صفحه اصلی / استان ها / سیستان و بلوچستان / امید یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از مردم سیستان و زاهدان به حق آبه هیرمند
امید یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از مردم سیستان و زاهدان به حق آبه هیرمند

امید یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از مردم سیستان و زاهدان به حق آبه هیرمند

‌مدیر عامل آب و فاضلاب روستایی سیستان و بلوچستان گفت: امید یک میلیون و 300 هزار نفر از مردم سیستان و زاهدان به حق آبه هیرمند از افغانستان و چاه نیمه است.

خشکسالی

‌به گزارش کسب و کار نیوز-‌ به نقل از اداره‌کل آب و فاضلاب روستایی استان سیستان و بلوچستان، ریگی افزود: باید دیپلماسی کمک کند تا میزان ورودی آب بهبود یابد. طبق تفاهم نامه میان دولت جمهوری اسلامی ایران و افغانستان بالغ بر ۸۲۵ میلیارد مترمکعب در سال آب باید وارد سیستان شود.

وی بیان کرد: بیش از دو هزار و ۸۰۰ روستا در استان فاقد سامانه آبرسانی است، هزار و ۲۵۷ روستا با تانکر آبرسانی می شود، در این روستاها ۲۵۱ هزار نفر در قالب ۶۰ هزار خانوار زندگی می‌کنند.

مدیر‌عامل آب و فاضلاب روستایی سیستان و بلوچستان در ادامه گفت: در واقع سالانه یک و نیم میلیارد لیتر آب با تانکر حمل و میان مردم روستاهای استان توزیع می‌شود.

به گفته وی، ۵۰۲ روستا دارای شبکه آبرسانی بود که عمده چاه های آن در حال خارج شدن از مدار است.

ریگی تصریح کرد: ۱۹۹ هزار نفر در قالب ۵۲ هزار خانوار در این روستاها زندگی می کنند، مردم به واسطه این که پایداری آب در این روستاها به نسبت خوب بوده اکنون که تاسیسات آن‌ها از مدار خارج شده است، ظروفی برای نگهداری آب ندارند که پویش نذر آب با همکاری جمعیت هلال احمر کشور ایجاد و مقرر شد هزار و ۲۰۰ تانکر برای این ۵۰۲ روستا تامین شود که بیش از ۶۰۰ تانکر در سیستان، ایرانشهر، چابهار و سراوان در مرحله حمل است و در روستاهایی که سامانه آبرسانی آن از مدار خارج شده است، نصب می‌شود.

به گفته مدیر‌عامل آب و فاضلاب روستایی استان، در پی پیگیری‌‌ها و مکاتباتی که انجام شد طبق مصوبه هیئت دولت بیش از هزار و ۲۰ میلیارد تومان برای رفع تنش آب کشور اختصاص یافت.

وی تصریح کرد: در کل در مرکز و جنوب استان چون آب‌ها زیرزمینی است از یک دیدگاه، کیفیت آن مناسب تر است اما با گذشت زمان به طور میانگین سالیانه ۲۵ سانتی متر سطح آب های زیرزمینی پایین می‌رود، در طول ۱۰ سال اخیر به واسطه دو دهه خشکسالی بیش از پنج متر سطح آب های زیرزمینی کاهش پیدا کرده است و هر اندازه این کاهش بیشتر می‌شود میزان شوری روند صعودی پیدا می‌کند.

ریگی خاطرنشان کرد: در حوزه شمال استان رویکرد متفاوت و آب‌ها سطحی است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

سقوط ۳۴ درخت در پی وزش باد و بارندگی‌های اخیر در زاهدان

سقوط ۳۴ درخت در پی وزش باد و بارندگی‌های اخیر در زاهدان

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, داوود شاقوزایی با بیان اینکه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.