صفحه اصلی / اقتصادی / انرژی / دشت‌های استان تهران در وضعیت هشدار به سر می برند
دشت‌های استان تهران در وضعیت هشدار به سر می برند

مدیر دفتر حفاظت منابع آب شرکت آب منطقه‌ای:

دشت‌های استان تهران در وضعیت هشدار به سر می برند

مدیر دفتر حفاظت منابع آب شرکت آب منطقه‌ای تهران اعلام کرد: هر 10 دشت استان تهران در وضعیت بحرانی و هشدار به سر می برد و برداشت از سفره‌ها نسبت به تغذیه آنها بسیار بیشتر است.

به گزارش یکشنبه تارنمای وزارت نیرو، «حسن زحمتکش» گفت: هشت دشت استان دارای وضعیت ممنوعه و ۲ دشت کرج و ورامین به دلیل افت سطح آب و کسری مخزن وضعیت ممنوعه بحرانی است.
وی ادامه داد: دشت «شهریار» دارای رسوبات شن و ماسه و بخشی از آن دارای ماسه دانه ریز است و فرونشست در آن به صورت یک دست اتفاق می‌افتد؛ به طوری که در مزارع این مناطق سازه‌هایی را می‌بینید که خاک اطراف آن نشست کرده اما سازه در محل خود باقی مانده است.
زحمتکش افزود: زمین و رسوبات در دشت ورامین خشک است و فرونشست در این دشت به شکل فروچاله و شکاف تا چندین کیلومتر ادامه دارد؛ به طوری که برخی از این فروچاله‌ها تا نزدیک مسیرهای ارتباطی، خطوط انتقال برق و گاز و کانا‌ل‌‌های آب امتداد پیدا کرده و برخی منازل روستاهای اطراف و مناطق مسکونی محدوده این فرونشست‌ها آسیب دیده است.
وی گفت: در بخش‌هایی از شهر تهران همچون منطقه یک، ۲ و ۶ گزارش هایی از فرونشست داشته‌ایم که بخشی از آن به صورت یکپارچه و بخشی از آن نیز به صورت فروچاله بود و در صورت فقدان اعمال مدیریت می‌تواند در آینده با تجمع جمعیتی مخاطرات جدی را ایجاد کند.

** کسری سالیانه ۱۵۰ میلیون مترمکعبی مخازن آبی در تهران
مدیر دفتر حفاظت منابع آب شرکت آب منطقه‌ای تهران کسری مخزن سالیانه استان تهران را ۱۵۰ میلیون مترمکعب اعلام کرد و افزود: از این رقم حدود ۷۰ میلیون مترمکعب مربوط به دشت ورامین و بقیه آن مربوط به سایر دشت‌های استان است.
وی از ساخت تصفیه‌ خانه‌های مشترک برای تخصیص پساب حاصل از آن به بخش کشاورزی خبر داد و اضافه کرد: با ساخت این تصفیه خانه‌ها در نقاط مختلف استان تهران می‌توان مشکل کیفی آب را برطرف کرد و سفره‌های زیرزمینی نیز کمتر خالی می شود. این منابع را می‌توانیم جایگزین آب چاه‌های کشاورزی کنیم و این چاه‌ها را از مدار خارج کنیم.

** بستن بیش از ۴۹۰ حلقه چاه غیرمجاز
زحمتکش گفت: پارسال یک هزار و ۴۰۰ حلقه چاه با تخلیه ۵۴ میلیون مترمکعب و امسال بیش از ۴۹۰ حلقه چاه با تخلیه ۲۱ میلیون مترمکعب آب بسته شده است.
به گزارش کسب و کار نیوز، پارسال مدیرعامل پیشین شرکت آب منطقه ای تهران هنگام بازدید خبرنگاران از دشت ورامین اعلام کرد: دشت های استان تهران سالیانه با بیلان منفی ۱۵۰ میلیون مترمکعبی روبرویند که ۸۰ میلیون مترمکعب آن به دشت ورامین، ۳۵ میلیون متر مکعب به دشت شهریار و غرب تهران و ۳۰ میلیون متر مکعب به شهر تهران مربوط است.
به گفته وی، سالیانه حدود ۳۷۰ میلیون متر مکعب آب از منابع زیرزمینی دشت ورامین برداشت می شود که از این میزان، ۳۴۰ میلیون متر مکعب مربوط به چاه های مجاز و ۳۰ میلیون متر مکعب نیز مربوط به چاه های غیرمجاز است. بنابراین بستن چاه های غیر مجاز به تنهایی نمی تواند پاسخگوی این چالش باشد.

اقتصام**۹۱۸۹*۱۹۶۱*

همچنین مطالعه کنید:

درخواست “صدور کارت سوخت” تا اردیبهشت اینترنتی می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز ، مهدی سید هاشمی؛ مدیرعامل شرکت پژوهش و توسعه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.