پنجشنبه , ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / هشدار ابوالغیط درباره بحران مالی اتحادیه عرب
هشدار ابوالغیط درباره بحران مالی اتحادیه عرب

هشدار ابوالغیط درباره بحران مالی اتحادیه عرب

دبیرکل اتحادیه عرب نسبت به بحران مالی این اتحادیه که احتمالا به توقف فعالیت‌های آن در خارج منجر شود، هشدار داد.

ابوالغیط

به گزارش کسب و کار نیوز، احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب در مصاحبه با روزنامه الشرق الاوسط درباره تعهد رئیس‌جمهور چین برای برگزاری نشست بین المللی درباره فلسطین گفت: مسئولان چینی خواهان همکاری و هماهنگی با ما درباره بسیاری از مسائل هستند. چین طی نشست وزارتی عربی-چینی متعهد شد که برای حمایت از حقوق مردم فلسطین با ما همکاری کند. از جمله اینکه یک نشست بین المللی درباره فلسطین برگزار کند. در هر حال مسئله فلسطین درحال حاضر به دلیل تصمیمات آمریکا در کانون توجهات است. تماس‌های زیادی در این راستا چه در سطح عربی و چه با طرف‌های بین المللی وجود دارد که هدف آن تأکید مجدد بر موضع عربی درباره حمایت از مسئله فلسطین است.

وی درباره نقش عربستان در دوره کنونی سران اتحادیه عرب گفت: عربستان نقش اساسی و مهمی در فعالیت مشترک عربی دارد و ریاستش بر این دوره فرصت خوبی برای پیشبرد همکاری و هماهنگی عربی است.

ابوالغیط مدعی شد: “ما شاهد افزایش مداخله ایران در امور کشورهای عربی هستیم. موضوع برای ما توجه آمریکا نیست بلکه خطر و پیامدهای روش ایران در منطقه است. به عنوان مثال شلیک موشک بالستیک تلاش‌های برای تحقق صلح در یمن را از بین می‌برد و تهدیدی برای امنیت و ثبات عربستان است.”

وی درباره درگیری فرانسه و ایتالیا بر سر لیبی و امکان برگزاری انتخابات گفت: پرونده لیبی در تمامی تماس‌هایی که با طرف‌های بین المللی داریم و نشست‌های شورای وزارتی و نشست اتحادیه مطرح است. نمی‌توانم بگویم چیزی به نام نزاع ایتالیا و فرانسه بر سر لیبی وجود دارد اما شاید این دو کشور روش‌های متفاوتی درباره تعامل با بحران دارند.

ابوالغیط درباره بازگشت سوری‌ها از لبنان به کشورشان گفت: ما به صورت دقیق رخدادهای سوریه را زیرنظر داریم. بحران سوریه بحرانی بسیار پیچیده است و طرف‌های زیادی در این بحران دخیل هستند که از جمله آن‌ها آمریکا، روسیه، ایران و ترکیه هستند. ما با فرستاده سازمان ملل درباره چگونگی برخورد با پیامدهای بحران در تماس هستیم. تعامل با آوارگان سوری یکی از موضوعات اصلی در این باره است. ما موضوع بازگشت آوارگان سوری از لبنان را پیگیری می‌کنیم و از فشارهای زیادی که لبنان در طول سال‌های اخیر به خاطر آوارگان داشته اطلاع داریم.

وی درباره اظهارات دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا درخصوص عراق و توصیفش به کشوری که هیچ آینده‌ای ندارد، گفت: به نظر من این اظهارات اغراق‌آمیز است. عراق در طول ۱۵ سال با بدترین مشکلات و چالش‌ها مواجه بوده اما پیروزی عراق بر تروریسم امید به بهبود اوضاع در این کشور را در دل‌ها زنده کرد به ویژه اینکه عراق کشوری قدرتمند و ریشه‌دار است. همچنان سختی‌هایی درباره تشکیل دولت جدید عراق وجود دارد اما ما امیدواریم خیلی زود این سختی‌ها به پایان برسد و دولتی با حضور تمامی گروه‌های سیاسی عراق تشکیل شود.

ابوالغیط درباره نشست سران عربی درباره توسعه و رشد در بیروت گفت: نشست‌های سران عرب فرصت خوبی برای مشورت میان رهبران درباره راه‌های تعامل با مسائل مختلف از جمله چالش‌های اقتصادی و اجتماعی و توسعه است که اوایل سال میلادی آینده محور مذاکرات در نشست بیروت خواهد بود.

وی درباره وضعیت اتحادیه عرب گفت: اتحادیه عرب با بحران مالی بزرگی روبروست که تأثیر منفی بر فعالیت‌های این اتحادیه در خارج می‌گذارد. مثلا ممکن است اتحادیه عرب نتواند در فعالیت‌های بین المللی شرکت کند. همگان از اتحادیه عرب سود می‌برند و برخی نمی‌خواهند به مسئولیت‌هایشان در قبال آن عمل کنند. من از همگان می‌خواهم هدف حفظ مفهوم کار مشترک عربی را در نظر بگیرند چراکه این تنها گزینه برای امت عربی طی مرحله کنونی است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

عقب‌نشینی FATF و موافقت با حذف نام ایران از ذیل توصیه شماره ۷

به گزارش کسب و کار نیوز، پیرو ارسال نامه اعتراضی از طرف وزیر امور اقتصادی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.