صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / احیای موزه دانشگاه خاتم‌الانبیاء بهبهان در صورت همکاری میراث فرهنگی
احیای موزه دانشگاه خاتم‌الانبیاء بهبهان در صورت همکاری میراث فرهنگی

/روایت موزه‌های علوم در دانشگاه‌ها/

احیای موزه دانشگاه خاتم‌الانبیاء بهبهان در صورت همکاری میراث فرهنگی

مدیر امور بین‌الملل دانشگاه صنعتی خاتم‌الانبیاء بهبهان موزه را موجب ارتباط نزدیک‌تر مردم با دانشگاه دانست و با اعلام اینکه موزه این دانشگاه به علت هزینه و مسئولیت بالای نگهداری آثار، به صورت نمایشگاهی و فصلی به فعالیت خود ادامه می‌دهد، تأکید کرد: در این مورد نیازمند همکاری سازمان میراث فرهنگی به جهت استخدام و تأمین هزینه افراد متخصص در موزه هستیم.

موزه دانشگاه خاتم‌الانبیاء بهبهان

محمد صالحی ویسی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا فعالیت موزه این دانشگاه را در قالب نمایشگاه آثار فصلی معرفی و خاطرنشان کرد: با توجه به فرا رسیدن فصل گرما و عدم حضور دانشجویان در دانشگاه، نگه‌داری و مراقبت از اشیایی که دارای ارزش بالایی هستند، مسئولیت‌آور است.

وی با بیان اینکه نگه‌داری دائمی این اشیاء نیازمند هماهنگی با میراث فرهنگی است، ادامه داد: در  دی ماه سال گذشته اشیاء به دست آمده از کاوش‌های باستان‌شناسی گورستان چگاسفلی، شامل آثار به جا مانده از دوره ایلامی را موقتاً به نمایش گذاشتیم.

مدیر امور بین‌الملل دانشگاه صنعتی خاتم‌الانبیاء بهبهان از ایجاد تفاهم‌نامه‌ای با میراث فرهنگی در این زمینه خبر داد و تصریح کرد: میراث هنوز متقاعد نشده اشیاء و آثار را به دانشگاه منتقل کند؛ بلکه بیشتر به دنبال آن است که آثاری اعم از کتب و نسخ خطی که در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی موجود است، در اختیار میراث قرار گیرد. 

صالحی ویسی، دانشگاه‌ها را محل مناسبی برای نگه‌داری از آثار باستانی دانست و اظهار کرد: به‌ویژه در شرایط پرتلاطم فعلی، دانشگاه‌ها بهترین جا برای حفظ و نگه‌داری از آثار تاریخی هستند؛ این از آن روست که در هر شرایطی معمولاً دانشگاه‌ها به عنوان یک نهاد فرهنگی، کمتر دچار آسیب می‌شوند و می‌توانند آثار و تمدن‌های مربوط به منطقه خود را حفظ کنند.

وی خاطرنشان کرد: چنان‌چه هزینه‌های نگه‌داری و مراقبت از آثار باستانی در موزه، از جمله سیستم‌های امنیتی یا نیروی متخصص این کار، تأمین شود، این تأمین اعتبار تنها برای یک بار انجام شده و پس از آن موزه می‌تواند در تمام فصول سال به فعالیت خود ادامه دهد.

مدیر امور بین‌الملل دانشگاه صنعتی خاتم‌الانبیاء بهبهان ذیل صحبت درباره به نمایش گذاشتن تاریخچه و افتخارات دانشگاه در موزه‌های دانشگاهی، به مرکز اسناد این دانشگاه اشاره کرد و گفت: قرار گرفتن مرکز اسناد در کنار کتابخانه، به غنای فرهنگی آن می‌افزاید.

صالحی ویسی همچنین از رایزنی دانشگاه خاتم‌الانبیاء بهبهان با مدیریت شهری، فرمانداری و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان خوزستان، به منظور تدوین یک سند راهبردی برای احیای فرهنگ عمومی و آثار و مفاخر شهرستان، خبر داد و افزود: آثار مهمی وجود دارند که باید به بهبهان منتقل شوند؛ این آثار در حال حاضر در تهران یا حتی خارج از کشور هستند. 

وی تصریح کرد: در دی ماه گذشته که آثار چگاسفلی با تاریخچه درخشان آن به نمایش گذاشته شد، میراث فرهنگی به جای آثار اصلی، آثار جانبی را به موزه دانشگاه انتقال داد که البته مردم علی‌رغم استقبال از آن‌ها، تمایل داشتند آثار اصلی را هم ببینند.

مدیر روابط بین‌الملل دانشگاه صنعتی خاتم‌الانبیاء بهبهان ضمن یادآور شدن اینکه دانشگاه فضای مشخصی را با امکانات امنیتی مناسب و استانداردهای لازم به موزه اختصاص داده است، گفت: بنا شد تا فعالیت موزه به صورت دائمی نباشد، زیرا چنان که اشاره شد برخی مسائل باید با دید کارشناسانه مورد بررسی قرار گیرند.

صالحی ویسی بازدید دانشجویان و مردم از این موزه در زمان نمایش آثار تاریخی را قابل توجه توصیف کرد و افزود: همزمانی نمایش آثار با برخی رویدادهای فرهنگی از جمله جشنواره ملی گل نرگس که هرسال در دی ماه برگزار می‌شود، استقبال بیشتر از موزه دانشگاه را رقم می‌زند.

وی از برنامه این موزه برای نمایش آخرین آثار کشف شده در شهر تاریخی ارجان در آبان ماه خبر داد و اضافه کرد: در دانشگاه صنعتی خاتم‌النبیاء، رشته باستان‌شناسی نداریم و مطالب مورد استفاده ما را میراث فرهنگی به صورت متمرکز از طریق پژوهش‌های خود انجام داده و در اختیار ما قرار می‌دهد.

مدیر امور بین‌الملل دانشگاه صنعتی خاتم‌الانبیاء بهبهان هویت این شهر را تاریخی دانست و با بیان اینکه آثار به جا مانده از این شهرستان، یکی از پایگاه‌های اساسی بوده که آثار به جای مانده از بین‌النحرین را نیز تحت‌الشعاع قرار داده است، گفت: نمایش این آثار در دانشگاه به جهت هویت‌بخشی به یک جامعه و شناخت افراد نسبت به تاریخ و تمدن خود، کار ارزشمندی است.

صالحی ویسی وظیفه موزه‌های دانشگاهی را تعمیق فرهنگ عنوان و خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد باید تعاملی بین معاونت فرهنگی اجتماعی وزارت علوم با میراث فرهنگی وجود داشته باشد تا بر اساس آن، آثار موزه‌ها به صورت چرخشی و فصلی به نمایش گذاشته شوند؛ مثلاً آثار کرمان به خوزستان و آثار خوزستان به تهران منتقل شوند تا گردش آثار در بین موزه‌ها اتفاق افتد.

وی همچنین به موزه‌داران شخصی در شهرستان بهبهان اشاره و تشریح کرد: بسیاری از این افراد به نمایش آثار خود در موزه دانشگاه علاقه‌مند هستند؛ این در حالی است که آن‌ها برای این کار نیاز به مجوز میراث فرهنگی دارند. اگر بستری برای همکاری موزه‌داران شخصی فراهم شود، فعالیت ما می‌تواند به شکل بهتری ادامه پیدا کند.

مدیر روابط بین‌الملل دانشگاه صنعتی خاتم‌الانبیاء بهبهان در پایان با بیان اینکه وجود موزه در دانشگاه به آن هویت می‌بخشد، این موضوع را موجب ارتباط نزدیک‌تر مردم با دانشگاه دانست و گفت: دانشگاه‌های نسل نو، دانشگاه‌های جامعه‌محور هستند که داشتن موزه نیز به افزایش زیرساخت‌های این موضوع کمک می‌کند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.