فرایند  پیچیده  دریافت  درگاه  اینترنتی

«كسب‌وكار» سخت تر شدن مسیر پرداخت آنلاین در کسب و کارهای مجازی را بررسی می کند

فرایند پیچیده دریافت درگاه اینترنتی

در جلـــسه هيــــات مقررات‌زدايي وزارت امور اقتصاد و دارايي كه چهارشنبه هفته گذشته با حضور نمايندگان اين وزارتخانه، بانك مركزي، مركز توسعه تجارت الكترونيكي، اتاق بازرگاني، سازمان بازرسي كل كشور، اتاق اصناف، اتحاديه كسب‌وكارهاي اينترنتي، سازمان نظام صنفي رايانه‌اي و انجمن فين‌تك برگزار شد بحث تسهيل فرايند دريافت درگاه پرداخت الكترونيكي مطرح شد كه قرار است اعضاي هيات مقررات‌زدايي روز دوشنبه، ۲۹ مرداد در رابطه با اين روند پيشنهادي جهت دريافت درگاه پرداخت الكترونيكي تصميم‌گيري کنند.

محمد جوادی قاضیانی 

به گزارش کسب و کار نیوز، روند پیشنهادی برای این فرایند ۶ مرحله دارد و باز هم این فرایند تایید برای دریافت درگاه پرداخت ازسوی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی انجام خواهد شد؛ مرکزی که تاکنون ارائه‌دهنده نماد اعتماد الکترونیکی نیز بوده و جالب است که انتقادات زیادی که در روند قبلی اعطای enamad بوده، منجر به فشار برای ایجاد تغییرات در این زمینه شده است. درباره پیشنهاد‌های این جلسه هم برای تسهیل فرایند‌های دریافت نماد اعتماد الکترونیکی انتقادات فراوانی وجود داشته است و مخالفان بسیاری را نیز دارد. مخالفان این طرح همچون عادل طالبی، عضو انجمن صنفی کسب‌وکار‌های اینترنتی اعتقاد دارد که دریافت نماد اعتماد در شرایط فعلی تنها باید یک گزینه اختیاری و برای افزایش اعتبار یک کسب‌وکار باشد. او می‌گوید که تاکنون دریافت نماد اعتماد، کسب‌وکارها را مجبور به پشت سر گذاشتن مراحل طولانی و وقت‌گیر کرده است. بنابراین به نظر می‌رسد ایجاد پنجره‌واحد برای دریافت درگاه اینترنتی هم دردسر تازه‌ای باشد که پیش‌روی کسب‌وکارهای مجازی گذاشته می‌شود. یا اینکه رضا الفت‌نسب، سخنگوی اتحادیه کسب‌وکار‌های اینترنتی در پاسخ به پیشنهاد برخی فین‌تک‌ها برای حذف الزام نماد اعتماد برای دریافت درگاه بانکی گفته‌ که آنها جهت حفظ بقا و مسائل اقتصادی خود با همکاری سازمان نظام صنفی رایانه‌ای و بدون در نظر گرفتن سایر جوانب و رعایت احتیاط لازم اقدام به ارائه این پیشنهاد به هیات مقررات‌زدایی کرده‌اند؛ طرحی که در صورت تصویب آن، دریافت درگاه بانکی نسبت به قبل آن سخت‌تر خواهد شد. این در حالیست که استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای آنلاین نقشی در ارائه این پیشنهاد نداشتند، ولی باید تبعات آن را بپذیرند.

۶ مرحله این فرایند
۱٫ متقاضی اخذ درگاه پرداخت الکترونیک در صورت داشتن «مجوز فعالیت معتبر از یکی از مراجع صدور مجوز مربوطه» با مراجعه به درگاهی واحد (که ظرف یک ماه ازسوی حاکمیت تعیین می‌شود) درخواست خود را به همراه اظهار مشخصات شخصی (پایه) خود ثبت می‌کند.
۲٫ مشخصات شخص متقاضی با استعلام‌های برخط همچون احراز هویت اشخاص حقیقی (سازمان ثبت‌احوال کشور)، اصالت کد ملی و شماره تلفن همراه (سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی)، اطلاعات صنفی متقاضی (مرکز اصناف و بازرگانان کشور)، کد پستی (شرکت ملی پست ج.ا.ا) و راستی‌آزمایی برخط احراز هویت اشخاص حقوقی (اداره کل ثبت شرکت‌ها) ازسوی درگاه واحد صورت می‌گیرد.
۳٫ در صورت مثبت بودن پاسخ راستی‌آزمایی ازسوی درگاه واحد و احراز دسترسی به دامنه توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، درخواست متقاضی طی همان روز به همراه استعلامات و اطلاعات شخصی همزمان به بانک مرکزی برای ارائه درگاه پرداخت و مرکز توسعه تجارت الکترونیک برای بررسی ضوابط اعلام‌شده تجارت الکترونیک ارسال می‌شود.
۴٫ مرکز توسعه تجارت الکترونیک شرایط متقاضی را با چک‌لیست استخراج‌شده از ضوابط تجارت الکترونیک کنترل و نظر خود را طی دو روز کاری اعلام می‌کند (در صورت عدم اعلام در زمان تعیین‌شده به منزله تایید است)، در صورت مطابقت، پاسخ همزمان برای متقاضی و بانک مرکزی ارسال خواهد شد، در صورت عدم مطابقت، ضمن اعلام موارد نقص، ۳ ماه به متقاضی فرصت داده خواهد شد که با ضوابط منطبق شود.
۵٫ مرکز توسعه تجارت الکترونیک مکلف است ضوابط مورد نیاز برای رعایت در عرصه تجارت الکترونیک را حداکثر یک ماه پس از ابلاغ موضوع ازسوی هیات مقررات‌زدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار با مشارکت بخش خصوصی، خبرگان تخصصی حوزه و دبیرخانه هیات مقررات‌زدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار مطابق قوانین و مقررات مرتبط جاری کشور در قالب چک‌لیست (اشاره‌شده در بند فوق) مشخص و اطلاع‌رسانی کند.
۶٫ در صورتی که متقاضی در مهلت ۳ ماهه فوق نتواند نقایص اعلامی را برطرف کند، طبق اعلام مرکز توسعه تجارت الکترونیکی درگاه پرداخت الکترونیک ازسوی بانک مرکزی به حالت تعلیق درخواهد آمد.

موازی کاری در دریافت درگاه پرداخت
شایان شلیله، دبیر انجمن صنفی کسب‌وکار‌های اینترنتی
ما با فرایند دریافت درگاه پرداخت الکترونیک موافق هستیم و هفته گذشته در جلسه‌ای که در کمیسیون مربوط به نظارت کسب‌وکار‌های اینترنتی برگزار می‌شد درباره ای نماد و حرکت آن به سمت رتبه‌بندی صحبت کردیم و قرار شد کسب‌وکارهای خانگی و کوچک یک نماد بدون ستاره داشته باشند و فرایند چک‌لیستی بسیار ساده‌تر شود. هرچقدر فرایند ای نماد ساده‌تر باشد کسب‌وکار‌های بیشتری می‌توانند آن را دریافت کنند. در حال حاضر نزدیک به ۲۵۰ هزار کسب‌وکار اینترنتی داریم و متاسفانه از این تعداد تنها حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار کسب‌وکار دارای ای‌نماد هستند و در صورتی که فرایند‌های دریافت آن به واقع تسهیل شود به قانونمندتر شدن این فضا بسیار کمک خواهد شد. از طرف دیگر اگر چک‌لیست الزامات ای‌نماد کسب‌وکار‌های اینترنتی به مرور کامل‌تر شود، می‌توانند امتیاز و ستاره بیشتری را به دست بیاورند که این مورد می‌تواند به نفع کسب‌وکار‌ها باشد و اعتماد بیشتری را جلب کنند. اما متاسفانه چون روند این تسهیل به صورت کامل درنیامده است انتقادات زیادی به آن وارد می‌شود که چند بحث در این راستا مطرح می‌شود. اینکه اگر شرایط دریافت ای‌نماد تسهیل شود و مشکلی برای آن وجود نداشته باشد دردسر جدیدی ایجاد نمی‌شود، ولی اینکه شما ‌ای‌نماد را دریافت کنید، اما با موازی‌کاری‌های زیاد و هزاران استعلام از وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مختلف نتوانید درگاه دریافت کنید مشکلات بسیاری به وجود خواهد آورد. این فضا باید وجود داشته باشد که هر کسب‌وکاری که از اتحادیه خودش و اتحادیه کسب‌وکار‌های مجازی مورد حمایت است شک و شبهه‌ای در آن وجود ندارد و این مسیر باید برای‌شان تسهیل‌ شود. ولی در بعضی از حوزه‌ها مثل گردشگری و بحث تاکسی‌های آنلاین و… نماد‌ها، قوانین و مجوز‌های مختلفی که وزارتخانه‌ها می‌دهند کار‌ها و فرایند‌ها را سخت‌تر می‌کنند و مانع ایجاد می‌شود، در صورتی که این موارد را می‌توان به کمک اتحادیه و ای‌نماد یکی کرد و مسیر را بسیار هموارتر کرد.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.