صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / آموزش مبانی به‌ درد ما نمی‌خورد/علوم انسانی نیاز به تحول دارد
آموزش مبانی به‌ درد ما نمی‌خورد/علوم انسانی نیاز به تحول دارد

رئیس دانشگاه فرهنگیان:

آموزش مبانی به‌ درد ما نمی‌خورد/علوم انسانی نیاز به تحول دارد

رئیس دانشگاه فرهنگیان گفت: کلاس‌های آموزش مبانی به‌ درد ما نمی‌خورد و باید به سمت انتقال تجارب و مهارت‌آموزی برویم.

علوم انسانی

 به گزارش کسب و کار نیوز، حسین خنیفر امروز و از طریق ویدئو کنفرانس در آیین اختتامیه اردوی معرفتی آموزشی حیات طیبه که در پردیس شهید بهشتی دانشگاه فرهنگیان مشهد برگزار شد، اظهار کرد: مراتب حیات و تبیین حیات طیبه امر بسیار ارزشمندی است و باید در کنار امور آموزشی و علمی به بحث حیات طیبه و چنین نگرش‌های تکمیلی توجه داشته‌ باشیم تا بتوانیم تخصص لازم در این زمینه‌ها را بدست آوریم. بهترین دوران برای کسب مهارت و آگاهی در خصوص این زمینه‌ها سنین جوانی است، سنین طلایی همان دوران جوانی و دانشجویی است.

 وی افزود: به نظر من سند تحول بنیادین فرصتی برای ارتقای آینده تعلیم و تربیت است. این سند حاصل مطالعات بسیار گران‌سنگی است که فهم، درک و تفکیک سند به برنامه‌های عملیاتی بسیار مهم است.

رئیس دانشگاه فرهنگیان کشور بیان کرد: در موضوع حیات طیبه نباید به مبانی نظری اکتفا کنیم، چون مبانی نظری به اندازه کافی گفته می‌شود و باید برنامه‌ای را اجرا کنیم تا این مبانی را به منصه ظهور و عملی شدن برسانیم و آن‌ها را اجرا کنیم.

 خنیفر گفت: در خصوص نگاه راهبردی به تحولات و مسائل منطقه و جهان از شیوه‌های تحلیلی به جای نظری استفاده کنیم. یکی از مباحث امور کشوری حیات طیبه، مسائل و وضعیت سیاسی منطقه هست. ایران از جهات مختلف سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، مبارزه و استکبارستیزی جایگاه ویژه‌ای در دنیا دارد.

وی ادامه داد: در این دوره‌ها و نشست‌ها فرد باید فعال شود، فعال بماند، فعال برود و فعال ارتباط را حفظ ‌کند؛ یعنی نسبت به مباحث باید به صورت دینامیک عمل کنیم و نه استاتیک. خصوصا جوانان که مخاطب اصلی این موضوعات هستند باید به این مسائل ورود کنند.

رئیس دانشگاه فرهنگیان کشور عنوان کرد: شرکت و نظر دادن در این مباحث است که می‌تواند دانشجویان قوی را به جامعه تحویل دهد و نه شاگردان و دانشجویانی که بی‌تفاوت نسبت به مسائل مختلف ارزشی، ملی و اعتقادی هستند.

خنیفر تشریح کرد: انتظار داریم این جلسات، اردوها، هم‌اندیشی‌ها، آشنایی با اندیشه امام، آشنایی با سند تحول بنیادین و مباحث مهدویت ادامه‌دار باشد و به دوره‌های با فاصله زیاد ختم نشود. هر کدام از مسائل مهم ۶ گانه سند تحول بنیادین اعم از هنری‌-  زیبایی‌شناختی، سیاسی- اجتماعی، عبادی- اعتقادی- اخلاقی، اقتصادی- حرفه‌ای، علمی- فناوری و زیستی- بدنی واقعا نیاز به برنامه جهت عملیاتی و اجرایی شدن دارد.

وی اضافه کرد: بعضی افراد با وجود تاکید رهبری بر اقتصاد مقاومتی، می‌گویند باید اقتصاد تهاجمی به‌ راه بیندازیم. وجود یک اقتصاددان مجرب و آموزش‌دیده لازمه این کار است که این مطلب به آموزش برمی‌گردد.

رئیس دانشگاه فرهنگیان کشور توضیح داد: نباید دانش‌آموزان و دانشجویان را به صورت یک درختی که فقط یکی از شاخه‌هایش بار می‌دهد، تربیت کنیم و آموزش دهیم. یکی از آسیب‌ها و مشکلات جدی نظام آموزشی ایران این است که فقط به شاخه مبانی نظری توجه می‌شود و توجهی به سایر مباحث و عناوین نمی‌شود و باید تمام زمینه‌ها با هم رشد و پیشرفت کنند.

کلاس‌های آموزش مبانی به‌درد نمی‌خورد

 خنیفر تصریح کرد: مسئولان و معلمان پویا در کلاس باید جنبش اندیشه راه بیندازند. کلاس‌های آموزش مبانی به درد ما نمی‌خورد و باید به سمت انتقال تجارب و مهارت‌آموزی برویم. دنیا به ایران به عنوان بازار ۸۵ میلیونی و وارث ۵۷ ماده معدنی نگاه می‌کنند. ایران قلب زمین خطاب می‌شود. توجه به این کشور زیاد است و تخریب فرهنگی، جهت سیاسی و اقتصادی به آن می‌دهند. ما باید با حفظ اصول، میراث شهدا، ارزش و اعتقاد به تبادل با جهان بپردازیم.

وی گفت: خروجی این برنامه‌ها و نشست‌ها که نیازمند وقت، زمان، برنامه‌ریزی و هماهنگی است، عملیاتی شدن آن‌ها است و باید به سمت کاربردی کردن پیش برویم. بسیاری از ایده‌ها و آموزه‌هایمان به موزه تبدیل شده و اگر این وضع تغییر نکند؛ انباری از ایده خواهیم داشت اما باید به سمت این مهم پیش برویم که ایده‌ها را به منصه ظهور برسانیم.

علوم انسانی نیاز به تحول دارد

 رئیس دانشگاه فرهنگیان کشور اظهارکرد: علوم انسانی نیاز به تحول دارد. آموزش لازمه علوم انسانی است. زمانی آموزش بر اساس حروف الفبا بود و این یعنی جزء به کل. در صورتی که باید نگرش به صورت کل به جزء باشد. همانطور که ابتدا کلمات گفته می‌شود و حروف خودبه‌خود یاد گرفته می‌شوند.

خنیفر گفت: اگر نگاهمان را به فهم، زینت و کسب دانش تغییر دهیم، تبدیل دانش به عمل و آموزه و به قول رهبر معظم انقلاب اقتصادی کردن آموزش راحت‌تر صورت می‌گیرد. اگر نتوانیم دانش‌مان را اقتصادی کنیم، باید دست به چانه منتظر ایده‌ها و طرح‌هایی از جانب غرب و سایر کشورها باشیم. سعی کنیم نسبت به آموزه‌های این چنین جلسات و نشست‌ها بی‌تفاوت نباشیم.

وی ادامه داد: جوانان می‌توانند رهپوی مناسبی برای عملیاتی کردن مبانی نظری باشند. جوانی به سن نیست و به روحیه بستگی دارد. هم جوان ۷۰ ساله داریم و هم مسن ۲۰ ساله. سنین جوانی، دوران ارزشمند و طلایی است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.