صفحه اصلی / اجتماعی / محیط زیست / خشکسالی و خطر کمبود غذا در افغانستان
خشکسالی و خطر کمبود غذا در افغانستان

خشکسالی و خطر کمبود غذا در افغانستان

کمبود بارندگی‌ها در طول زمستان، بخش زیادی از افغانستان را با کمبود شدید آب و از بین رفتن محصولات زمستانی مواجه کرده است.

افغانستان تغییرات اقلیمی

به گزارش کسب و کار نیوز، این وضعیت در ماه‌های بهار و تابستان بهبود نیافته و طبق اعلام شبکه هشدار زودهنگام قحطیِ “نمایندگی ایالات متحده آمریکا برای توسعه بین‌المللی” (USAID)، برداشت گندم در افغانستان به کمترین میزان از سال ۲۰۱۱ میلادی می‌رسد.

توبی لنزر، هماهنگ کننده کمک‌های بشر دوستانه سازمان ملل متحد در افغانستان اخیرا در این ارتباط اعلام کرد در صورتی که مقامات و جامعه بین‌المللی هم اکنون به این چالش نپردازند، افغانستان تا رسیدن زمستان سال آینده با فاجعه مواجه خواهد شد.

طبق اعلام سازمان ملل متح، کمبود گندم در افغانستان در سال جاری می‌تواند تا ۲٫۵ میلیون تن برسد و این امر باعث می‌شود بیش از دو میلیون نفر در این کشور با عدم امنیت غذایی مواجه شده و تا شش ماه آینده محتاج کمک‌های بشردوستانه شوند.

بر اساس گزارشات ده‌ها هزار راس گوسفند و بز در پی خشک شدن علفزارها در افغانستان تلف شده‌اند. کشاورزان این کشور نیز به دلیل قحطی مجبور به تغذیه از دانه‌هایی که قرار بوده در برداشت‌های بعدی بکارند شده‌اند. تقریبا ۱۵ میلیون کشاورز در ۲۰ ولایت افغانستان به طور جدی تحت تاثیر خشکسالی قرار گرفته‌اند.

افغانستان دیگر با معضل خشکسالی غریبه نیست. طبق تحلیل های بانک توسعه آسیا، خشکسالی‌های محلی افغانستان در هر سه تا پنج سال رخ می‌دهد و خشکسالی‌های اصلی دوره بازگشت ۹ تا ۱۱ ساله دارند. آخرین خشکسالی بزرگ افغانستان از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۰ رخ داده بود که در طول سال ۲۰۱۲ با بارش سنگین برف پایان یافت.

به گزارش خبرگزاری الجزیره، خشکسالی حال حاضر افغانستان ممکن است تا حدی با «لانینا»ی سال گذشته ارتباط داشته باشد که منجر به ایجاد شرایط گرم و خشک‌تر در آسیای میانه شد. اما پیش بینی می‌شود که با امکان رویداد یک ال‌نینو تا پایان سال جاری وضعیت خشکسالی بهبود یابد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

هواشناسی ایران ۱۴۰۱/۱۰/۰۴؛ تداوم فعالیت سامانه بارشی در کشور/ هشدار سرما و یخبندان در ۱۵ استان

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از تسنیم، بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.