چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان / توسعه خدمات پشتیبانی آنلاین با هوش مصنوعی
توسعه خدمات پشتیبانی آنلاین  با  هوش  مصنوعی

«كسب‌وكار» در گفتگو با هم‌بنيان‌گذار «رايچت» بررسي مي‌كند

توسعه خدمات پشتیبانی آنلاین با هوش مصنوعی

در اين شرايط دشوار و آمار بد شكست و عدم درآمدزايي استارت‌آپ‌ها خيلي بايد هوشمند باشيد كه استارت‌آپي را راه‌اندازي كنيد و بتوانيد در سال‌هاي اول تاسيس آن به درآمدزايي برسيد و هزينه‌هاي استارت‌آپ‌تان را خودتان به دست بياوريد.

محمد جوادی قاضیانی

به گزارش کسب و کار نیوز، عموما این هوشمندی در صاحبان استارت‌آپ‌هایی مشاهده می‌شود که سعی در استفاده از ظرفیت‌های موجود دارند و توسعه استارت‌آپ را در گرو خرج کردن زیاد پول نمی‌دانند. آنها همیشه سعی می‌کنند با کارایی خوب بهترین روش‌ها را برای توسعه کسب‌وکارشان استفاده و گام به گام مراحل را اصولی طی کنند و در زمان مناسب با زیرساخت‌های مناسب، توسعه و ابعاد جدیدتری را به دست بیاورند. «کسب‌وکار» در راستای معرفی یکی از این نوع استارت‌آپ‌ها گفتگویی را با قادر صادقی، یکی از هم‌بنیان‌گذاران «رایچت» که رئیس هیات‌مدیره این استارت‌آپ هم هست، ترتیب داده و درباره شروع «رایچت» و روش‌های توسعه و بازاریابی آن به صحبت پرداخته است. لازم به ذکر است صادقی تخصص دیجیتال‌مارکتینگ و ۱۰ سال سابقه کار در حوزه برنامه‌نویسی و این حوزه را دارد و با همکاری دیگر هم‌بنیان‌گذاران این مجموعه ازجمله مجتبی محمودزاده مدیرعامل، سامان بابلی CTO و حامد قلیزاده VP Product رایچت را راه‌اندازی کرده است.

پلتفرم «رایچت» چه خدمتی را به کسب‌وکار‌ها ارائه می‌دهد؟
یک پلتفرم پشتیبانی آنلاین برای مشتریان است که روی وب‌سایت‌ها نصب می‌شود و خدمات پشتیبانی آنلاین و پشتیبانی کاربر را ارائه می‌دهد. فرض کنید با صرف هزینه‌های زیاد توانسته‌اید سایت‌تان را پربازدید کنید، اما این مطمئنا برای شما کافی نخواهد بود و برای اینکه این تعداد بازدید را به درآمدزایی برسانید نیاز به تعامل و ارتباط بیشتر و نزدیک‌تر با کاربران دارید. در این مرحله معمولا کاربران میانه خوبی با تماس گرفتن و مکالمه صوتی ندارند و این کار برای‌شان سخت است و شما به راه بهتری برای تعامل با آنها نیاز خواهید داشت. کمکی که «رایچت» در این مرحله به این سایت‌ها و کسب‌وکار‌ها می‌کند، این است که براساس رفتار کاربر یک پیام هوشمند برای او ارسال می‌کند که این عمل به تعامل هوشمندانه و راحت با کاربر و باز شدن سر صحبت با او منجر می‌شود؛ یعنی با این تعامل دوطرفه اپراتور شما می‌تواند با کاربر به صورت آنلاین گفتگو کند و دستاوردی که در نهایت برای شما ایجاد خواهد شد تعامل راحت‌تر و نزدیک‌تر با کاربر و تبدیل کاربر و بازدیدکننده به مشتری و خریدار است.

استارت آن چه زمانی زده شد؟ با MVP شروع کردید؟
تقریبا یک سال و نیم است که «رایچت» را شروع کرده‌ایم. ابتدای فعالیت آن با یک نسخه MVP بود که آن را به دوستان‌مان معرفی کردیم و بازخورد گرفتیم و براساس آن فیدبک، از دوستان‌مان خواستیم که «رایچت» را در سیستم‌های‌شان نصب کنند. در ادامه لوگوی قدرت‌گرفته از RAYCHAT که در پایین سایت‌ها وجود داشت، باعث شد فیدبک‌های جدیدی را دریافت و ویژگی‌های جدیدی را به نسخه MVP «رایچت» اضافه کنیم و در ادامه با به‌روزرسانی‌ها و کامل‌تر شدن «رایچت» سایت‌های جدیدی به سراغ ما آمدند و ما هربار سعی می‌کردیم با جذب فیدبک‌ها «رایچت» را کامل و کامل‌تر کنیم.

پس «رایچت» کاملا به صورت B2B فعالیت می‌کند؟
بله، کل پلتفرم آن B2B است.

چند کسب‌وکار مشتری «رایچت» هستند؟
در حال حاضر ۳۶۰۰ کسب‌وکار هستند که از آن استفاده می‌کنند.

با توجه به نوع کسب‌وکارتان و B2B بودن پلتفرمی که دارید، مدل‌های بازاریابی‌ شما متفاوت از روش‌های روتین خواهد بود…
بله، ما مدل B2C نداریم و عمدتا از شیوه‌هایی که در بازاریابیB2B استفاده می‌شود بهره می‌بریم. مدلی که برای بازاریابی و جذب مشتری داشتیم در ابتدا ایجاد برند اورنس بود که خواسته ما ایجاد شناخت و آگاهی درباره برند «رایچت» بود.

برند اورنس( Brand awareness ) را به چه شکل ایجاد کردید؟
در ابتدا در گروه‌های مختلف شروع به ایجاد کامیونیتی‌بیلدینگ ( Community building) و معرفی خدمات‌مان به دوستان‌مان که دید مثبتی به ما داشتند، کردیم و سعی کردیم که از طریق این دوستان سیستم‌ را به بقیه افراد و کسب‌وکار‌ها معرفی کنیم که خدا را شکر این اتفاق افتاد و بازخورد‌های بسیار خوبی را دریافت کردیم. در مرحله دوم سعی کردیم این کامیونیتی‌بیلدینگ ( Community building) ایجادشده را توسعه دهیم و دوستان جدیدتری را به این چرخه ایجادشده اضافه کنیم و برند اورنس بیشتری را داشته باشیم. در کنار این دو گام سعی کردیم در بخش روابط‌عمومی هم فعالیت‌هایی انجام دهیم و این فعالیت در بخش روابط‌عمومی هم باعث بیشتر دیده شدن ما در رسانه‌ها و وایرال خوب «رایچت» در این حوزه شد.

برای تبلیغات هزینه هم کردید؟
خیر، هنوز وارد دوره هزینه کردن برای تبلیغات نشده‌ایم، ولی با وجود این هم توانسته‌ایم کاربران خوبی جذب کنیم و کسب‌وکارهای زیادی مشتری «رایچت» باشند.

البته چون B2B هستید فکر نمی‌کنم خیلی مجبور به هزینه کردن برای تبلیغات شوید و همین تعاملات و مدل‌هایی که بیان کردید، در نهایت بیشتر پاسخ خواهد داد…
بله، همین‌طور است. سعی کردیم پویش‌های مختلفی را با کسب‌وکار‌های مختلف داشته باشیم و در حال حاضر مثلا پویش مشترک با ۳۰ استارت‌آپ مختلف در حوزه‌های متفاوت داریم. همچنین توانسته‌ایم با اغلب استارت‌آپ‌ها مثل همیار وردپرس، ژاکت، کاموا و… پویش‌های مشترکی را راه‌اندازی کنیم و در زمینه تبادل کاربر تعامل داشته باشیم.
کسب‌وکارهای بزرگی که مشتری خدمات «رایچت» می‌شوند توانایی پرداخت هزینه خدمات شما را خواهند داشت، اما یک‌سری استارت‌آپ و کسب‌وکار‌های کوچک به‌ویژه کسب‌وکار‌های اینترنتی هم هستند که «رایچت» می‌تواند به آنها کمک‌ زیادی کند، اما آنها شاید توانایی پرداخت هزینه استفاده از آن را نداشته باشند و عمدتا به دنبال تهاتر و دادن سهام برای دریافت خدمات شما باشند…
ما تقریبا یک مدل فریمیوم و یک مدل پریمیوم داریم و در مدل فریمیوم ۱۴ روز پکیج ویژه‌مان را به صورت رایگان در اختیار کسب‌وکار‌ها قرار می‌دهیم و کاربر از «رایچت» استفاده می‌کند و در این مدت می‌تواند تصمیم بگیرد که برحسب نیازش از کدام سرویس ما استفاده کند. بعد از ۱۴ روز پکیج به صورت رایگان، اما با امکانات محدودتر و نداشتن امکاناتی مثل هوشمندسازی تبدیل به خدمات همیشگی می‌شود، اما کسب‌وکار‌ها می‌توانند با قیمت بسیار کم نسبت به سرویس‌های خارجی سرویس‌های هوشمند و مورد نیازشان را از ما خریداری کنند.

رقبای داخلی و خارجی زیادی هم باید داشته باشید…
قبل از ما اکثرا رقبای خارجی‌مان شروع به کار کرده بودند و زمانی که «رایچت» را معرفی کردیم استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکار‌ها علاقه‌مندی نشان دادند که از خدمات ما و خدمات ایرانی استفاده کنند، ولی رقبای داخلی هم داریم و اخیرا هم تعدادشان در حال بیشتر شدن است و هر شتاب‌دهنده‌ای یک سیستم چت آنلاین ارائه می‌دهد. ما به این تاثیر «اثر فلافلی» می‌گوییم، زیرا وقتی کاری راه می‌افتد و کاربر خوبی جذب می‌کند همه به دنبال ایجاد آن می‌روند.

شما نخستین پلتفرم داخلی در این زمینه بودید؟
بله، ما تقریبا نخستین پلتفرمی بودیم که این خدمت را ارائه دادیم. البته اول بودن یک مزیت است، ولی لزوما همیشه بهترین نیست و ما این تله را می‌شناسیم و همیشه سعی می‌کنیم با توجه به نیاز کاربران سیستم‌مان را به‌روز کنیم.

وارد بازار کشور‌های دیگر هم شده‌اید؟
با توجه به اینکه در سمت ابزارک‌مان چند زبان فارسی، ترکی استانبولی، روسی، عربی، آلمانی، فرانسوی و… را داریم در حال حاضر هم از کشورهایی مثل فیلیپین، ترکیه، بحرین و… کاربر از «رایچت» استفاده می‌کند. مثلا دوستانی که در فیلیپین هستند از ما خواسته‌اند که سیستم‌مان را در آن کشور هم توسعه بدهیم، ولی در ابتدا سعی ما بر این است که تیم‌مان را در ایران توسعه بدهیم و وقتی لانچ «رایچت» کامل شد به صورت جدی‌تر وارد بازار کشور‌های دیگر شویم.

برنامه «رایچت» برای ۵ سال آینده چیست؟
اولا با توجه به NLP که داریم به دنبال توسعه سیستم هوش مصنوعی‌مان هم هستیم، به گونه‌ای که اپراتور‌ها خیلی درگیر نشوند و کسب‌وکار‌ها خیلی اپراتور بیس نباشند و سیستم کار خودش را با یادگیرندگی که دارد و با استفاده از هوش مصنوعی پیش ببرد و با کاربران تعامل کند.

همچنین مطالعه کنید:

رکورد تعمیرات نیروگاه‌های حرارتی کشور شکسته می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز ، ناصر اسکندری با اشاره به اینکه ۹۴ درصد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.