پنجشنبه , ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اسلایدر / خانه‌نشینی خودروهای لوکس
خانه‌نشینی خودروهای  لوکس

عرضه بنزين سوپر در جايگاه‌هاي سوخت كلان‌شهرها متوقف شده است

خانه‌نشینی خودروهای لوکس

دو هفته‌اي است كه بنزين سوپر در كشور و مخصوصا در تهران در اكثر جايگاه‌هاي عرضه سوخت وجود ندارد. هيچ جايگاهي بنزين سوپر عرضه نمي‌كند و مشاهدات ميداني خبرنگار «كسب‌وكار» از جايگاه‌هاي سوخت واقع در خيابان دادمان شهرك غرب، ولنجك و اتوبان يادگار امام تاييدي بر اين مدعاست.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، این مشکل باعث شده بسیاری از خودروهای لوکس و مدرنی که به بنزین سوپر نیاز دارند، خانه‌نشین شوند و نتوانند به خیابان‌ها بیایند. این موضوع شاید از طرفی نشان‌دهنده مصرف بالای سوخت است و با وجود اینکه به گفته مسئولان، پالایشگاه‌ها در حد توان خود تولید می‌کنند، باز هم زورشان به مصرف خودروها نمی‌رسد. البته این موضوع از اواخر خرداد آغاز شده و با تزریق بنزین سوپر برای مدت کوتاهی این مشکل حل شد، اما مجدد شاهد هستیم این سوخت در هیچ جایگاهی عرضه نمی‌شود و خودروهای لوکس کم‌کم از خیابان‌های کلان‌شهرها به‌ویژه تهران محو خواهند شد. به هرحال این مشکل همچنان پابرجاست و در روزهای اخیر به اوج خود رسیده است. بسیاری از مصرف‌کنندگان بنزین سوپر اعتراضات خود را با ساعت‌ها انتظار در پمپ‌بنزین‌ها اعلام می‌کنند. اخباری در این مورد منتشر شده مبنی بر اینکه توان تولید بنزین سوپر در پالایشگاه‌های امام خمینی شازند، اصفهان، بندرعباس و ستاره خلیج‌فارس وجود دارد، اما برپایه اعلام شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، به دلیل محدودیت انتقال فرآورده‌های تولیدی فقط از طریق یک خط لوله، تولید بنزین سوپر در پالایشگاه‌های یادشده به طور موقت محدود شده است. البته در این راستا، زیبا اسماعیلی، سخنگوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با تاکید بر اینکه بنزین سوپر در شهر تهران بدون مشکل توزیع می‌شود، افزود: از ساعت ۲۴ بامداد روز سه‌شنبه تا عصر این روز یک میلیون و ۶۰۰ هزار لیتر بنزین سوپر در شهر تهران توزیع شده است.
وی از مصرف روزانه ۳ میلیون لیتر بنزین سوپر در سراسر کشور خبر داد و گفت: این میزان از بنزین تنها در پالایشگاه شازند اراک تولید می‌شود. این درحالیست که آمار و ارقام ماهانه مصرف بنزین خبر از افزایش مصرف بی‌سابقه این فرآورده ازسوی مصرف‌کنندگان می‌دهد و به نظر می‌رسد اولویت پالایشگاه‌های کشور از جمله پالایشگاه شازند اراک تامین بنزین یورو ۴ است و به همین دلیل ممکن است در برخی از روزها این پالایشگاه به جای تولید بنزین سوپر اقدام به تولید بنزین یورو ۴ کند. بنابراین مصرف بالای کشور علت کمبود عرضه بنزین سوپر در کشور است. در حال حاضر میزان روزانه مصرف بنزین سوپر در کشور حدود ۴ میلیون لیتر است.

نشانه‌ای برای افزایش قیمت بنزین سوپر
ابوالفضل رضایی، مسئول جایگاه سوخت
دو هفته‌ای می‌شود که بنزین سوپر در هیچ جایگاهی توزیع نشده است. در پایتخت و کل کشور اعلام شده بنزین سوپر نداریم و تامین این بنزین که مورد نیاز خودروهای لوکس با سوخت یورو ۴ است، دردسرساز شده است. هیچ ساعتی از شبانه‌روز وجود نداشته که طی این ۱۰ روز در این جایگاه داد رانندگان خودروهای لوکس درنیامده باشد. این خودروها فقط باید از بنزین یورو ۴ یا سوپر استفاده کنند. مدل سوخت آنها این است. بنزین معمولی با این خودروها سازگاری ندارد و خسارت‌های بسیاری را برای این خودروها به بار خواهد آورد. دلیلی برای این موضوع به ما اعلام نکرده‌اند و تنها پاسخی که دریافت کرده‌ایم، این است که در حال حاضر نداریم. برای من که مسئول جایگاه هستم بسیار عجیب است که چرا به یک‌باره توزیع بنزین سوپر قطع شد و دلیلی هم برای عدم توزیع آن نیاوردند.
از هر جایگاهی که بپرسید همین وضعیت را دارد. بنزین سوپر نیست. کمبود درست نیست، اینکه می‌گویند کمبود بنزین سوپر، نادرست است. کمبود در حالی معنا می‌دهد که در این جایگاه بنزین سوپر نباشد، اما در جایگاه بعدی باشد. در حال حاضر تمام جایگاه‌های تهران حتی یک پمپ‌بنزین هم سوخت سوپر ندارد. این هم برای خودروهای لوکس دردسر شده و هم برای جایگاه‌دار که باید هر روز توضیح بدهد اشکال از جایگاه نیست و مسئولان باید جواب بدهند.
با وجود پالایشگاه‌های بسیار، دلیلی برای نبود سوخت سوپر وجود ندارد. قیمت سوخت سوپر هم که با سوخت معمولی تفاوت دارد. بنابراین زمزمه‌هایی مبنی بر آمادگی برای افزایش قیمت بنزین سوپر به گوش می‌رسد. شاید دولت قصد دارد قیمت بنزین سوپر را افزایش دهد. بنزین معمولی مورد مصرف خودروهای قیمت پایین است و برای افزایش قیمت آن بعید است تصمیمی گرفته شود، اما بنزین سوپر که مصرف‌کنندگان آن خودروهای لوکس هستند برای‌شان تفاوت زیادی ندارد. در این جایگاه مصرف بنزین سوپر از معمولی بیشتر است و اکثر خودروها از بنزین سوپر استفاده می‌کنند.

رفع مشکلات و محدودیت‌ها در عرضه بنزین سوپر
بیژن حاج‌محمدرضا، رئیس اتحادیه جایگاه‌داران سوخت
با ورود خودروهای جدید به بازار ایران تقاضا برای بنزین استاندارد‌تر و مطابق با مدل سوختی خودروها افزایش یافته است. به دلایل مختلف از خودروهای وارداتی و لوکس استقبال بیشتری در کشور شده است و خودروها دیگر نمی‌توانند از بنزین معمولی استفاده کنند. افزایش مصرف موجب شده کمبود بنزین سوپر را از خردادماه سال جاری داشته باشیم. در توزیع بنزین سوپر محدودیت‌هایی داریم، اما این محدودیت، مطلق نیست و اینگونه نبوده که به هیچ‌وجه بنزین سوپر عرضه نشود، بلکه عرضه این نوع بنزین کمتر از میزان تقاضای آن بوده است. همچنین براساس جلساتی که در این رابطه داشته‌ایم محدودیت و مشکلات عرضه بنزین سوپر نیز تا پایان مردادماه رفع می‌شود.
در حال حاضر پالایشگاه‌ها نیز به علت افزایش خودروهای لوکس و رشد مصرف بنزین سوپر توان پاسخگویی را ندارند. پالایشگاه نفت سپاهان که عهده‌دار تولید بنزین سوپر بوده، چند وقتی است که بنزین معمولی تولید می‌کند و همین موضوع باعث کمبود بنزین سوپر در جایگاه‌ها شده است، اما پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس در بندرعباس قرار است تولید بنزین سوپر را شروع کند و این مشکل در روزهای آتی و تا آخر ماه جاری رفع خواهد شد.

همچنین مطالعه کنید:

تجارت ایران و امارات به ۳۰ میلیارد دلار می‌رسد

به گزارش کسب و کار نیوز ، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در حاشیه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.