صفحه اصلی / استان ها / خراسان رضوی / مردم با رفتار خود به پیشواز تحریم‌ها رفتند

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم آرایشی و بهداشتی مشهد:

مردم با رفتار خود به پیشواز تحریم‌ها رفتند

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم آرایشی و بهداشتی مشهد گفت: طی دو، سه ماهه اخیر که تحریم‌ها آغاز نشده بود، مردم با رفتارهایشان به پیشواز تحریم‌ها رفتند.

کالا

محمدجواد فرزانه در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص گرانی برخی کالاهای بهداشتی اظهار کرد: در واقع از آنجایی که کالاهای این حوزه در دسته کالاهای لوکس قرار گرفته و دیگر برای این کالاها ارزی اختصاص داده نمی‌شود، به تبع آن شاهد یک افزایش قیمتی در کالاها هستیم. از طرفی دیگر واردات کالاهایی که در داخل تولید می‌شود، نیز ممنوع شده است البته به غیر از کالاهایی که نمونه داخلی آن وجود ندارد.
 
وی ادامه داد: به عنوان مثال خمیردندانی که در کشور قادر به تولید آن نبوده و یا در فکر تولید آن نیستیم، می‌توان چنین کالایی را وارد کرد. البته این کالاها با ارز ۴۲۰۰ تومان وارد نخواهند شد، بلکه بایستی تجار آن را با ارز بازار ثانویه وارد کنند که در نهایت باعث افزایش قیمت در این کالاها خواهد شد.
 
فرزانه تصریح کرد: از طرفی اکثر کالاهایی که در بازار موجود است، خرید قدیم بوده اما نه من و نه شما نمی‌توانیم کسی را مجاب کنیم که به قیمت خرید گذشته کالای خود را به فروش برساند تا فروشنده با ارز شناور ثانویه کالای خود را خریداری کند و آن موقع قیمت کالای خود را افزایش دهد. در واقع از نظر صنفی، معقول نیست تا شخصی را وادار کنیم که کالای خود را با قیمت گذشته به فروش برساند تا زمانی که کالا را با ارز شناور ثانویه خریداری کند.
 
رییس اتحادیه فروشندگان لوازم آرایشی و بهداشتی مشهد خاطرنشان کرد: برخی از عمده فروشان یا تعدادی محدود از کالایی را در اختیار خرده فروش قرار می‌دهند یا ادعا دارند که آن کالا در انبار موجود نیست و یا برخی از این عمده فروشان کالایی را به طور کل به فروش نمی‌رسانند تا ببینند جو بازار در آینده چه می‌شود.

بازار پر از خالی

وی با تاکید بر اینکه بازار از کالا تخلیه شده، عنوان کرد: البته اگر شاهد یک افزایش قیمتی در بازار در خصوص برخی از کالاهای بهداشتی هستیم، این نیست که فروشنده کالایی را به فروش نرساند، در واقع بازار تخلیه از کالا شده چرا که مردم هول گرانی را دارند و برخی از این دسته از کالاها را در منزل خود نگه داشتند.
 
فرزانه افزود: در حقیقت بازار را ما مصرف‌کننده‌ها تخلیه کرده‌ایم. به عنوان مثال اگر مردم کالایی را با قیمت۸۰۰۰ تومان خریداری می‌کردند، در حال حاضر باید آن را با قیمت ۲۸ هزار تومان خریداری کنند و این گمان می‌رود که نکند این کالا بار دیگر گران شود، به همین علت مصرف‌کننده از آن کالا تعدادی بیشتر را می‌خرد؛ درنتیجه با تخلیه بازار از کالا مواجه شدیم.
 
رییس اتحادیه فروشندگان لوازم آرایشی و بهداشتی مشهد خاطرنشان کرد: البته فروشنده‌ها نیز به این علت که اگر کالای خود را با قیمت پایین به فروش برسانند و نتوانند در آینده آن را دوباره خریداری کنند، قیمت کالای خود را افزایش می‌دهند.
 
معادله های بی جواب در بازار آشفته

وی اضافه کرد: این کالاها در سال گذشته با ارز ۳۵۰۰ تومان خریداری شده اما با توجه به سیاست‌های ارزی جدید که این دسته از کالاها از کالاهای لوکس اطلاق می‌شوند، تاجران مجبورند که با ارز آزاد کالاها را وارد کنند که در نهایت شاهد یک افزایش قیمت ۱۰۰ تا ۲۰۰ درصدی هستیم. البته مردم، فروشنده‌های خرده فروش و عمده فروش نیز حق دارند. با این جو آشفته در بازار مواجه هستیم به طوریکه هیچ معادله ای که جواب درستی ندارد.
 
فرزانه با بیان اینکه با توجه به نوسانات نرخ ارز، مواد اولیه از کشور مبدا گران نشده و در واقع ارزش پول ماست که کاهش یافته است، اظهار کرد: یعنی برای خریداری یک مقدار مشخص از مواد اولیه بایستی پول بیشتری پرداخت و هزینه‌های بیشتری‌ را متحمل شد تا بتوان آن مواد اولیه را خریداری کرد. همواره پایه و اساس مواد بهداشتی و شوینده ما وارداتی هستند؛ اگر در داخل کالایی را تولید می‌کنیم، در واقع تنها ما این کالاها را مونتاژ می‌کنیم.
 
کمبود پوشک بزرگسالان معضلی برای بیمارستان‌ها و مراکز نگهداری

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم آرایشی و بهداشتی مشهد بیان کرد: یکی از کالاهایی که در بازار موجود نیست و یا افزایش قیمت بسیاری داشته، پوشک بچه و بزرگسالان است. این کالا در بیمارستانها یا مراکز نگهداری سالمندان و یا معلولین مورد استفاده قرار می‌گیرد و مورد نیاز این مراکز است.
 
وی ادامه داد: در واقع مواد اولیه این کالا مانند پودر جاذب و کاغذ آن وارداتی بوده و تنها ما در داخل آن کالاها را مونتاژ می‌کنیم. همواره اگر در بازار عرضه ای نباشد و تقاضا زیاد باشد، آنگاه قیمت افزایش خواهد یافت.
 
فرزانه در خصوص سیاست‌های ارزی اخیر دولت خاطرنشان کرد: یکی از اشتباهات در این سیاست‌های ارزی این بود که برخی از کالای این حوزه از کالاهای استراتژیک به شمار می‌روند، مانند پوشک بزرگسالان، در واقع بایستی برای این چنین کالاهایی را ارز دولتی اختصاص دهند و آنها را در  دسته دیگر از کالاها مانند کالاهای طبی قرار دهند تا قیمت این طور کذایی افزایش نیابد.
 
مردم به پیشواز تحریم‌ها رفتند

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم آرایشی و بهداشتی مشهد در خصوص تاثیر تحریم‌ها عنوان کرد: با وجود اینکه تحریم‌ها تاثیر داشته اما خود مردم نیز در این گرانی مقصرند چرا که طی دو تا سه ماهه اخیر که تحریم‌ها آغاز نشده بود، خود ما به پیشواز این تحریم‌ها رفتیم.
 
فرزانه افزود: در واقع این خود ما هستیم که کالاها را در تعداد بالاتری خریداری کرده و آنها را انبار و گمان کردیم که قحطی در راه است، چرا که در دو سه روز اخیر تحریم‌ها به امضا رسید و اجرایی شد.
 
وی تصریح کرد: این آشفتگی بازار در چند ماهه اخیر، بایستی از الان به بعد به وجود می‌آمد. خود ما هستیم که جو را متشنج کردیم، وضعیت بازار پس از اجرایی شدن تحریم‌ها، تاثیری نخواهد داشت چرا که آن موقع مردم به گرانی عادت کردند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

سفال و کاشی

مرمت ۱۰۰ قطعه سفال و کاشی زرین‌فام در سال ۹۸

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا,مژگان موسی‌زاده با بیان این مطلب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.