرفی حقوق اولیه عکاسان زن و عکاسان حق التصویر رعایت نمی شود و رسانه ها به راحتی عکاسان را اخراج می کنند و انجمن های مختلف عکاسی توان تصحیح این شرایط را ندارند.
گلزار در آخر تشریح جایگاه عکاسی در مطبوعات گفت: دوربین اسلحه عکاسان خبری است که بحران ها را نشانه می گیرند و مطبوعات و آژانس های خبری در جهان امروز جایگاه عکس را فهمیدند که به دلیل سندیت از یک مقاله تاثیر بیشتری دارد.

**ضرورت آموزش برای عکاسان بحران
حسین حاتمی عکاس پیشکسوت نیز در این نشست با اشاره به ضرورت آموزش برای طرف های درگیر در بحران گفت:قبل از شروع جنگ آمریکا با عراق فراخوانی برای خبرنگاران و عکاسان رسانه ها ارسال می شود و از آنها درخواست می کنند که خبرنگار و عکاس خود را برای آموزش چگونگی رفتار در شرایط بحرانی برای حفظ جان خود و دیگران و همچنین مخابره اخبار و تصاویر آموزش ببینند.
وی با تشریح شرایط بحرانی برای عکاسان خبری گفت: بحران در عکاسی خبری محدود به درگیری ها و بلایای طبیعی نیست و هر اتفاق غیر طبیعی که موقعیت های مختلف اجتماعی و فردی را به هم بزند بحران است حال می تواند مسایل اقتصادی و بحران دارو باشد و با خشکسالی و گرانی نان.
نشست تخصصی «عکاسی‌ خبری و مدیریت بحران» از سلسله نشست‌های تخصصی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها با حضور حمید ضیایی‌پرور (مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها)، افشین والی‌نژاد (عکاس و خبرنگار)، حسین حاتمی (عکاس و خبرنگار)، محمد فرنود (عکاس خبری)، جواد گلزار (عکاس خبری روزنامه‌ی همشهری) و سعید صادقی (عکاس خبری) در محل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها برگزار شد.
فراهنگ**۹۰۳۱** ۱۴۱۸

همچنین مطالعه کنید:

یک ایرانی رکورد جهانی طولانی ترین مستند ویدیویی از مسیر زندگی را ثبت کرد

احمدرضا شجاعی در این نشست خبری از ۲۰ سال سابقه مداوم فعالیت های خود و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.