صفحه اصلی / فرهنگی / کتاب و رسانه / مشکل کتابخوانی با برنامه های از بالا به پایین حل نمی شود
مشکل کتابخوانی با برنامه های از بالا به پایین حل نمی شود

نامزد ایرانی جایزه آسترید لیندگرن:

مشکل کتابخوانی با برنامه های از بالا به پایین حل نمی شود

مروج کتابخوانی و کاندید جایزه آسترید لیندگرن معتقد است گزارشات عوامل منطقه ای پایین بودن سطح کتابخوانی در ایران را نشان می دهد و لزوما با برنامه ای بدون انعطاف از بالا به پایین نمی توان مشکل کتابخوانی را حل کرد.

سید علی اصغر سیدآبادی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا اعلام کرد: تحقیقات پراکنده و گزارش هایی که از کتابخوانی در ایران وجود دارد نشان می دهد که میزان کتابخوانی در کشور پایین است اما مساله مهم چرایی این امر و پاسخ به این چرایی است که در این زمینه تحقیقات زیادی نداریم.
وی افزود: از نتایج تحقیقات و گزارشات و پژوهش هایی که به طور پراکنده در این زمینه انجام شده می توان چنین استنباط کرد که سه دسته عامل در پایین بودن میزان کتابخوانی ما موثر است.
سیدآبادی گفت: یکی از این دلایل عوامل جهانی مانند وجود رسانه های رقیب و زیادشدن سرگرمی هایی است که در همه جای جهان در کتابخوانی تاثیر می گذارند و در ایران هم اثرات خود را دارند و تنها در ارتباط با مسائل ملی، کم و زیاد می شود یا شکل آن تغییر می کند.
مروج کتابخوانی و ایده پرداز باشگاه های کتابخوانی در کشور ادامه داد: دومین دلیل از دلایل پایین بودن کتابخوانی عوامل ملی است که مهمترین آن تلقی نظام رسمی و مردم از آموزش و پرورش است، آموزش و پرورش ما یک آموزش تک بعدی است اما در دنیا به این شکل نیست.
وی در این باره افزود: سیاست های رسمی مربوط به کتاب هم می تواند تاثیرات منفی یا مثبت در این زمینه داشته باشد.
سیدآبادی افزود: دلیل بعدی هم عوامل منطقه ای است، آخرین پیمایش ارزش ها و نگرش های ایرانیان نشان می دهد که متوسط مطالعه ما ۱۲ دقیقه در روز است اما همین پیمایش نشان می دهد در برخی استان ها این میزان به ۲۴ دقیقه و بیشتر و در برخی استان ها به پنج دقیقه و کمتر می رسد.
نامزد ایرانی جایزه آسترید لیندگرن گفت: بنابراین علاوه بر عوامل جهانی و ملی عوامل منطقه ای هم در کاهش سرانه مطالعه موثرند و این در واقع نشان می دهد ما لزوما با برنامه ای بدون انعطاف از بالا به پایین نمی توانیم مشکل کتابخوانی را حل کنیم؛ زیرا در منطقه ها و شهرهای مختلف عوامل کتاب نخواندن متعدد است بنابراین راه حل ها هم باید متفاوت باشد.
سیدآبادی با اشاره به پایه ریزی و اجرای طرح های «پایتخت کتاب»، «روستاهای دوستدار کتاب» و «باشگاه های کتاب» در راستای ترویج کتابخوانی افزود: در این رویدادها ظرف و ساختاری تشکیل و سعی شده است محتوای آن را خود برنامه ریزان محلی تعیین کنند و بر این اساس برنامه ها و طرح ها با توجه به نیازها و امکانات خود منطقه نوشته می شود.
به گفته وی اجرای طرح هایی همچون دوستدار و باشگاه کتاب بر اساس ایده منطقه، مسلما اثرگذارتر از برنامه هایی است که از پایتخت ابلاغ می شود.
جایزه آسترید لیندگرن از جوایز معتبر بین‌المللی در رشته ادبیات کودک و نوجوان است، این جایزه پس از مرگ آسترید لیندگرن در سال ۲۰۰۲ هر سال به بهترین برنامه یا برترین افراد در رشته ادبیات کودک و نوجوان اهدا می‌شود و مبلغ آن پنج میلیون کرون سوئد است.
آسترید آنا امیلیا لیندگرن (Astrid Anna Emilia Lindgren) نویسنده سوئدی کتاب‌های کودکان و نوجوانان بود که در سال ۲۰۰۲ در سن ۹۰ سالگی درگذشت، تعداد زیادی از کتاب‌هایش به ۸۵ زبان ترجمه و در بیش از ۱۰۰ کشور جهان منتشر شده ‌است.
«پی‌پی جوراب ‌بلند» از جمله آثار شناخته شده این نویسنده است.
جمشید خانیان به عنوان نویسنده و علی اصغر سیدآبادی به عنوان مروج کتابخوانی از سوی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان برای دریافت این جایزه انتخاب و معرفی شده اند.
راه اندازی طرح کتابخوانی روستایی و باشگاه های کتابخوانی، طرح «لاک پشت پرنده» و جایزه «گوزن زرد» در امر کتابخوانی از جمله فعالیت های سیدآبادی است.
فراهنگ*۳۰۰۹*۱۴۱۸*۱۸۳۴

همچنین مطالعه کنید:

یک ایرانی رکورد جهانی طولانی ترین مستند ویدیویی از مسیر زندگی را ثبت کرد

احمدرضا شجاعی در این نشست خبری از ۲۰ سال سابقه مداوم فعالیت های خود و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.