به گزارش کسب و کار نیوز، «غلامحسین دغاغله» عصر یکشنبه در میزگرد «بررسی راهکارهای انتقال حمل کالا از جاده روی ریل» بیان کرد: در کشور ما ۹۰ درصد بار در جاده منتقل می شود و پارسال طبق بارنامه های صادر شده حدود ۴۸۲ میلیون تن بار در کشور جابجا شد.
دغاغله گفت: به طور متوسط روزانه ۱۰۰ هزار بارنامه در کشور صادر می شود اما با این حال ناوگان موجود کشور بیشتر از این ظرفیت است.
این مسوول ادامه داد: ۳۳۷ هزار دستگاه ناوگان باری کشور دارای کارت هوشمند از این سازمان است اما آمارها نشان می دهد فقط ۲۹۰ هزار دستگاه از این ناوگان به علت پیمایش سهمیه سوخت دریافت می کنند.
وی اضافه کرد: در ۲ سال گذشته نوبت انتظار بار در بنادر کشور به ۲۷ روز رسید و راننده ماهیانه چهار سرویس بار از بنادر به مقاصد مختلف منتقل می کرد اما اکنون شمار سرویس رانندگان به حدود یک رسیده، در حالی که هزینه رانندگان بسیار بیشتر شده است؛ بنابراین بین عرضه و تقاضای حمل بار در کشور وضعیت نامتعادلی وجود دارد.
** راه تحقق سهم ۲۵درصدی ریل در حمل بار از زبان مدیرکل راه آهن
مدیرکل بازرگانی و بازاریابی شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در این میزگرد گفت: با انتقال برخی بارهای حجیم از جاده به ریل، دسترسی به سهم ۲۵ درصدی این شبکه حمل و نقلی در جابجایی بار به سهولت امکانپذیر است.
«سیدمرتضی علی احمدی» افزود: سهم شبکه حمل و نقل ریلی در جابجایی بار کشور به حدود ۱۰ درصد رسیده است و براحتی می تواند به حدود ۲۵ درصد افزایش یابد.
وی ادامه داد: حدود ۵۰ میلیون تن بار در شبکه ریلی حمل می شود و اگر ما بتوانیم همین میزان به ظرفیت کنونی اضافه کنیم، سهم شبکه ریلی در حمل بار کشور حدود ۲۵ درصد افزایش می یابد.
علی احمدی تصریح کرد: مشکل اصلی ما در این بخش نبود اتصال مراکز بار به شبکه ریلی است.
به گزارش کسب و کار نیوز، قرار است برای بررسی راهکارهای انتقال بار از جاده به شبکه ریلی، میزگردهای تخصصی در شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران با حضور دست اندرکاران دولتی و غیردولتی برگزار شود.
نشست عصر امروز نخستین میزگرد در این زمینه بود.
اقتصام*۱۱۰۸*۳۰۶۱*۱۹۶۱*