صفحه اصلی / دسته بندی نشده / مستندی که پس از مرگ آماده شد
مستندی که پس از مرگ آماده شد

مستندی که پس از مرگ آماده شد

«محمد امین قانعی راد» با بیماری سختی دست و پنجه نرم می کرد؛ تهیه کننده ای خواست تا از زندگی ٦٣ ساله اش مستندی بسازد و ساخت، اما این مستند که ساخت آن هفت ماه انجامید، دو ماه بعد از مرگ دکتر آماده و رونمایی شد.

به گزارش کسب و کار نیوز، چیزی به پایان عمر استاد بزرگ جامعه شناسی ایران نمانده بود، استادی که دغدغه اش نه تنها جامعه شناسی بلکه حتی آب، مشکلات کارخانه ها و وضعیت معیشتی مردم هم بود.
اولین کسی که بیماری ناعلاج قانعی راد را متوجه شد، خودش بود و به «نسرین بانو» همسرش گفت که طبق گفته دکتر تنها شش ماه زنده می ماند و از او خواست تا به کسی دراین باره چیزی نگوید. دکترش از او خواست تا برای آرامش به یوگا برود، اما او رفتن به کلاس درس، انجام تحقیق و همراه بودن با مردم و جامعه را آرامش پذیرتر از یوگا می دانست و اینها را ترجیح داد.
روزی آقای سلیمانی تهیه کننده و کارگردان سراغ دکتر قانعی راد رفت تا بتواند از ۶٣ سال زندگی او مستندی بسازد و با کمک استاد کار را شروع کرد. قرار بر این بود زادروز استاد کار ساخت مستند ‘محمد امین' تمام شود که چنین هم شد، اما دیگر استادی نبود؛ قانعی راد دو ماه است که در بستر خاک آرمیده است.
بعدها پزشک متخصص قانعی راد گفت که باتوجه به بیماری اش، امید به زندگی تنها دو ماه بود، اما من با توجه به روحیه ای که استاد داشت گفتم شش ماه زنده می ماند و جالب تر اینکه او دو سال زنده ماند.
دکتر قانعی راد می گوید: «ما جامعه شناسان برای مردم و جامعه ایرانی کم کاری کردیم. هدف باید کمک به مردم ، کاستن از رنج آنها و افزایش امید و بهره وری در جامعه باشد'.
این استاد جامعه شناسی در جای دیگر می گوید: ‘از همه همکارانم دعوت می کنم تا حد امکان با مردم و نخبگان این مرز و بوم صحبت کنند خوب می دانم از گفتن با مردم هزینه دارد'.
روز چهارشنبه ٢۴ مرداد زادروز دکتر قانعی راد بود و مستند زندگی اش با حضور اساتید جامعه شناسی، خانواده استاد و برخی اعضای شورای اسلامی شهر تهران در تالار ایوان شمس رونمایی شد. در این مراسم همچنین کتاب ‘سوم شخص مفرد ‘ و پرتره دکتر که توسط یکی از دانشجویانش ترسیم شده بود، رونمایی شد.
«مرضیه سادات موسوی» عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا (س) در این مراسم گفت: همکلاس ایشان بودم؛ یک دانشجوی متفاوت و متمایز بود.
این استاد جامعه شناسی با تاکید براینکه باید مفاهیم کاربردی و دغدغه های استاد قانعی راد را بازتعریف و بازخوانی کرد و به مفهوم توسعه از دید قانعی راد پرداخت و گفت: بحران های متعددی که جامعه با آن مواجه است و اغلب ریشه در توسعه دارد، تاکید دکتر قانعی راد بر رویکرد منابع در مقابل رویکرد موانع، ایشان را از دیگر صاحبنظران توسعه متمایز می کرد. ایشان با تاکید ابراز می کرد که به رویکرد منابع تاکید دارند نه موانع٫ پیشتر که رونمایی از کتاب ‘اخلاق شعوبیه و روحیه علمی' ایشان انجام شد، این اخلاق شعوبیه همان رشد و افول علم رساله دکترای او بود که به اخلاق شعوبیه و رویکرد منابع تبدیل می شود.
اما پرتره استاد قانعی راد با این عنوان که: ‘او چه خواهد نوشت'، که توسط «سینا ربیعی» دانشجوی جامعه شناسی دانشگاه تهران ترسیم شده بود با حضور خواهران و همسر استاد و همچنین «سیدحسین سراج زاده» رییس انجمن جامعه شناسی رونمایی شد.
دکتر «علی میرزابیگی» دوست استاد قانعی راد در ادامه از خاطرات دوستی ۴۴ ساله اش با ایشان صحبت کرد و گفت: سال ۵۵ در مدرسه ای در شرق تهران باهم همکار و مدرس مدرسه بودیم و تا الان دوستی ما ادامه داشت.
وی ادامه داد: فساد و مشکل اقتصادی و همچنین اضمحلال ارزشی جامعه ،استاد قانعی راد را درگیر کرده و به دغدغه هایش تبدیل شده بود.

** رویکرد شورای شهر ارتباط با نخبگان جامعه شناسی است
«ولی الله شجاع پوریان» معاون فرهنگی شهرداری تهران درباره شخصیت دکتر قانعی راد گفت: در همین مدت کم در شورای شهر دلسوزی او را در حوزه های آسیب های اجتماعی درک کردم و در جلساتی که با این موضوع برگزار می شد، همیشه شرکت و بر رفع این آسیب ها تاکید داشت.
وی ادامه داد: یکی از رویکردهای ما در دوره جدید ارتباط با نخبگان جامعه شناسی است و شورایی به همین منظور تشکیل شد که دکتر قانعی راد در آن حضور داشت.
شجاع پوریان اضافه کرد: در شهر تهران ساخت و سازهای بزرگی صورت گرفت، اما در کنارش مباحث اجتماعی غافل ماند.
محمد امین قانعی راد ٢۴ خرداد امسال چشم از جهان فرو بست.
فراهنگ**٧٣٢٩**۳۰۰۹**۱۳۶۸

همچنین مطالعه کنید:

چطور از دیجی‌کالا ارزان‌ترین کالاها را بخریم؟

به گزارش کسب و کار نیوز، وقتی دنبال یک کالا می‌گردید و نامش را در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.