صفحه اصلی / اقتصادی / اقتصاد کلان / سامانه کشوری کسب و کار در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مستقر شد
سامانه کشوری کسب و کار در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مستقر شد

سامانه کشوری کسب و کار در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مستقر شد

معاون تولید، صادرات و فناوری شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، از استقرار و رونمایی سامانه کشوری کسب و کار (سککوک) در این مناطق خبر داد.

به گزارش کسب و کار نیوز از دبیرخانه مناطق آزاد، اکبر افتخاری گفت: رفع موانع تولید بنگاههای تولیدی و کمک به حل مشکل تامین مالی و بهبود مدیریت زنجیره تامین تولید، مهمترین اهداف استقرار این سامانه است.
افتخاری در تشریح ابعاد اکوسیستم سامانه نوین کسب و کار نیز گفت: «سککوک» با به کارگیری روش های نوین مدیریت زنجیره تامین، لجستیک و مالی و مبتنی بر بستر فناوری اطلاعات، درصدد است با ابزارهای جاری نظام مالی مانند برات الکترونیکی، معاملات بین بنگاهی را تسهیل و با اتصال به نهادهای اعتباربخش مانند صندوق های ضمانتی، حمایتی و بانک های معتبر کشور، معاملات تجاری اعتباری را تسهیل کند.
وی مشکلات جاری واحدهای تولیدی و بنگاه‌های اقتصادی مستقر در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی را کمبود نقدینگی، کاهش سرمایه در گردش، ارتباط مناسب نداشتن با نهادهای مالی، کاهش معاملات بین بنگاهی، کاهش اعتماد طرفین و افزایش هزینه‌های دریافت تسهیلات عنوان کرد.
افتخاری ادامه داد: «سککوک» با هدف رفع این چالش‌ ها، بهبود فضای معاملاتی بنگاه‌های اقتصادی و بهبود فضای تولید در مناطق آزاد کشور مستقر شده است.
وی یادآور شد که این سامانه با شناسایی و ایجاد زنجیره های تولید تا مصرف، ساز و کار پرداخت اعتباری و مدت دار را برای معاملات تجاری در بخش های زنجیره ای با استفاده از برات الکترونیک، امکان پذیر می کند.
به گفته معاون تولید، صادرات و فناوری شورایعالی مناطق آزاد، این فرآیند می تواند بین چند بنگاه (معاملات رو در رو) یا در معاملات با حضور مشتریان خرد و مصرف‌کنندگان انجام شود.
وی افزود: با به کارگیری ساز و کار اعتبارسنجی در این سامانه، اعتماد بنگاه ‌ها به حضور در سککوک تامین شده و امنیت معاملات نیز با بهره ‌گیری از امضای دیجیتال که با قانون تجارت و قانون تجارت الکترونیک تطبیق داده شده، تامین خواهد شد.
افتخاری گفت: این سامانه با بهره گیری از تکنولوژی «بلاک چین» طراحی شده است تا با استفاده از ارزهای مجازی، بنگاههای فعال را در معاملات بین المللی به ویژه در دوران تحریم کمک کند.
وی با اشاره به راهبردهای بلندمدت معاونت تولید صادرات و فناوری شورایعالی مناطق آزاد گفت: مقدمات تاسیس نخستین صندوق حمایت و ضمانت از سرمایه‌ گذاران، تولیدکنندگان و واحدهای کسب وکار ویژه این مناطق آزاد انجام شده است تا در آینده نزدیک این صندوق به عنوان نهادی پشتیبان برای اعتبار بخشی به بنگاه های حاضر در پلتفرم (سامانه) نقش‌ آفرینی کند.
افتخاری با بیان اینکه سککوک با همکاری بخش‌های خصوصی معتبر کشور یعنی شرکت توسعه تجارت الکترونیک نگین توسن طراحی و پیاده سازی شده است، افزود: ثبت نام واحدهای مستقر در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در این پلتفرم (سامانه) از روز شنبه (۲۷ مرداد) آغاز می شود.
وی ابراز امیدواری کرد، با به کارگیری راهکارها و ابزارهای نوین مالی مستقر در این سامانه، مقدمات رونق در واحدهای تولیدی، کاهش بحران های ناشی از کمبود نقدینگی، توسعه اشتغال و در نهایت شکوفایی اقتصادی مناطق آزاد و به تبع آن کشور را ایجاد کنیم.
سامانه سککوک تازه ترین دستاورد دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی است که به منظور حمایت از تولیدکنندگان و بنگاه‌های اقتصادی مستقر در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی راه اندازی شده است و تفاهم نامه آن امروز به امضای مرتضی بانک مشاور رئیس جمهوری و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی رسید.
اکنون ایران هفت منطقه آزاد تجاری – صنعتی شامل کیش، قشم، چابهار، ارس، انزلی، اروند و ماکو و ۶۴ منطقه ویژه اقتصادی دارد.
اقتصام **۱۰۷۰**۲۰۲۵

همچنین مطالعه کنید:

سهم لوکس نشینان و سواران از مالیات در سال ۱۴۰۲

به گزارش کسب و کار نیوز ، مالکانی که ارزش املاک و خودروهای آنان بالاتر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.