صفحه اصلی / فرهنگی / کتاب و رسانه / تقویت سواد رسانه ای سرلوحه سیاست گذاری های فرهنگی باشد
تقویت سواد رسانه ای سرلوحه سیاست گذاری های فرهنگی باشد

مشاور وزیر ارشاد:

تقویت سواد رسانه ای سرلوحه سیاست گذاری های فرهنگی باشد

تهران – ایرنا – مشاور وزیر و رئیس مرکز رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد تاکید کرد: دستگاه های عضو دبیرخانه دائمی همایش سواد رسانه ای باید در سیاست گذاری های خود مهارت استفاده از انواع رسانه بخصوص مجازی و آموزش سواد رسانه ای را سرلوحه خود قرار دهند.

به گزارش کسب و کار نیوز، سید مرتضی موسویان روز یکشنبه در نخستین نشست مشترک شورای سیاستگذاری و هیات علمی دومین همایش بین المللی سواد رسانه ای و اطلاعاتی،گفت: فعال سازی بخش های دیگر جامعه برای کمک به خانواده های ایرانی و سبک کردن بار آنها در عرصه رسانه، یکی از اهداف مورد توجه این همایش است.
موسویان تاکید کرد: ضرورت دارد در خروجی های حاصل از همایش هایی از این دست بویژه در حوزه سیاستگذاری فرهنگی به این امر توجه شود.
رئیس دومین همایش بین المللی سواد رسانه ای و اطلاعاتی تاکید کرد: دستگاه های عضو دبیرخانه دائمی همایش سواد رسانه ای و اطلاعاتی باید به دنبال سبک کردن بار خانواده ها در حوزه رسانه، مهارت های استفاده از رسانه ها بخصوص رسانه های مجازی و آموزش سواد رسانه ای باشند و این طور نباشد که هرمشکلی درکشور پیش آمد خانواده های ایرانی را مقصر آن بدانند.
موسویان در ادامه با تشریح دستاوردها و ابعاد مختلف نخستین همایش سواد رسانه و اطلاعاتی در سال گذشته، « تجربه نگاری » را از جمله تفاوت های این دوره و سایر همایش های مشابه عنوان کرد.
وی افزود: برای این منظور دبیرخانه همایش، نشست ها و برنامه هایی را برای تقویت افراد داوطلب فعالیت در فضای مجازی و رسانه ای طراحی کرده است.
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به انتظارات بیش ازحد از خانواده های ایرانی درمورد فضای مجازی، شبکه های اجتماعی و سواد رسانه ای، افزود: بار مسئولیت خانواده های ایرانی با توجه به بروز و ظهور این فضاها سنگین است و نبایدد این بار را سنگین تر کنیم بلکه نیاز است دستگاه های متولی و مرتبط همراه با سایر بخش های جامعه به کاستن از این بار اهتمام جدی داشته باشند.

** تاکید بر فرهنگ سازی و گفتمان سازی سواد رسانه ای
رئیس هیئت علمی دومین همایش بین المللی سواد رسانه ای و اطلاعاتی نیز در این نشست عینیت بخشیدن مباحث اطلاعاتی را مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: باید ضمن پرهیز از ذهنیت گرایی، به دنبال روش مند سازی آموزش، فرهنگ سازی و گفتمان سازی سواد رسانه ای در سطوح ملی و محلی باشیم.
حسن بشیر همچنین با انتقاد از «کالاسازی سواد رسانه ای» و بازاری شدن آن با طرح مباحث کم اهمیت در مورد سواد رسانه ای و اطلاعاتی و یا طرح جهت گیری های خاصی در این زمینه بدون توجه به ابعاد گسترده آن، این وضعیت را حاکی از یک انحراف در فهم واقعی سواد رسانه ای دانست.
به گفته وی آموزش های صحیح می تواند در ارتباط با موضوع رسانه ها و محتوای رسانه ای، ابعاد جدیدی را مطرح سازد.

** دبیرخانه همایش سواد رسانه ای مرکز آموزش دائمی شود
بشیر در عین حال گفت: لازم است دبیرخانه همایش سواد رسانه ای و اطلاعاتی به مرکز آموزش های دائمی و چند بعدی سواد رسانه ای و اطلاعاتی تبدیل شود تا از سقوط در انحراف های تک بعدی نگر و یا ارزیابی های به دور از واقعیت و ناامید کننده جامعه پرهیز کند.
مدرس دانشگاه امام صادق (ع) تاکید کرد: موضوع سواد رسانه ای و اطلاعاتی یک مقوله ملی است که باید همه دستگاه های دولتی و غیردولتی، سمن ها، حوزه های علمیه، دانشگاه ها، مراکز علمی و خانواده ها دراین زمینه همکاری کرده و فعالانه در این عرصه حضور داشته باشند.

** تاکید برگفتمان سازی سواد رسانه ای
بشیر ادامه داد: انتظار ما از دانشگاه ها و مراکز علمی کشور به شکل خاص، طرح مباحث عمیق و تحلیلی در این زمینه در قالب تحقیقات مختلف است تا بتواند راهگشای وضعیت موجود در این زمینه باشد.
رئیس هیئت علمی دومین همایش بین المللی سواد رسانه ای و اطلاعاتی در ادامه با اشاره به اهمیت طرح مباحث سواد رسانه ای توسط رسانه های جمعی، خواستار تشویق رسانه های جمعی به گفتمان سازی سواد رسانه ای شد و از آمادگی اعضای هیئت علمی این همایش برای در اختیار قرار دادن یادداشت ها به مطبوعات و خبرگزاری ها و برگزاری نشست ها با همکاری صدا و سیما در جهت غنی سازی مباحث سواد رسانه ای و اطلاعاتی خبرداد.

** پیش بینی دریافت ۱۰۰ چکیده مقاله برای همایش سواد رسانه ای
دبیرکل دومین همایش سواد رسانه ای و اطلاعاتی نیز در این نشست از ارسال ۶۷ چکیده مقاله به دبیرخانه این همایش تا ابتدای مرداد ماه جاری خبرداد و گفت: انتظار داریم تا پایان مردادماه بیش از۱۰۰چکیده مقاله دریافت شود.
محمد صادق افراسیابی به شکل گیری۱۳دبیرخانه استانی همایش سواد رسانه ای و اطلاعاتی درمناطق مختلف کشور اشاره کرد و اظهارداشت: هرکدام از این دبیرخانه ها تا پایان همایش چند نشست تخصصی با هدف گفتمان سازی سواد رسانه ای و اطلاعاتی برگزار خواهند کرد.
این مدرس دانشگاه اظهارداشت: در منطقه اوراسیا هم دبیرخانه دائمی همایش سواد رسانه ای و اطلاعاتی با مرکزیت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان آغاز به کارکرده است.
به گفته وی امسال در حوزه بین الملل شاهد ارائه چند مقاله از سوی اساتید حاضر در کشورهای واقع در منطقه اوراسیا خواهیم بود.
به گزارش کسب و کار نیوز، دومین همایش بین المللی سواد رسانه ای و اطلاعاتی ۱۲ تا ۱۴ آبان ماه سال جاری همزمان با هفته فرهنگ عمومی درسالن همایش های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار خواهد شد.
دومین همایش بین المللی سواد رسانه ای و اطلاعاتی با موضوع خانواده به عنوان نهاد بنیادین اجتماعی با هدف تبیین نقش و جایگاه مهم خانواده در عصر اطلاعات و جامعه شبکه ای با تاکید بر رویکردهای آموزشی، شناختی و تربیتی در دو بخش علمی – پژوهشی و تجربی – کاربردی برگزار می شود.
تمامی مقالات و گزارش‌های علمی برگزیده در دو بخش مجزا در کتاب مقالات و گزارش‌ های علمی همایش درج می‌شود. همچنین متناسب با جایگاه احراز شده در همایش به برگزیدگان تندیس همایش، لوح تقدیر و جایزه نقدی اهداء خواهد شد.
نویسندگان مقالات برگزیده به عضویت فعال انجمن‌های سواد رسانه ای ایران و مدیریت دانش ایران درخواهند آمد.
مطابق فراخوان منتشر شده، علاقه مندان جهت ارسال آثار می‌توانند مقالات و گزارش‌ های خود را از طریق پورتال همایش به نشانی MLiteracy.saramad.ir بارگذاری می‌کنند.
موضوعات و محورهای بخش علمی – پژوهشی این همایش، توانمند سازی، سبک زندگی، آموزش و دین و اخلاق و موضوعات و محورهای بخش تجربی – کاربردی همایش، تجربه نگاری‌های حوزه سواد رسانه ای و اطلاعاتی بر اساس موضوعات و محورهای بخش علمی – پژوهشی، تولیدات رسانه ای (مستند، فیلم کوتاه، انیمیشن، بازی‌های رایانه ای و …) در حوزه سواد رسانه ای و اطلاعاتی و تولیدات هنری (پوستر، اینفوگرافی و …) در حوزه سواد رسانه ای و اطلاعاتی، است.
فراهنگ ** ۱۳۵۵ ** ۱۷۰۱

همچنین مطالعه کنید:

یک ایرانی رکورد جهانی طولانی ترین مستند ویدیویی از مسیر زندگی را ثبت کرد

احمدرضا شجاعی در این نشست خبری از ۲۰ سال سابقه مداوم فعالیت های خود و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.