صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / دولت «محصولات دانش‌بنیان» را نمی‌خرد/توان بازاریابی شرکت‌های ایرانی ضعیف است
دولت «محصولات دانش‌بنیان» را نمی‌خرد/توان بازاریابی شرکت‌های ایرانی ضعیف است

رئیس پارک فناوری خراسان رضوی:

دولت «محصولات دانش‌بنیان» را نمی‌خرد/توان بازاریابی شرکت‌های ایرانی ضعیف است

رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی گفت: اساسی‌ترین مشکل شرکت دانش‌بنیان در ایران عدم خریداری محصولات و خدمات این شرکت‌ها از سوی دولت است.

پارک علم و فناوری

دکتر رضا قنبری در گفت‌وگو با ایسنا، با اعلام این مطلب اظهار کرد: ما به صورت جدی به دنبال ارتباط پویا و مستمر بین دانشگاه فردوسی و شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری هستیم. این نکته را به مدیران آموزشی و پژوهشی دانشگاه منتقل کردیم که اگر دانشگاه نتواند با شرکت‌های دانش‌بنیان ارتباط برقرار کند باید بسیار تامل کرد، چرا که بدنه اصلی دو نهاد مذکور از جنس و ساخت دانش هستند.

وی افزود: تمام تمرکز ما از سال پیش بر ایجاد این ارتباط بوده، ولی نقطه ضعف استان خراسان رضوی ناتوانی از همکاری کنار یکدیگر است و نمی‌توانیم به طور تیمی فعالیت صحیح و درستی داشته‌باشیم. از نهادهایی که ذیل علم و دانش هستند، توقع بر این است که در ایجاد شبکه فناوری بسیار کوشا باشند.

قنبری در خصوص روایت جهانی از پارک‌های علم وفناوری گفت: ایده‌آل‌های جهانی برای پارک‌های علم وفناوری به این صورت بیان می‌شود که پارک‌ها باید دو نهاد غول‌آسای علوم و فناوری را که همانا دانشگاه و صنعت هستند، اداره کنند. در حقیقت به علت چابکی پارک‌ها نقش شبکه‌سازی بر عهده نهاد مزبور است. 

رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی با اشاره به جوانی نیروهای فعال در پارک، اظهار کرد: در پارک خراسان نیروهای جوان کشور به فعالیت می‌پردازند و حتی شرکتی وجود دارد که میانگین سنی آن ۲۸ سال است. در این فضای پر از ناامیدی و یاس مشاهده انگیزه این جوانان بسیار لذت‌بخش خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه دولت محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان را نمی‌خرد، خاطرنشان کرد: برای شبکه‌سازی در حقیقت به ترویج فرهنگ کارآفرینی نیاز است و این مهم به دست خبرگزاری‌هایی چون ایسنا صورت خواهد پذیرفت. چهار مشکل اساسی در بین شرکت‌های دانش‌بنیان وجود دارد که اساسی‌‍‌ترین آن عدم خریداری محصولات و خدمات این شرکت‌ها از سوی دولت است که در این زمینه باید دست یاری به سوی شما دراز کرد. 

قنبری تاکید کرد: باید عنوان کرد که حمایت از تولید داخلی و کالای ایرانی چندان جایگاهی در تفکر دولت‌مردان ندارد. بسیاری از شرکت‌ها با بی‌مهری دولت مواجه شده‌اند. مدیران دولتی جهت اعتماد به جوانان ریسک نمی‌کنند. مدیران بیشتر علاقه دارند که بیشتر در مقابل رسانه‌ها سخن بگویند.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی اظهار کرد: در بحث خدمات به دولت کاری نداریم، ولی بزرگترین مشتری شرکت‌ها در صنایع بزرگ و کوچک دولت است. شرکت‌های دولتی و نیمه‌دولتی هنگام خرید از شرکت‌های دانش‌بنیان انتظارات خود را به قدری فراتر می‌برند که این انتظارات را از شرکت‌های مطرح اروپایی نمی‌توانند داشته باشند. 

وی در خصوص پیشرو بودن شرکت‌های دانش‌بنیان عنوان کرد: اداره استاندارد کشور بیان می‌کند که برای محصولات پارک استانداردهای لازمه را نمی‌تواند تعریف کند و شرکت‌ها جهت راستی‌آزمایی استاندارد محصولات خود باید به کشورهای اروپایی بروند. مسئله اصلی در این بین عقب‌ماندگی بوروکراتیک دولت است. گویی شاگردی پرورش یافته که از استاد خود فراتر رفته است. 

قنبری ادامه داد: وانگهی از ظرفیت‌های قانونی پارک متاسفانه استفاده نشده است و آن نیز عدم حضور مدیران شرکت‌ها در مدیریت پارک است. از ویژگی‌های پارک علم و فناوری کوچک‌تر بودن ستاد مدیریت آن به نسبت نیروی فعال در پارک است. 

تبلور اقتصاد بخش خصوصی در پارک علم و فناوری هویداست

رئیس پارک علم و فناوری خراسان تاکید کرد: اگر می‌خواهیم تبلور بخش خصوصی در اقتصاد ایران را مشاهده کنیم باید به پارک علم و فناوری مراجعه کنیم چرا که حدود ۱۲ برابر بخش دولتی از سوی بخش خصوصی در پارک علم و فناوری سرمایه‌گذاری شده و برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان از سوی بخش خصوصی بسیار تلاش شده است.

قنبری با اشاره به فعالیت‌های بین‌المللی شرکت‌های دانش‌بنیان بیان کرد: همکاری‌هایی میان موسسات وابسته به دفتر آیت‌الله میلانی که در انگلستان مستقر است با بخش ICT  پارک صورت گرفته است که محصولات فرهنگی به دست جوانان ما ساخته شود و از طریق موسسات وابسته در اختیار شیعیان جهان قرار بگیرد. 

وی اضافه کرد: ما شرکتی در پارک داریم که داستان‌های ناب ایرانی را جهت عرضه برای کشورهای شبه قاره هند و آسیا مهیا می‌کنند. این‌ها جوانانی هستند که در همین دانشگاه فردوسی مشغول به تحصیل هستند اما رئیس دانشکده هم از این اقدام خبری ندارد. 

قنبری تصریح کرد: این شبکه نیازمند معرفی است. باید مطالبات جوانان بیان شود. شرکتی وجود دارد که توسط جوانی ۱۹ ساله تاسیس شده و اکنون این فرد در سن ۲۱ سالگی توانسته سرمایه‌ای ۶ میلیارد تومانی برای توسعه طرح‌های خود مهیا کند.

فرهنگ کارآفرینی باید در ایران قوت پیدا کند

رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی اظهار کرد: فرهنگ کارآفرینی باید در ایران قوت پیدا کند. دانشجوی این کشور نباید مدام از نشدن‌ها بگوید. الگوهایی در همین شهر حضور دارند که بر ناامیدی خط بطلان کشیده‌اند. قطعا این افراد می‌توانند در گسترش فرهنگ کارآفرینی نقش موثری ایفا کنند. 

وی با تشریح همکاری‌های دانشگاه فردوسی و پارک علم و فناوری بیان کرد: کارهای بسیار خوبی در دانشگاه صورت گرفته و اکنون اگر کارآموزی دانش‌آموزان دانشگاه فردوسی در شرکت‌های پارک صورت بگیرد، علاوه بر امتیاز کارآموزی، یک امتیاز پژوهشی هم به دانشجو تعلق خواهد گرفت که این اقدام بسیار در تشویق دانشجویان به حضور در پارک موثر است.

به دنبال حضور شورای صنفی دانشجویان در پارک علم وفناوری هستیم

وی ادامه داد: به دنبال حضور شورای صنفی در پارک هستیم و اگر ممکن باشد چند تن از اساتید کارآفرین دانشگاه دوره‌ای در پارک بگذرانند و در جلسات پارک حضور بهم رسانند. از رشته‌هایی نظیر مهندسی شیمی و مهندسی کامپیوتر در پارک حضور یافتند. بیشتر نیازمند صبری هستیم که فرهنگ کارآفرینی در کشور جا بیفتد. 

قنبری در خصوص وضعیت کلی صنعت کشور خاطرنشان کرد: در زمینه بدنه صنعت کشور می‌توان گفت که عقب‌ماندگی‌هایی وجود دارد، اما بحث من بر سر الگوها و پیشران‌های صنعت کشور است. افرادی هستند که هم‌اکنون برای کشورهای پیشرفته آسیا مشغول تولید محصولات هستند و از قضا چرخ زندگی خود را می‌چرخانند. اما مسئله این است که دچار ناامیدی نشدند.

توان بازاریابی شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی ضعیف است

وی اضافه کرد: در بدنه اصلی مدیریتی کشور تلاش برای استفاده از محصولات دانش‌بنیان وجود دارد، اما توان بازاریابی شرکت‌های ایرانی با اروپایی برابر نیست و طبعا جذابیت بازاریابی آن شرکت‎ها رغبت خرید از محصولات ایرانی را کاهش می‌دهد. 

قنبری تاکید کرد: بحث اصلی ریسک بر روی اعتبار برندهاست و اعتبار برندهای اروپایی به حتم بیشتر از محصولات ایرانی است و مسئله ریسک مطرح شده نیز مربوط به همین زمینه است. شرکت‌ها در این زمینه نیازمند کمک هستند.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی در خصوص مشکلات بوروکراتیک در بدنه دولت بیان کرد: یکی از مشکلات حال حاضر شرکت‌های دانش‌بنیان مسئله عقب‌ماندگی قانونی است و شرکت‌ها دچار مشکل هستند. به طور مثال یکی از معضلات ما قانون کار است، چرا که در بحث نیروی کار فعال در شرکت‎ها بحث پرورش نیروها وجود دارد و نیروها نمی‌توانند پس از پایان دوره آموزش مطابق قانون کار از شرکت خارج شوند و شرکت‌ها در قبال آموزش نیروها از آن‌ها تعهد خدمت اخذ می‌کنند. 

وی اضافه کرد: یکی دیگر از مشکلات شرکت‌ها مسئله تامین نیرو است که باید با کمک دانشگاه فردوسی این معضل حل شود و اقدامات خوبی در این زمینه صورت پذیرفته است که نقطه قوت روی مباحث IT است. مسئله کمی تفاوت انگاره‌ها میان دانشگاه و پارک است که امیدواریم به یک توافق برسیم.

قنبری تصریح کرد: مشکل آخر تمرکز نهادهای مدیریتی پارک‌ها در تهران است که مشکلات را دوچندان می‌کند. در حقیقت بازوی اجرایی پارک به اندازه سال‌های پیش نیست. زمانی اختیارات در دست پارک‌ها بود و آنقدر پارک‌ها در این حیطه بد عمل کردند که از دست پارک‌ها خارج کردند.

وی افزود: بحث ما این است که اختیارات بیشتری به پارک‌های رتبه یک اهدا کنید که در صورت محلی کردن بحث‌های اجرایی به چابکی کار می‌افزاید. 

رئیس پارک علم و فناوری خراسان در خصوص آفرینش ثروت از علم بیان کرد: ما باید آموزش ببینیم که از دانش ثروت بیافرینیم و در این آفرینش بایدهم دانشگاه و هم پارک اقدام کند. این مسئله در شبکه‌سازی رخ می‌دهد و باید شبکه‌سازی را در کشور و استان گسترش دهیم.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

اختصاص ۲۲۰۰۰ میلیارد تومان مطالبات پایان خدمت ۹۵ هزار نفر بازنشسته

به گزارش کسب و کار نیوز، “داود منظور” معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.