صفحه اصلی / فرهنگی / کتاب و رسانه / حمایت مادی از هنرمندان به تنهایی کافی نیست
حمایت مادی از هنرمندان به تنهایی کافی نیست

معاون وزیر ارشاد:

حمایت مادی از هنرمندان به تنهایی کافی نیست

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست شورای عالی خانه هنرمندان ایران با اشاره به ضرورت زیر ساخت های فرهنگی در کشور گفت: حمایت مادی از هنرمندان، به تنهایی سیاست درستی در جهت بهبود اقتصاد فرهنگ و هنر نیست.

به گزارش کسب و کار نیوز از خانه هنرمندان ایران،علی اصغر کاراندیش افزود: وظایف اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد، موضوع اقتصاد فرهنگ و هنر است و این یک موضوع زیرساختی است که اگر بتوانیم به شیوه درست به آن بپردازیم و در یک مسیر مشخص حرکت کنیم،به نتایج خوبی در این موضوع دست پیدا خواهیم کرد.
معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به سیاست حمایتی از هنرمندان گفت: در گذشته سیاستی وجود داشت که وزارت فرهنگ و ارشاد بیشتر در نقش حمایتی در موضوع اقتصاد فرهنگ و هنر عمل می‌کرد، اما تجربه تاریخی نشان می دهد که سیاست حمایتی، به تنهایی سیاست درستی نبود.
وی افزود: اگرچه برخی از مشکلات از طریق سیاست حمایتی رفع شد، اما همچنان مشکلات زیادی وجود دارد که برای حل آن باید به مباحث دیگری توجه کرد و بدون شک حمایت از هنرمندان با اعتبارات دولتی به تنهایی به نتیجه نخواهد رسید.
کاراندیش با تاکید بر ضرورت شکل‌گیری کمیته‌های مختلف هنری گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آمادگی انجام اقدامات جدی را دارد و شرایط امروز به گونه‌ای است که می‌توانیم با تشکیل کمیته‌های مختلف هنری، موضوعات و اهداف خود را براساس اولویت مشخص کنیم تا بتوانیم براساس امکانات موجود، اقدام کنیم.
وی افزود: این کمیته‌ها می‌تواند پل ارتباطی مهمی بین هنرمندان و مسائل ضروری آنها با نهاد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد.
معاون وزیر ارشاد ادامه داد: به طور قطع مشکلات بسیار زیادی وجود دارد، ولی با اطمینان می توان گفت امروز ظرفیت بالایی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود دارد که می تواند با همکاری هنرمندان، گام های مهمی در جهت بهبود وضعیت فرهنگ و هنر برداشته شود، خانه هنرمندان ایران و انجمن های مختلف هنری می توانند نقش مهمی در این مسیر داشته باشند.
کاراندیش همچنین با اشاره به تشکیل گروه مالی توسعه هنر گفت: یکی از فعالیت هایی که در سال های اخیر در جهت ایجاد شرایط و زیرساخت های لازم انجام شد، تشکیل گروه مالی توسعه هنر با ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار نقد است که کل این سرمایه از سوی بانک ها و بخش خصوصی تامین شد. این گروه می تواند در بهبود موضوع اقتصاد و هنر گام های بسیار خوبی بردارد.
وی با اشاره به ضرورت همکاری با هنرمندان و انجمن‌های هنری گفت: کمک فکری و همراهی هنرمندان می تواند در موضوع اقتصاد فرهنگ و هنر بسیار تاثیرگذار باشد و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آمادگی هرگونه همکاری با هنرمندان و انجمن‌های هنری در جهت پیشبرد توسعه اقتصاد فرهنگ و هنر را دارد.
«وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان یک وزارتخانه حکومتی اعتقاد دارد بدون همکاری و همراهی بخش خصوصی نمی‌تواند در رسیدن به اهداف خود موفق باشد. تجربه به درستی نشان داده است که تنها با همفکری هنرمندان در عرصه‌های مختلف هنری است که امکان موفقیت و بهبود وضعیت فرهنگ و هنر در کشور فراهم می‌شود»

**هنرمندان ناشناخته در وضع بد اقتصادی به سر می برند
در این نشست مرتضی کاظمی از اعضای شورای عالی خانه هنرمندان ایران،گفت: اقتصاد فرهنگ و هنر، موضوع بسیار مهمی است که تاکنون در جلسات مختلف شورای عالی به آن پرداخته ایم.
وی افزود: در موضوع اقتصاد فرهنگ و هنر چند زیر موضوع وجود دارد که وزارت فرهنگ و ارشاد باید در تعامل و گفت و گو با اصحاب فرهنگ و هنر به آن بپردازد.
به گفته کاظمی ،نظام صنفی فرهنگ و هنر در وزارت فرهنگ و ارشاد در حال تدوین است و قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار و توسعه مشاغل فرهنگی و هنری از جمله موضوعات مهمی هستند که باید به آنها پرداخته شود.
کاظمی افزود: باید شرایط و زیرساخت ها را به نوعی آماده کنیم که یک هنرمند بتواند با هنر خود از لحاظ مادی تامین شود. متاسفانه وضعیت هنرمندان و مشکلاتی که امروز بسیاری از هنرمندان دارند، نشان می دهد که ما نتوانستیم شرایط و زیرساخت های لازم را برای هنرمندان ایجاد کنیم.
عضو شورای عالی خانه هنرمندان یادآور شد: در جامعه ما خیلی از هنرمندان ناشناخته در نقاط مختلف کشور وجود دارند که با داشتن استعداد، مهارت و توانایی بالای هنری، در وضع بد اقتصادی به سر می برند، اگر نتوانیم شرایط و زیرساخت های لازم را ایجاد کنیم، متاسفانه بسیاری از این استعدادها از بین خواهد رفت.

**خلاقیت هنری با فرمول های بازار جور نیست
غلامحسین نامی از دیگر اعضای این نشست، گفت: موضوع اقتصاد فرهنگ و هنر و تدوین قوانین مناسب در جهت بهبود آن یک امر بسیار ضروری است اما با این حال باید به این نکته توجه داشته باشیم که هنرمند با خلاقیت خود در تنهایی به خلق اثر هنری می پردازد.
وی افزود: اگر قرار باشد هنرمند درگیر قوانین و دستورهای اداری شود، خلاقیت او از دست خواهد رفت، پس باید به این نکته توجه کنیم که یک هنرمند اگرچه درگیر مسائل اقتصادی است اما کاسب نیست، باید در این موضوع به منزلت هنرمندان و خلاقیت هنری آنها توجه کنیم.
نامی تاکید کرد: خلاقیت هنری هیچ وقت با فرمول های بازار و حراج های بزرگ جور در نخواهد آمد و هنرمندان همواره در سخت ترین شرایط مالی به خلق اثر پرداخته و در تاریخ ماندگار شده اند، امیدوارم در تدوین قوانین مربوط موضوع اقتصاد فرهنگ و هنر به این نکته توجه کنیم.
در ادامه این نشست محمدرضا فیروزه ای، بهرام کلهرنیا، حمیدرضا نوربخش، ایرج راد و برخی دیگر از اعضای شورای عالی خانه هنرمندان ایران به بیان مشکلات خود پرداختند.
نشست شورای عالی خانه هنرمندان ایران با حضور ابراهیم حقیقی و مجید رجبی‌ معمار، رئیس شورای عالی و مدیرعامل خانه هنرمندان ایران برگزار شد و نمایندگان انجمن‌های هنری در شورای عالی خانه هنرمندان ایران هریک به بیان نظرات و دیدگاه های خود پرداختند.
فراهنگ**۹۰۳۱** ۱۷۰۱

همچنین مطالعه کنید:

یک ایرانی رکورد جهانی طولانی ترین مستند ویدیویی از مسیر زندگی را ثبت کرد

احمدرضا شجاعی در این نشست خبری از ۲۰ سال سابقه مداوم فعالیت های خود و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.