صفحه اصلی / کارآفرینی / اخبار و رویدادهای کارآفرینی / سهم کارآفرینی درفضای کسب وکار نیم درصد است

سرپرست وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی:

سهم کارآفرینی درفضای کسب وکار نیم درصد است

سرپرست وزارت تعاون با اشاره به اینکه در حال حاضر فقط نیم درصد از فضای کسب و کار کشور در اختیار کارآفرینان قرار دارد، گفت: همین سهم نیم درصدی ۳۸ درصد از اشتغال کشور را به خود اختصاص داده است.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از مهر، انوشیروان محسنی بندپی در دوازدهمین جشنواره ملی کارآفرینان برتر گفت: ما کشوری داریم که هم دارای سرمایه های انسانی بسیار ارزشمند و هم دارای سرمایه های طبیعی ذی قیمت است. ولی آیا در یک نظام برنامه ریزی و هوشمند و برنامه های استراتژیک از این ظرفیت ها به خوبی استفاده کرده ایم که یک علامت سوال باید در کنار آن قرار دهیم؛ چه در حوزه شاخص های کلان اقتصادی کارآفرینی و بهبود فضای کسب و کار و چه در بعد داخلی که با خیل جوانان جویای کار مواجهیم و بیکاری به عنوان یک معضل فراروی آنها قرار دارد.

سرپرست وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه در بعد علمی ایران در بین ۵ کشور نخست دارای فارغ التحصیلان مهندسی قرار دارد، ادامه داد: اما به رغم این رتبه قابل قبول علمی، در تولید انبوه دچار مشکل هستیم.

وی با تاکید بر اینکه کارآفرینان امروز نیازمند یک برنامه کلان و استراتژیک هستند، با اشاره به معرفی ۱۰ کارآفرین برتر ملی در جشنواره امروز گفت: اگر امروز از این ۱۰ کارآفرین ملی تجلیل می کنیم، اما هزاران نفر از این ۱۰ نفرها در کشور وجود دارند که زمینه اشتغال را برای جوانان فراهم کرده اند.

بندپی افزود: اگر در دنیای امروز و در کشورهای پیشرفته تبدیل ایده به محصول و پیوند صنعت و علم و همچنین رونق کارآفرینی منجر به اشتغال شده است و دستاوردی به نام اشتغالزایی را به همراه داشته است، کشورما نیز چاره ای جز این ندارد.

این مقام مسئول در وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه در حال حاضر فقط نیم درصد از فضای کسب و کار کشور در اختیار کارآفرینان قرار دارد، تصریح کرد: همین سهم نیم درصدی ۳۸ درصد از اشتغال کشور را به خود اختصاص داده است. بنابراین باید در زمینه ترویج و نهادینه کردن کارآفرینی گام های اساسی برداریم. اگر تا دیروز سرمایه های زیر زمین و روی زمین صرفاً می توانستند برای کشور ارزش افزوده ایجاد کنند، اما آنچه که امروز باید مورد توجه قرار گیرد، توسعه بنگاه های کارآفرینی و تولیدی است که می توانند ارزش افزوده ایجاد کنند.

وی رونق کسب و کار و اشتغال را یکی از اولویت های مهم دولت تدبیر و امید عنوان کرد و گفت: از سال ۸۴ تا ۹۲ سالانه فقط ۷۷ هزار نفر به فضای کسب و کار کشور اضافه شده اند و به جمع شاغلان پیوسته اند اما از سال ۹۲ همزمان با روی کار آمدن دولت دوازدهم تا سال ۹۶ سالانه به طور میانگین ۸۰۰ هزار نفر وارد بازار کار شده اند و دولت مکلف است تا سال ۱۳۹۹ سالانه برای نزدیک به یک میلیون نفر شغل ایجاد کند و یکی از بخش هایی که می تواند این سیاست را شتاب دهد رفع موانع تولید، اصلاح نظام بنگاه ها داری و واگذاری درست بنگاه ها به بخش خصوصی است.

سرپرست وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی اقتصاد مبتنی بر اقتصاد دانش بنیان را یکی از سیاست های در دستور کار این وزارتخانه عنوان کرد و افزود: برای توسعه کارآفرینی در کشور سه مولفه مهم باید وجود داشته باشد؛ نخستین مولفه گرایش مردم به کارآفرینی است که خوشبختانه این عزم در جامعه و در بین جوانان دارای صاحب ایده وجود دارد.

محسنی بندپی «توانایی مهارت های کارآفرینی» و «توسعه مشاغل و کسب و کارهای نوپا» را دو مولفه دیگر توسعه کارافرینی در کشور عنوان کرد و افزود: ما سیاستگذاران باید در این دو حوزه بیشتر تمرکز کنیم. اگر سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور به عنوان متولی آموزش های غیررسمی و مهارتی تاکنون یک نسخه واحد برای کل کشور تجویز می کرد، امروز باید به تناسب ظرفیت های اشتغالزای هر استان، یک نسخه منحصر به فرد با آن منطقه را تجویز کند.

سرپرست وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در ادامه مهمترین اقدامات پیش روی این وزارتخانه در حوزه کارآفرینی را تشریح کرد و افزود: ایجاد مدرسه های اشتغال و کارآفرینی برای جوانان، حمایت از پارک ها و مراکز رشد، حمایت از شرکت های دانش بنیان، توسعه مهدکودک های خلاق و نوآور با هدف استعدادسنجی فرزندان از سنین کودکی و ایجاد زنجیره های ارزش از تولید تا توزیع را مهمترین برنامه های این وزارتخانه در حوزه توسعه کارآفرینی و اشتغال عنوان کرد.

محسنی بندپی از آمادگی این وزارتخانه برای نشست های مشترک با کارآفرینان به منظور بررسی راهکارهای رفع موانع فعالیت های کارآفرینانه خبر داد.

همچنین مطالعه کنید:

✅عنوان دوره: تدوین برنامه کسب وکار – طرح تجاری (بیزینس پلن)

✅گارگاه آموزشی آنلاین ✅عنوان دوره: تدوین برنامه کسب وکار – طرح تجاری (بیزینس پلن) ✅مدرس: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.