صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / تعقیب و گریز گوگل و کاربران
تعقیب  و گریز گوگل   و کاربران

غول‌هاي تكنولوژي حافظ حريم خصوصي كاربران‌شان هستند؟

تعقیب و گریز گوگل و کاربران

غول‌هاي فناوري امروزه با توليد، ساخت و ارائه تكنولوژي‌هايي توانسته‌اند به حريم خصوصي و اطلاعات محرمانه كاربران دست پيدا كنند. مهم‌ترين شركتي كه در اين رابطه وارد عمل شده، شركت گوگل است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، گوگل‌مپس با عنوان یکی از پرکاربردترین اپلیکیشن‌های گوگل در سراسر جهان توانسته مخاطبان بسیاری را به دلیل ارائه امکانات منحصربه‌فردش جذب کند، اما امکاناتی که این نرم‌افزار در اختیار کاربران می‌گذارد در مقابل دسترسی به موقعیت مکانی لحظه به لحظه کاربران و ثبت آنها به حاشیه می‌رود. گوگل توانسته چه بخواهید، چه نخواهید شما را کنترل کند. گوگل می‌خواهد بداند کجا می‌روید تا حرکات شما را ردیابی و ثبت کند، حتی وقتی خود را آف کرده و به‌صراحت به گوگل گفته‌اید شما را ردیابی نکند. تحقیقات اختصاصی آسوشیتدپرس نشان می‌دهد بسیاری از سرویس‌های گوگل روی اندروید و حتی آیفون دیتای مکانی کاربر را در حالی که کاربر در قسمت حریم شخصی تقاضای عدم ردیابی دارد، ذخیره می‌کند. محققان دانشگاه پرینستون پس از درخواست آسوشیتدپرس این موضوع را تایید کردند. در حالت عادی اگر به گوگل‌مپس اجازه ردیابی دهید، تاریخچه حرکات ذخیره‌شده و گزارش جنبش روزانه را می‌دهد. طبق حکم دادگاه، پلیس می‌تواند این تاریخچه را از گوگل دریافت کند، کاری که سال گذشته درباره پرونده قتل در کارولینای جنوبی انجام شد، اما در بخش قوانین گوگل آمده است که اگر نخواهید ردیابی شوید، گوگل قابلیت ردیابی را خاموش می‌کند و دیگر نمی‌تواند مکان‌هایی که رفتید را به خاطربیاورد.
اما این همه ماجرا نیست. گوگل از قوانینی که در رابطه با رعایت و ضرورت حفظ حریم خصوصی کاربران است، حمایت نمی‌کند. این در حالیست که نپذیرفتن مسئولیت ازسوی گوگل، به‌ خاطر ناآگاهی این شرکت از مدل کسب‌وکارش نیست. گوگل با قانون پیشنهادی حفظ حریم شخصی مصرف‌کننده در کالیفرنیا مخالفت می‌کند؛ زیرا آن را مبهم و غیرقابل اجرا می‌داند. این قانون به ۳ طریق از مصرف‌کنندگان حمایت می‌کند؛ اول داشتن حق درخواست از کسب‌وکارها برای عدم اشتراک‌گذاری و عدم فروش اطلاعات شخصی. دوم حق اطلاع از اینکه داده‌های شما به کجا فروخته شده و با چه کسی به اشتراک گذاشته شده است و سوم حق اطلاع از اینکه تامین‌کنندگان خدمات شما از اطلاعات شما حفاظت می‌کنند. حتی فیسبوک نیز به مخالفت با این قانون برخاسته است.
براساس تحقیقات نهایی حتی اگر تاریخچه مکان یا لوکیشن گوشی خود را غیرفعال کنید، برخی برنامه‌های گوگل بدون اجازه شما به ذخیره اطلاعات مکان‌هایی که می‌روید، می‌پردازند. اگرچه شما به گوگل اجازه ثبت مکان‌هایی که می‌روید را نداده باشید، اما این شرکت می‌خواهد بداند شما کجا هستید. طبق بررسی آسوشیتدپرس مشخص شد بسیاری از خدمات گوگل، به اطلاعات مکان‌هایی که به آنجا می‌روید، می‌پردازند؛ حتی اگر در تنظیمات حریم شخصی یاPrivacy settings گوگل گفته باشید که اجازه این کار را به این برنامه‌ها نخواهید داد.

گوگل بزرگ‌ترین شرکت جمع‌کننده‌ داده در دستگاه‌های موبایل است
احسان علی‌نیا، کارشناس فناوری اطلاعات
غول‌های فناوری توانسته‌اند به تکنولوژی‌هایی دست پیدا کنند که خارج از کنترل اشخاص است و اگر کاربران تمایل به استفاده از گوشی‌های هوشمند و به دنبال آن سرویس‌هایی که این غول‌های فناوری در اختیارشان قرار می‌دهند، دارند باید این را بدانند که رعایت حریم شخصی و امنیت اطلاعات محرمانه آنها تضمینی ندارد. گوگل به عنوان مهم‌ترین شرکت فناوری اطلاعات که گوگل‌مپس را دارد می‌تواند در هر موقعیت مکانی کاربران را رصد کند و اطلاعات آنها را آنلاین داشته باشد. این بدان معناست که گوگل از طریق گوگل‌مپس و تلفن همراه هوشمندی که در دست کاربران است تمام نقاطی که کاربر می‌رود را دنبال کرده و با نقاطی روی نقشه ثبت می‌کند.
اخیرا در گوشی‌های هوشمند گزینه‌هایی برای تنظیمات حریم خصوصی و اطلاعات محرمانه گنجانده شده که باید اشاره شود هرچقدر این اطلاعات خصوصی‌سازی شود باز هم کاربر با داشتن نقشه گوگل‌مپس روی گوشی هوشمند خود باید بداند که تحت تعقیب است. فیسبوک که طی ماه‌های گذشته بابت فروش اطلاعات کاربرانش متهم شد به خواسته خودش این اطلاعات را در اختیار شرکت‌های دیگر گذاشت؛ یعنی برای حریم خصوصی کاربرانش اهمیتی قائل نشد، اما در سیستم گوگل کاربر ناخودآگاه و به طور مستمر ازسوی سرویس نقطه‌یاب مورد بررسی قرار می‌گیرد و تمام نقاطی که طی کرده است، ثبت می‌شود. گوگل در حال حاضر به عنوان بزرگ‌ترین شرکت جمع‌آوری‌کننده داده در دستگاه‌های موبایل محسوب می‌شود و اگر به نقض حقوق بشر اهمیت داده می‌شد نباید با این وسعت دست این شرکت فناوری باز گذاشته می‌شد، اما به هرحال این امکانات در اختیار گوگل هست و باید دانست هر نقطه‌ای از جابه‌جایی‌های کاربران را پیگیری و ثبت می‌کند. در این بین اشاره به این مطلب هم ضرورت دارد که گوشی‌های اندرویدی بیشتر از دیگر سیستم‌عامل‌ها در معرض پیگیری قرار دارند، چراکه سیستم‌عامل اندروید در جمع‌آوری داده‌های کاربران به شرکت‌ها کمک می‌کند، در صورتی که مجموعه این داده‌ها بعدا به‌صورت نامناسبی مورد استفاده قرار گیرد، بخشی از تقصیر آن متوجه گوگل می‌شود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۷۰ درصدی ترانزیت در سه ماهه ابتدایی امسال/ نیاز ۲۰۰ همت بودجه

به گزارش کسب و کار نیوز ، داریوش امانی رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.