صفحه اصلی / اصناف / ساخت ایران / استفاده از کالای ایرانی یک منفعت ملی است
استفاده از کالای ایرانی یک منفعت ملی است

استفاده از کالای ایرانی یک منفعت ملی است

وزیر آموزش و پرورش در آئین افتتاحیه نمایشگاه نوشت افزار، استفاده از کالاهای ایرانی را منفعت ملی دانست که منافع آن برای همه ایرانیان است.

پیش از ظهر امروز سیدمحمد بطحایی در آئین افتتاحیه ششمین نمایشگاه “ایران نوشت” در سالن حجاب کانون فکری کودکان و نوجوانان تهران اظهار کرد: گردش مالی لوازم التحریر در کشور سالانه بیش از چهار هزار میلیارد تومان است که این موضوع جای تامل دارد و نباید به سادگی از کنار آن گذشت، بلکه باید برای آن برنامه داشت، بنابراین در کشوری که بیکاری یکی از بزرگترین مشکلاتش است نباید چنین فرصت اشتغالزایی را از دست داد زیرا می شود ۵۰تا۶۰هزار فرصت شغلی ایجاد کرد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایلنا، وی افزود: آموزش و پرورش به عنوان یکی از دستگاه های بزرگ کشور، خود را مکلف می داند وارد این عرصه شود وازتولید کالای ایرانی حمایت کند و این تکلیف شرعی بسیار سنگینی است که بر دوش آموزش و پرورش قرار دارد.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: قطعا کالاهای فرهنگی برای دانش آموزان بار فرهنگی دارد و می تواند اثر مثبت یا منفی داشته باشد بنابراین نباید اجازه داد هر نماد خارجی روی نوشت افزارها در دست کودکان و نوجوانان ما قرار گیرد.

وی ادامه داد: بچه ها از نمادهای روی نوشت افزار الگوبرداری می کنند شاید در نگاه اول چنین به نظر نرسد اما استفاده مستمر دانش آموز از نوشت افزار حس کنجکاوی دانش آموزان را بر می انگیزد تا فلسفه نماد را کشف کنند و آن را الگوی خود در زندگی قرار دهند.

بطحایی خاطر نشان کرد: باید جدی تر وارد این عرصه شویم و با حمایت ازتولید کنندگان داخلی نمادهای داخلی را جایگزین نوع خارجی کنیم.

وی با اشاره به فرهنگ مصرف مردم در سال های اول انقلاب افزود: در آن سالها استفاده از کالای خارجی در جامعه یک ضد ارزش بود و اگر کسی در جایی مشاهده می کرد متاثر می شد اما متأسفانه این جهت گیری انقلابی به مرور تغییر کرد و استفاده از کالای خارجی تبدیل به یک فرهنگ شد و امروز بازگرداندن این نوع نگاه مصرفی نیاز به فرهنگ سازی دارد.

عضو کابینه تدبیر و امید با اشاره به جمعیت دانش آموزی وارتباط مستقیم ۴۰میلیون از مردم با آموزش و پرورش اظهار کرد: نقش آموزش و پرورش دراین زمینه بسیار موثر است و می تواند در تغییر نگاه مصرفی جامعه از کالای خارجی به ایرانی نقشی تعیین کننده داشته باشد.

وزیر آموزش و پرورش از تشکیل کارگروه حمایت از کالاهای ایرانی در حوزه ستادی خبر داد و عنوان کرد: به هیچ عنوان در هیچ فروشگاه مرتبط با آموزش و پرورش کالای خارجی نباید فروخته شود .

وی فروش هر نوع کالای خارجی در مدارس را ممنوع اعلام وعنوان کرد: دانش آموزان نباید از کوله پشتی و نوشت افزار هایی که نماد خارجی دارند در مدرسه استفاده کنند.

بطحایی بر استفاده از نمادهای ایرانی در تولید اقلام داخلی خصوصا لوازم التحریر تاکید و اظهار کرد : باید سامانه معرفی تولیدات ایرانی استاندار راه اندازی شود. البته کالای بی کیفیت نباید تبلیغ شودو باید در این سامانه تنها کالاهای استاندارد ایرانی معرفی شود.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش نیاز به امکان سنجی دارد. باید نمایشگاه هایی به شکل دائمی در کشور برپا شود تا کالاهای ایرانی به سهولت در اختیار افراد قرار گیرد. سازمان دانش آموزی ظرفیت بسیار خوبی است که می تواند در برپایی نمایشگاه ها نقش داشته باشد.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: رقابت نابرابری بین کالاهای ایرانی و خارجی وجود دارد و برای رفع این مشکل باید مدتی به تولید کنندگان داخلی فرصت بدهیم و آنها را حمایت کنیم تا شرایط برابر شود و در ادامه بتوانند با کالای خارجی رقابت کنند بنابراین تا فر اهم آمدن شرایط برابر، آموزش و پرورش آماده کمک به تولید کنندگان است.

وی گفت: استفاده از کالای ایرانی یک منفعت ملی است که منافع آن برای همه ایرانیان است.

در پایان وزیر آموزش وپرورش از تعدادی از فعالان عرصه فرهنگ سازی در حوزه های فیلم سازی و انیمیشن در زمینه استفاده از کالاهای ایرانی تقدیر کرد.

همچنین مطالعه کنید:

پیش‌شرط‌ «جهش تولید» رعایت استاندارد است

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.